• 1
  • 2
2012-04-01, 23:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som jag har fattat av det jag hört i branschen ,så är Klarnas ursprungliga affärsidé någon form av algoritm, som via olika källor online, bedömer kreditvärdigheten hos presumtiva kunder.
Citera
2012-04-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexus
Tjenare Folket !

Jag har lite frågor angående betalsättet https://klarna.com.

Hur fungerar det ?
Hur lång tid har man på sig att betala ?
Går det att ta betala med klarna om man bara har extra jobb och inte är fast anställd ?
Vad ligger räntan på?

Tänkte shoppa loss lite på klädsiten Stayhard.se och vill betala lite per månad.

Tacksam för seriösa svar. Ligger tråden fel så flytta den gärna.

Mvh

Hur det fungerar? På samma sätt som alla andra räkningar i princip

Hur lång tid du har på dej att betala? Det kan variera, jag tror det är upp till 30 dagar. Du kan förlänga det själv med 10 dagar inne på klarna.se.

Du kommer bli nekad köpet direkt i butiken om du inte kan handla med klarna.

Kommer inte ihåg, men det står på fakturan vad räntan är om du skulle vilja delbetala. Men det blir ju helt klart dyrare om du ska delbetala. Du behöver inte välja alternativet delbetala i butiken, du kommer kunna delbetala ändå om du vill.

PS: Det är oftast inga problem om du är lite sen med betalningarna eller liknade när det gäller klarna, de är väldigt tillmötesgående om du ringer in.
Citera
2012-05-03, 13:39
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Hur det fungerar? På samma sätt som alla andra räkningar i princip

Hur lång tid du har på dej att betala? Det kan variera, jag tror det är upp till 30 dagar. Du kan förlänga det själv med 10 dagar inne på klarna.se.

Du kommer bli nekad köpet direkt i butiken om du inte kan handla med klarna.

Kommer inte ihåg, men det står på fakturan vad räntan är om du skulle vilja delbetala. Men det blir ju helt klart dyrare om du ska delbetala. Du behöver inte välja alternativet delbetala i butiken, du kommer kunna delbetala ändå om du vill.

PS: Det är oftast inga problem om du är lite sen med betalningarna eller liknade när det gäller klarna, de är väldigt tillmötesgående om du ringer in.
Har samma fina bemötning, hade en felaktig faktura från comviq som saknade vissa nr.
Men fick en ny faktura via mail och även längre betalningstid, väldigt trevligt kund support.

Kommer definitivt använda det igen.
Citera
2012-05-04, 14:57
Medlem
Undvik. Dem har en helt otroligt korkad kreditsättning. Polaren en kamera på rean. Killen tjänar 350 000 om året och är utan anmärkning. Han blev nekad en kamera för 15000 och affären gick i stöpet. Dem kan varken förklara sin kreditsättning. Varför den är satt som den är och när den höjs. Kan inte förstå att dem har såpass många marknadsandelar. En sak genom butiker som säljer saker för 5000 kr klassen men kameror och kikarsikten kostar oftar 15000 kr plus.

Som butik hade jag valt annat då man tappar köpare, köpare som samtidigt kan gå till Elgiganten och plocka ut en tv för 30 000kr.
Citera
2012-05-04, 18:25
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idle81
Undvik. Dem har en helt otroligt korkad kreditsättning. Polaren en kamera på rean. Killen tjänar 350 000 om året och är utan anmärkning. Han blev nekad en kamera för 15000 och affären gick i stöpet. Dem kan varken förklara sin kreditsättning. Varför den är satt som den är och när den höjs. Kan inte förstå att dem har såpass många marknadsandelar. En sak genom butiker som säljer saker för 5000 kr klassen men kameror och kikarsikten kostar oftar 15000 kr plus.

Som butik hade jag valt annat då man tappar köpare, köpare som samtidigt kan gå till Elgiganten och plocka ut en tv för 30 000kr.

När Klarna tar en kreditupplysning så tittar dom inte på vad man tjänar i dag, det har dom ingen koll på, utan på den inkomsten som finns i UC och andra kreditupplysningsföretag tidigare år. Kan det vara så att han för 2011 års taxering hade en lägre inkomst? De väger också in andra parametrar i kreditbedömningen.
Förresten är en kreditgivare skyldig att upplysa kredittagaren om varför man nekas kredit.

Själv rekommenderar jag Klarna; Jag brukar handla på faktura via dem och betalar en dryg månad senare. Lätt som en plätt!
Citera
2013-02-26, 11:18
Medlem
Råkade göra en dubbelbetalning på ca 1300:- Har nu sedan i mitten av dec. 2012 försökt att få dem återbetallda. Men det verkar omöjligt, varenda handläggare kan inte förstå varför inga pengar har gått iväg. Skall göra ett försök igen efter att varit inne på REJTA. Där kan man läsa om vad folk tycker om KLARNA, jag var/är inte ensam.
Citera
2013-03-01, 14:45
Medlem
Redors avatar
Klarna lever på att inte skicka ut fakturor i tid, att ta admin. avgifter och att driva in förseningsavgifter.
Tycker det är löjligt att dem inte ens kan erbjuda autogiro eller e.faktura.

Hela rejta.se är fullt av samma liknande inlägg. Bryr sig inte Klarna?
Klarna är bra på att svara på inläggen där men sen vet man ju inte om dem bryr sig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in