Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-07-17, 11:56
  #25
Medlem
Polisen stod antagligen där för att sakta ned trafiken och alternativt ta hand om de farligare förarna.
Eftersom ni alla verkade hålla samma hastighet så var det inte så stor trafikfara (Inte för att det är ok att köra i 220 om alla andra gör det )
Citera
2011-07-17, 14:40
  #26
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
var ligger denna motorväg som hade 90 km brukar vara 120 överallt.?
har kört 220 mellan Helsingborg och Malmö ganska ofta

Oj, får jag ta på dig?



Till TS: 90-väg, då är det ingen motorväg utan en motortrafikled. Förutsatt att det inte var ett kameraskåp får du inget hemskickat. Skjuter polisen laser måste dom stoppa dig vid fortkörningstillfället, annars händer inget.

som sagt, det är kameraskåpen som skickar hem böterna per post.

prövotid påperkar inte utslaget på något sätt mer än att ifall du får indraget körkort så blir det permanent indraget för nån med prövotid medans person utan prövotid normalt får tillbaks körkortet efter indragningen.
Citera
2011-07-22, 15:13
  #27
Medlem
algustorps avatar
Är 100% säker på att inget kommer hända. Då hade dem stoppat er allihop eller någon av er.

Skulle du få något hemskickat (vilket du inte kommer få) så är det bara att säga att du hade lånat ut bilen och inte vet vem som körde.

Hade däremot alla andra kört 130 och du hade kommit efter i 80 så kan jag nästan lova att polisen hade stoppat dig för en rutinkontroll. Så länge man kör säkert och följer trafikrytmen så är det lugna gatan.

Personligen kör jag alltid 4-8 km/h fortare än vad som står på skyltarna, och har aldrig blivit stoppad. Det ger snarare ett intryck av en säker förare än om du ligger 5 km under gränsen.
Citera
2011-07-23, 23:11
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Oj, får jag ta på dig?



Till TS: 90-väg, då är det ingen motorväg utan en motortrafikled. Förutsatt att det inte var ett kameraskåp får du inget hemskickat. Skjuter polisen laser måste dom stoppa dig vid fortkörningstillfället, annars händer inget.

som sagt, det är kameraskåpen som skickar hem böterna per post.

prövotid påperkar inte utslaget på något sätt mer än att ifall du får indraget körkort så blir det permanent indraget för nån med prövotid medans person utan prövotid normalt får tillbaks körkortet efter indragningen.

Finns motorvägar som går så sakta som 70km/h.
Åker du igenom stockholm så går hastigheterna 120-110-90-70-90-110.

Citat:
Under tiden från 1950-talet och fram till en liten bit in på 1970-talet byggdes och planerades i Sverige en del motorvägar som kan benämnas som stadsmotorvägar. Dessa motorvägar går rakt genom bebyggelse som fanns redan före den tid motorvägen byggdes. För att spara plats byggdes stadsmotorvägar normalt med ganska korta av- och påfarter och med skarpa kurvor. För dessas skull och för att minska bullret har stadsmotorvägar oftast lägre hastighetsgräns.


Essingeleden är ett typiskt exempel på stadsmotorväg.
Citera
2011-07-24, 10:29
  #29
Medlem
Inte särskilt mycket bitar där man har vågat sig på att ha 120 än, tycket jag? Mest 110. Men att påstå att det inte finns motorvägar med 90 på var nog det dummaste jag har hört.

Sen fattar jag inte det här med folk som skryter om att dom har kört för fort. Man imponerar iallafall defenitivt inte på mig med att göra livsfarliga saker som dessutom är förbjudna. Vi har lagar av en anledning, och det är inte som många verkar tro att det är för att jävlas med oss eller att polisen ska ha nåt att göra, utan det är faktiskt för att skydda liv och lem på våra invånare, så att vi inte ska skada oss eller dö. Av samma anledning som vi har en lag som säger att man ska hålla hastighetsbegränsningen, hålla avståndet och visa hänsyn i trafiken, har vi lagar som säger att man inte får slå ner folk, vådta grannens dotter, osv. Det är för att människor inte ska skada sig.

Sen har vi givetvis en del lagar som är till för att skydda våra egna och samhällets pengar, som exempelvis att man inte får klottra ner ett tåg, kasta skräp omkring sig eller defekera på golvet i ett snabbköp.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback