2011-04-21, 18:34
Medlem
foxxis avatar
Startade upp en tråd för ett par veckor sedan här om hyresrätt framför bostadsrätt. Har precis hittat min drömbostad, den kommer att ligga på 1 380 000:- och är en bostadsrätt
Hyran är 3.6k per månad.

Jag kan säga så här, jag kommer kunna få ett lån, jag har bra lön, bra jobb. Men frågan är vilken bank jag ska välja? Jag har allt på Swedbank sedan jag föddes, sparkonto osv.

Jag har tänkt amortera mellan 1000-2000 kronor per månad. Har inte 200 000 i kontantinsatts så den får jag låna upp också.

Har sökt runt en del under dagarna, hittat Ikano som verkar helt okej faktiskt. Sedan finns det SBAB.
Men det är djungel där ute och eftersom det här kommer bli mitt första lån i mitt liv och ett viktigt steg så vill jag slippa göra en blunder och göra bort mig när det handlar om en hel del pengar.
Citera
2011-04-21, 18:58
Medlem
Oneofakinds avatar
I regel är väl rådet att man ska knata runt bland bankerna och se vart man får bäst deal helt enkelt.

Jag gick på Handelsbanken då mina föräldrar varit kunder där länge och på grund av detta kunde vi förhandla ner priset på lån ganska ordentligt. Mitt topplån blev vääääldigt billigt!
Citera
2011-04-21, 19:16
Medlem
foxxis avatar
Okej så det verkar vara en process i sig, antog detta.

Smartast är kanske då att börja med Handelsbanken, SEB osv först och sedan avsluta med Swedbank för att ev få ner räntan.
Citera
2011-04-21, 19:17
Medlem
Eclecticys avatar
Jag bytte från Nordea till Handelsbanken när jag köpte lgh. Helt enkelt för att jag fick bättre villkor där. Om en bank vill ha dig som kund kanske de är villiga att locka med lite bättre villkor för att vinna över dig. Å andra sidan kan man ju tycka att det borde löna sig att vara lojal hos den bank man redan är kund i.

Det finns ju 4 storbanker i Sverige:
Nordea - delvis statligt ägt, fd Nordbanken
SEB - ägs av Wallenbergarna, verksamhet i Baltikum
Swedbank - fd Sparbanken, verksamhet i Baltikum

Alla dessa tre har enligt mig en något oansvarig utlåningspolicy; ger ut stora bonusar till VD etc; samt har haft lite tveksamma expanderingsplaner i bl a Baltikum. Hur detta sedan påverkar dig som kund får du lite ta ställning till själv.

Handelsbanken å andra sidan är den enda svenska storbank som klarat sig igenom två finanskriser (90-talet och 2008/2009) utan stora kreditförluster och statligt stöd. De är å andra sidan lite kräsnare med sina kunder och väljer kvalitet före kvantitet, dvs du måste antagligen ha en rätt go kontantinsats för att bli beviljad lån.

Sen finns ju andra kreditgivningsinstitut, SBAB och Ikano som du själv nämner + Danske Bank m fl. Kolla upp lite olika villkor och räntor, se till att du har papper på alla dina tillgångar, tänk ut en liten plan på hur du tänker med budget etc och boka sen in tid hos de olika banker du är intresserad av. Försök spela ut de lite mot varandra, men på ett tjusigt sätt. Lycka till!
Citera
2011-04-21, 19:21
Medlem
Eclecticys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Okej så det verkar vara en process i sig, antog detta.

Smartast är kanske då att börja med Handelsbanken, SEB osv först och sedan avsluta med Swedbank för att ev få ner räntan.

Jag började med min gamla bank (Nordea), fick lånelöfte så att jag kunde vara med och bjuda utan problem, hörde med Handelsbanken, kom sedan tillbaka till Nordea (och visade då vad jag hade fått för villkor hos Handelsbanken - men de på Nordea menade att de inte kunde göra mer). Kändes jäkligt gött att säga bye bye till Nordea sen!
Citera
2011-04-21, 19:51
Medlem
nedboys avatar
Det var ju någon artikel på Aftonbladet om någon som inte hade någon ränta alls. Det han måste göra är att spara i banken ungefär samma som man skulle betala av på lånet. Sen när lånet är betalt så får han även ta ut det sparade pengarna. Det enda är att han inte får ränta på pengarna.

Är du dålig på aktier och fonder så skulle du tjäna på det. Är du bra på aktier och fonder så tjänar du på att ta ett vanligt banklån och spara aktivt i aktier och fonder.
Går nog att googla på det skulle jag tro.

Om ca 2 år så är nog räntan uppe i 5-6% skulle jag tro, inte roligt det.
Citera
2011-04-21, 20:03
Medlem
benny-bruun-1s avatar
förhandla med din bank först där du är kund och säg till din bank att du tex fått ett erbjudande från säg nordea på en ränta på 4% om dom kan matcha den eller kanske gå ner någon tiondel för att ha dig kvar som kund,ta reda på va bank räntan ligger på innan och sätt lite press på dom.lycka till
Citera
2011-04-22, 12:47
Medlem
kan tilläggas att ikano lånar ut sbabs pengar, dom är typ ombud för sbab.. samma sak med icabanken och ett par andra nischbanker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in