2011-04-20, 20:25
Medlem
Linnaeuss avatar
Under hösten 2011 kommer högstadieungdomarna få ett nytt ämne, nämligen Judiska studier. Vad det egentligen innebär är oklart, men tydligen behövs det mer myter om Förintelsen och pittoreska beskrivningar om judiska revolutioner i den svenska grundskolan.

http://www.nationell.nu/2011/04/20/k...diska-studier/

Vad tycker ni - bra eller dåligt?

Edit: Fanns en tråd sedan tidigare, tycker dock min passar bättre i det här forat.
Senast redigerad av Linnaeus 2011-04-20 kl. 20:30.
Citera
2011-04-20, 20:30
Medlem
Är detta en konsekvens av alla muslimer i skolan?
Citera
2011-04-20, 20:42
Medlem
Det är lite oklart hur detta kommer implementeras men enligt Skolverket så är syftet att "stärka elevens judiska identitet". En typ av hemspråksundervisning alltså?

Citat:
Såväl elever som lärare och föräldrar uppfattar att kunskapen bidrar till att elevernas judiska identitet stärks, vilket är syftet med verksamheten.

Källa: http://www.skolverket.se/sb/d/3546/a/19327
Citera
2011-04-20, 20:43
Medlem
fredd4ns avatar
Jag är en aning partisk eftersom jag är jude men oavsett det så är det bra att veta en del om judendomen eftersom den är grunden för kristendomen och hela det svenska rättsystemet..

Sedan hoppas jag att det inte blir mer om förintelsen, det känns som det är en aning för mycket.. Hellre att man får även mohammedaner i rosengård att läsa om förintelsen än att få andra att läsa mer..
Citera
2011-04-20, 20:44
Medlem
PolPot-was-goods avatar
Är det ett helt nytt ämne? Isåfall är jag emot detta. Man kan inrikta sig på en sådan betydelselös sak, som "judiska studier". Varför kan man inte få lära sig riktiga ämnen? Så som ekonomi, det har alla nytta av. Eller kanske friluftsliv eller nått dylikt?
Citera
2011-04-20, 20:53
Medlem
simpsonsfantasts avatar
De va de sjukaste på länge. Typiskt judar, ska alltid särbehandlas. Sluta tyck synd om er själva för helvete.

Sluta upp med sånt jävla skit i skolan, läs något vettigt ingen bryr sig om judendom eller judars historia. Halva historieboken är redan om judarnas förföljelse, börjar fan redan tröttna finns fan folk som haft de värre.
Citera
2011-04-20, 21:14
Medlem
tantvrists avatar
Bör det inte finnas svenska studier då? I och med att syftet är att stärka elevers judiska identitet så bör det väl finnas en undervisning som stärker svenskar sin svenska identitet?

Vad jag verkligen tycker så är det riktigt jävla vidrigt, varför i helvete skall man ersätta musik eller slöjd med ett värdelöst "skolämne" som endast handlar om att stärka elevers identitet?!
Citera
2011-04-20, 21:19
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenbucks
Är detta en konsekvens av alla muslimer i skolan?

Snarare för att judarnas myter och "buhuu det är synd om oss"-mentalitet har synats. Vågar man gissa att Ekerötterna har kämpat för att få fram detta som dom applicerade offermentaliteten och martyrstämpeln på sitt parti också?
Citera
2011-04-21, 10:58
Medlem
jag hatar alla religioner även judendom. när ska vi sluta med bullshiten och inse att vi fanns innan religion.
Citera
2011-04-21, 22:14
Medlem
fredd4ns avatar
Jag fattar fan inte varför ni gnäller, det är inte något obligatoriskt, det är ingen som tvingar er att läsa detta ämne, det är till för dom som vill..

Det finns massa saker som folk anser vara skit, jag har tex svårt för att folk går på "ridgymnasie" och "hundskötsel" och dylikt..
Citera
2011-04-21, 23:20
Medlem
Ja men faktiskt! Ni slipper läsa det! Men jag har förstått att det är tufft att tycka illa om saker på flashback!
Citera
2011-04-22, 00:01
Bannlyst
Holocaust industrin går dåligt? Släng i lite bensin i marknaden och låt den flöda igen and forever!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in