Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag tycker att dina förklaringar med "gestaltningar" och "utvecklingsstadier" känns onödigt krångliga. "Nyklippt mumie" och "nyfödd mammut" funkar därför att "ny-" så uppenbart inte används i relation till nuet utan (i dessa fall) till dödsögonblicket.
Svårare än så är det faktiskt inte.
Jag håller med dig till fullo.
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Jag tycker att du trivialiserar den ursprungliga distinktionen vars egentliga innebörd nog är "nybäddad" i bemärkelsen "renbäddad". Visst kan vi lämna den analyserande betraktelsen, men då lämnar vi även möjligheten att svara på den ursprungliga frågeställningen. Det är, vill jag påstå, en uppenbar skillnad i innebörd mellan "ny" i "nyfödd" och "ny" i "nybäddad".
Om du upplever min förklaring "krånglig", vad är då ditt försvar?
Den ursprungliga frågeställningen är om en nybäddad säng fortfarande är nybäddad efter tusen år. Jag tror inte att någon skulle kalla en vikingasäng nybäddad, oavsett om ingen legat i den sedan den bäddades. Precis på samma sätt som ett nyfött barn upphör att vara nyfött utan "bara" ett [späd]barn efter en obestämd tid så upphör den nybäddade sängen att vara nybäddad, utan blir bara en bäddad säng.
Jag undrar om det tar lika lång tid för en nybäddad säng att övergå till att bara vara en bäddad säng som det tar ett nyfött barn att övergå till att bara vara ett barn...