2011-04-20, 00:03
Medlem
När jag göra vissa saker i vissa mappar som skapa eller något står ägare: root hur gör jag så att den är ägaren till mig?
Citera
2011-04-20, 00:12
Medlem
Snelhest1234s avatar
chown [ -f ] [ -h ] [ -R ] Owner [ :Group ] { File ... | Directory... }
Citera
2011-04-20, 01:14
Medlem
Gurka___s avatar
man chown
Citera
2011-04-20, 10:42
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Det är nog bättre om du ger en vanlig användare behörighet till en katalog än att du börjar leka runt med ägarskapet.
Citera
2011-04-20, 11:02
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Det är nog bättre om du ger en vanlig användare behörighet till en katalog än att du börjar leka runt med ägarskapet.
Fast det dummaste du kan tipsa nya användare om är chmod istället för chown. Det är bättre att man lär sig om ägare först, annars är risken att de 777:ar allt.
Citera
2011-04-20, 15:01
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Fast det dummaste du kan tipsa nya användare om är chmod istället för chown. Det är bättre att man lär sig om ägare först, annars är risken att de 777:ar allt.
Nu tror jag att TS vill åt filer och kataloger som han inte borde pilla i, och varför någon vill ha ägarskap till en katalog när de inte vet hur de ändrar ägarskap är i sig lite att leka med elden...
Citera
2011-04-20, 16:55
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Nu tror jag att TS vill åt filer och kataloger som han inte borde pilla i, och varför någon vill ha ägarskap till en katalog när de inte vet hur de ändrar ägarskap är i sig lite att leka med elden...
Möjligt, det tänker jag inte spekulera i, menar mer bara att det är nyttigare att lära sig om ägandeskap innan man pillar med rättigheter, snarare än tvärt om.
Citera
2011-04-20, 18:58
Medlem
Tack för svaren! Har fixat de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här