2011-04-21, 07:54
Medlem
Hej där..hjälper en kompis med hans kök och vi ska använda gamla trä stockar som en detalj för att köket ska se rustikt och gammalt ut.
Någon som vet var man kan få tag i sådana?
Dom ska vara fyrkantigt sågade ca 15 cm per sida och ca 3-4 meter långa och vi behöver ca 5-6st..vill inte ha gamla järnvägs slipers dom innehåller för mkt gift.
Tacksam för tips
Citera
2011-04-21, 07:56
Medlem
WhiteDynamites avatar
En bra start är väl att specificera vart du bor?
Annars borde det vara värt ett besök på närmaste sågverk.
Citera
2011-04-21, 07:57
Medlem
asdasdasd111s avatar
I min stad kan man beställa sådant måttgjorda från en möbeltillverkare eller av ett av de lokala sågverken, brukar inte vara några problem alls!
Citera
2011-04-21, 08:03
Medlem
BenAsslicks avatar
Gå och fråga närmaste byggmarknad eller så, dom borde kunna peka dig i rätt riktning.

Annars kan du få stock av mig, men bara om du är snygg
Citera
2011-04-21, 09:13
Medlem
cem77s avatar
Det är inte stockar du är ute efter utan snarare plankor eller stolpar, bjälkar. Att hitta 150 * 150 mm fyrkantiga stolpar som är nysågade ur en rund stock är inte så svårt. Finns att köpa eller beställa på både mindre sågverk och bygghandlare.

Vill du ha virket med patina på så att det ser ganska gammalt ut så blir det lite värre. Det gäller då att hitta någon som har sådant virke, vilket innebär att man måste riva fram det ur en gammal byggnad mest troligt. Jag har tillgång till en hel del sådant men inte i dom längderna. Är det möjligt att skarva då det är halva längden? Hur har ni tänkt använda det hela?

5-6 st 3-4 m långa 150 * 150 mm bjälkar är väldigt mycket virke. Hur stort är köket som detta ska in i?

Och fundera inte ens på att använda något tryckt virke eller behandlat med stentjära. Kommer både lukta och vara kladdigt och smågiftigt. Inget man tar in inomhus.

Ett annat sätt är att köpa nya bjälkar, finns tex på bauhaus, och sen patinera dom. Finns metoder att få virket att se gammalt och slitet ut. Man kan sandblästra det för att få bort det mjuka vita träet och de hårdare mörka årsringarna står då kvar. Samma sak ser du på drivved på stranden tex. Vill du sen få det gulnat eller grått av väder och sol så finns det olika färger man kan måla med för att åstadkomma detta.
Citera
2011-04-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det är inte stockar du är ute efter utan snarare plankor eller stolpar, bjälkar. Att hitta 150 * 150 mm fyrkantiga stolpar som är nysågade ur en rund stock är inte så svårt. Finns att köpa eller beställa på både mindre sågverk och bygghandlare.

Vill du ha virket med patina på så att det ser ganska gammalt ut så blir det lite värre. Det gäller då att hitta någon som har sådant virke, vilket innebär att man måste riva fram det ur en gammal byggnad mest troligt. Jag har tillgång till en hel del sådant men inte i dom längderna. Är det möjligt att skarva då det är halva längden? Hur har ni tänkt använda det hela?

5-6 st 3-4 m långa 150 * 150 mm bjälkar är väldigt mycket virke. Hur stort är köket som detta ska in i?

Och fundera inte ens på att använda något tryckt virke eller behandlat med stentjära. Kommer både lukta och vara kladdigt och smågiftigt. Inget man tar in inomhus.

Ett annat sätt är att köpa nya bjälkar, finns tex på bauhaus, och sen patinera dom. Finns metoder att få virket att se gammalt och slitet ut. Man kan sandblästra det för att få bort det mjuka vita träet och de hårdare mörka årsringarna står då kvar. Samma sak ser du på drivved på stranden tex. Vill du sen få det gulnat eller grått av väder och sol så finns det olika färger man kan måla med för att åstadkomma detta.

Ok vi är inne på rivnings stadiet ännu men jag ska kolla måtten...jag glömde skriva att vi befinner oss i Sthlm. Vad är det längsta du har tillgång till?
Citera
2011-04-21, 12:34
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltaren
Hej där..hjälper en kompis med hans kök och vi ska använda gamla trä stockar som en detalj för att köket ska se rustikt och gammalt ut.
Någon som vet var man kan få tag i sådana?
Dom ska vara fyrkantigt sågade ca 15 cm per sida och ca 3-4 meter långa och vi behöver ca 5-6st..vill inte ha gamla järnvägs slipers dom innehåller för mkt gift.
Tacksam för tips

Som sagt, mindre sågverk, dom finns men är lite dåliga på marknadsföring...

Du känner ingen som har en Logosol, Solosåg?

Jag har bra kontakter med ett sågverk i nordöstra Sörmland, men det är några mil till Stockholm...
Citera
2011-04-21, 19:04
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltaren
Ok vi är inne på rivnings stadiet ännu men jag ska kolla måtten...jag glömde skriva att vi befinner oss i Sthlm. Vad är det längsta du har tillgång till?

Är nog lite långt att frakta från södra Sverige till Stockholm. Mina ligger på 1.20 ungefär som skulle gå att skarva till dubbla längden. Bör gå att hitta närmare. Kolla på blocket efter gamla förråd eller annat som ska rivas?
Citera
2011-04-22, 18:27
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Satsa på äkta vara, handbillade med yxa. det är något helt annat än sågat virke. http://www.lovsjologhouse.se
Citera
2011-04-22, 20:15
Medlem
Det finns riktigt läckra fake stockar hos din colorama färghandel,suupersnygga och behändiga att sätta upp.
Citera
2011-04-24, 12:54
Medlem
krang666s avatar
Finns jäkligt stort utbud i SKOGEN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in