2011-04-20, 18:16
Medlem
Jag funderar på att byta från Toyota till Subaru nästa gång jag byter bil, eftersom Toyota inte längre gör några trevliga fyrhjulsdrivna bilar. Har en 10 år gammal RAV4 idag, och det är en jättetrevlig bil, men dom nya har blivit så förbannat tråkiga i sina utrustningsalternativ. Bara en sån sak som att få ett riktigt reservhjul är en omöjlighet, och vill man ha en bra motor så är det genast dyraste utrustningsklassen.

Så frågan är kort och gott: Ni som äger Subaru, vad betalar ni för servicarna hos originalverkstäderna?
Citera
2011-04-20, 18:54
Medlem
varför servar man hos märkesverkstaden?.
Citera
2011-04-20, 19:25
Medlem
vanlig service 3000-5000 kr, kamremsbyte 10000-13000 kr (5år eller 10000 mil)
detta gäller 2&2,5-liters motorerna.
3-liters motorn har kamkedja, servicekostnad ingen aning, men säkert lite dyrare än de mindre motorerna.
Citera
2011-04-20, 20:11
Medlem
nollpunkten: Jag vet inte hur det är med Subaru, men på Toyota måste man serva på auktoriserad verkstad för att försäkringar osv ska gälla.

Olediga: Tackar för ditt svar. Ungefär som på Toyota, med den skillnaden att inga nya Toyotor vad jag har sett har rem, utan alla har kedja. Dessutom är alla non-interference, så om kedjan/remmen skulle gå så händer det inte mer än att motorn stannar. Hur är det med det på en Subaru?
Citera
2011-04-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
nollpunkten: Jag vet inte hur det är med Subaru, men på Toyota måste man serva på auktoriserad verkstad för att försäkringar osv ska gälla.

Olediga: Tackar för ditt svar. Ungefär som på Toyota, med den skillnaden att inga nya Toyotor vad jag har sett har rem, utan alla har kedja. Dessutom är alla non-interference, så om kedjan/remmen skulle gå så händer det inte mer än att motorn stannar. Hur är det med det på en Subaru?

Men tog inte eu regler död på det där med"märkes verkstäder"?
Citera
2011-04-21, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
Jag funderar på att byta från Toyota till Subaru nästa gång jag byter bil, eftersom Toyota inte längre gör några trevliga fyrhjulsdrivna bilar. Har en 10 år gammal RAV4 idag, och det är en jättetrevlig bil, men dom nya har blivit så förbannat tråkiga i sina utrustningsalternativ. Bara en sån sak som att få ett riktigt reservhjul är en omöjlighet, och vill man ha en bra motor så är det genast dyraste utrustningsklassen.

Så frågan är kort och gott: Ni som äger Subaru, vad betalar ni för servicarna hos originalverkstäderna?

Kan inte svara på kostnader, men jag vet att Subaru är en bra bil. En gammal gubbe jag talade med en gång som varit mekaniker hela sitt liv sa att Subaru var den bästa bilen i dagens samhälle som man kunde äga sett till kvalitet och kostnader. Har hört att fyrhjulsdriften är grym...
Citera
2011-04-21, 12:33
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Men tog inte eu regler död på det där med"märkes verkstäder"?
Typ. Det ligger till så här att servar man inte på märkesverkstad gäller bara garantierna de måste ha enligt lag. Men servar man på märkesverkstad kan man få "goodwill" dvs att om något går sönder (som normalt inte är en slitdel) utanför garantin kan de ev bekosta en del.
Citera
2011-04-21, 15:48
Medlem
Framförallt har Toyota nåt som heter Toyota KvalitetsGaranti på begagnade bilar. Denna tappar man möjlighet till om bilen inte är servad på märkesvärkstad, dito förfaller den om nye ägaren inte servar på märkesverkstad under garantitiden. Detta höjer andrahandsvärdet, vilket förstås är önskvärt.
Citera
2011-04-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Typ. Det ligger till så här att servar man inte på märkesverkstad gäller bara garantierna de måste ha enligt lag. Men servar man på märkesverkstad kan man få "goodwill" dvs att om något går sönder (som normalt inte är en slitdel) utanför garantin kan de ev bekosta en del.

Då vet jag..
Känns värt chansa då med andra ord hos icke märkesverkstaden.
tjänar ju en hel del på det.

Och "goodwill"brukar ofta inte var värt något enligt vi bilägare.
kanske annat hos toyota men överlag så nej!.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in