Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-21, 15:21
Medlem
Hallå.

Har ett litet problem jag verkligen stör mig på. Jag satte ihop min nya dator igår och med var det en SSD. Jag la såklart Operativsystemet på denna och det går underbart snabbt, sedan stör jag mig oerhört mycket på att den nu ser SSDn som huvuddisken och vill lägga allting där. Går detta att ändra?

Visst kan jag manuellt lägga allting på HDDn men känns som att det borde gå att fixa via inställningar? Hoppas ni kan hjälpa till, har Windows 7 för övrigt.

/ Gnuggen.
Citera
2011-04-21, 15:32
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Det du vill ha på SSD:n får du helt enkelt kopiera/flytta dit.
Citera
2011-04-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wannseeeichmann
Det du vill ha på SSD:n får du helt enkelt kopiera/flytta dit.

Nej alltså, allting kommer på SSDn, och jag vill ha så det automatiskt kommer till HDDn vilket det inte gör just nu.
Citera
2011-04-21, 15:33
Medlem
Och allting syftar på vad?
Du kan installera program på vilken HDD du vill. Du kan ändra var My Documents och liknande ska ligga.
Citera
2011-04-21, 15:38
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Exakt, du kan installera program på vilket HDD du vill och du kan flytta/peka My DOcuments eller andra mappar till vilken hårddisk du vill. Så du kan göra exakt vad du vill.
Citera
2011-04-21, 18:23
Medlem
-ELF-s avatar
SSD:n är *huvuddisken då operativsystemet är installerat på den.

Men vad menar du med att allt vill läggas där? Kan du förklara lite bättre vad du menar med det?

*För att vara lite petig så är det ingen disk/hårddisk
Citera
2011-04-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
SSD:n är *huvuddisken då operativsystemet är installerat på den.

Men vad menar du med att allt vill läggas där? Kan du förklara lite bättre vad du menar med det?

*För att vara lite petig så är det ingen disk/hårddisk

Absolut, jag ska försöka. Alltså när jag installerar ett program då lägger det sig som orginal om jag inte ändrar något på C disken, dvs SSDn. Jag måste varje gång ändra, vilket inte är särskilt jobbigt iförsig men om farsan fixar något på datorn lär det ju definitivt ligga på SSDn efteråt... Istället vill jag ha det på den vanliga hårddisken, som jag har valt till disk A.

Går detta att fixa, för jag vågar inte ändra något eftersom jag är orolig att mitt OS kommer börja dumma sig ifall jag ändrar SSDn till något annat än disk C.
Citera
2011-04-23, 23:13
Medlem
Att endast ha OSet på SSD känns ganska meninglöst. Varför vill du inta ha program på SSDn också?

I alla fall kan du ändra det om du nu vill.
http://www.sevenforums.com/tutorials/39689-program-files-directory-change-default-installs.html
Citera
2011-04-23, 23:16
Medlem
-ELF-s avatar
Du menar alltså att det ex. anger "C:\Program\" som standard mapp där det vill installera program?.
Om det är det du menar så hittade jag en sida som beskriver hur man gör.
http://www.din-it-kunskap.com/sa-enkelt-andrar-du-standard-programinstallationsmapp-i-windows-till-valfri/
Detta gäller nog endast för Windows XP.
Citera
2011-04-23, 23:16
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnuggen
Absolut, jag ska försöka. Alltså när jag installerar ett program då lägger det sig som orginal om jag inte ändrar något på C disken, dvs SSDn. Jag måste varje gång ändra, vilket inte är särskilt jobbigt iförsig men om farsan fixar något på datorn lär det ju definitivt ligga på SSDn efteråt... Istället vill jag ha det på den vanliga hårddisken, som jag har valt till disk A.

Går detta att fixa, för jag vågar inte ändra något eftersom jag är orolig att mitt OS kommer börja dumma sig ifall jag ändrar SSDn till något annat än disk C.

ändra inte enhetsnummer på C:
program ska du såklart installera på ssdn om du fortfarande har mycket ledigt. mina dokument kan du sätta till din andra disk men annars förstår jag inte var du menar? alla program har egna default location på vart du ska spara dina grejer du laddar ner.
Citera
2011-04-23, 23:18
Medlem
-ELF-s avatar
Det bästa är ju om du INSTALLERAR allt på C: och LADDAR NER allt till din hårddisk.
Citera
2011-04-23, 23:22
Medlem
Alltså absolut så tänker jag ju inte bara ha operativsystemet på SSD. Fast antar att det stör mig just nu, eftersom jag lär inte ladda ner särskilt många program sen, ny dator nu trots allt. Ae men tack ändå alla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in