2011-04-21, 08:40
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
De får äta hur mycket jävla halal-slaktat kött de vill, om de betalar det själva!

De betalar skatt också!

Har du samma inställning till de som vill ha veganmat i skolorna också?
Citera
2011-04-21, 08:47
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitchmemo
Som jag skrev. Påtaglig och relationsrelaterad fråga som kan bytas ut till alla andra krav som vissa gör mot majoriteten. Halalkött är ett exempel från kränkta kravställare.

Önskemål! Du är kul du. Som du tror ovan att det är såå enskilda, med önskemål.

Du kan svara kort! Vem är det som har önskemål om just halalkött?

Syfte med önskemålet?

Vem kränker kravställaren eller den som du tycker har önskemål?

Lite konstiga och smått riktade frågor, märker jag... Men jag gör ett försök att förstå dem och svara på dem..:

Det finns MÅNGA motsvarande "krav" från många olika grupper i samhället. Inget konstigt alls.

Det finns inga direkta "krav" som du påstår, men ÖNSKEMÅL om halalmat i skolorna finns. De kommer mestadels från muslimer, då det är en muslimsk företeelse, men också från andra - speciellt sådana som av någon anledning inte äter griskött.

Gångbara alternativ är också tillgängliga i dagens skola!

Syftet med önskemålet är antagligen att vissa muslimer håller hårt på denna företeelse, trots att detta inte är något egentligt måste inom islam...

Vem som kränker vem är inte självklart. De flesta har önskemål om halalmat, men accepterar att önskemålet inte går igenom. Dina intsällningar kan ibland ses som kränkande, liksom likartad inställningar från konstiga muslimer...
Citera
2011-04-21, 10:07
Bannlyst
Citat:
Hela texten är syrlig och lyser överlägsenhet. Njuter du av att skriva, barmhärtighet och dhimm a -folket?

Och du undrar varför muslimer, flera hundra år senare inte är att lita på! Rövarpackets ränder går aldrig ur.
Syftet med tråden är relationer mellan Icke-muslimer/Muslimer och om lögnerna några av er påstår har någon bas i islams lära, hittils har ni inte lyckats så bra....fattar att du måste gå tillbaka till dina politiska agenda där du tror att vi muslimer ska ta över sverige
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-04-21 kl. 10:12.
Citera
2011-04-21, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Jag som kristen ortodox har flera muslimska vänner, som jag kommer bra överens med. Dessa är samhälleligt integrerade liksom i förstånd att betrakta icke-muslimer med respekt, som däremot många andra inte gör. Jag har dock helt dragit ur kontakten när det gäller de muslimer som försökt att applicera sin tro på mig och mina kristna/icke-kristna/sekulära/agnostiska vänner, samt de som fått för sig att alla skall rätta sig efter Islam. Jag kommer aldrig att glömma när en muslimsk "vän" blev smått sur när jag bar ett kristet kors i umgänget (eftersom det fanns två eller tre muslimer balnd oss), i samma veva som dennes flickvän bar slöja (det är ju principiellt två religiösa symboler). Då brast det. Det är denna mentalitet som många muslimer dessvärre har - att alla skall anpassa sig efter dem; muslimer tenderar, av okänd anledning, att bli "kränkta" av precis allt och inget. Äter man en jävla skinkbit skall de komma och demonisera en, liksom de skall betrakta en med respektlöshet och "bekymran" när man säger att man tog en öl på puben häromdagen.

Jag dejtade vidare en muslimsk kvinna ett par år sedan, vilket förståerlig nog från deras håll inte accepterades. Min familj var förvisso också kritisk, men ändock med förståelse för mina känslor, och det var detta man prioriterade - min lycka. Med henne var det annorlunda; hon varnade mig länge för att göra vårt förhållande "officiellt", eftersom hennes anhöriga inte skulle acceptera det(vem vet, rimligen var de redo att ta till våld). Hennes familj kunde knappt titta på mig, vid de få tillfällen vi träffades, utan att jag kände mig utstirrad och "hånad" (vilket jag förvisso inte brydde mig ett skit om - däremot det faktum att jag inte var välkommen i egenskap av icke-muslim). De hade redan bestämt sig, oavsett vad dottern tyckte om saken, att hon skulle gifta sig med någon mussla som väntade på att bli inflygd. Så flörten blev förhållandevis kortvarig.

Nu är det en Assyrisk kvinna som jag träffar, och de enda "muslimer" jag i framtiden kan tänka mig att dejta är toleranta och öppna sådana, ex. iranier, eftersom de är sekulära och moderniserade. I enlighet med de dogmatiska "relationsreglerna" inom Islam, kommer jag aldrig i egenskap av icke-muslim vara godtagbar.

Angående "hat" mot kafirer finns det förstås mycket substantiellt belägg för detta; en muslim kan begå brott mot en otrogen, "olagligheten" till trots, och komma undan med det rent själsligt och spirituellt: även om gärningen i sig är emot Islam, är det mer acceptabelt eftersom det var en icke-muslim som var offer. Muslimen är alltså fortfarande mer värd än offret, just på grund av sin muslimska tillhörighet och tro. Det är således inte brottet i sig som är problemet, utan vem brottet begås mot.

Jag bad om källa i början av tråden, där du själv ska komma med källa för dina påståenden i Koranen/Ahadith och se om någon av det de gör är lik islams lära eller är det emot?
Citera
2011-04-21, 22:41
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Lite konstiga och smått riktade frågor, märker jag... Men jag gör ett försök att förstå dem och svara på dem..:

Det finns MÅNGA motsvarande "krav" från många olika grupper i samhället. Inget konstigt alls.

Det finns inga direkta "krav" som du påstår, men ÖNSKEMÅL om halalmat i skolorna finns. De kommer mestadels från muslimer, då det är en muslimsk företeelse, men också från andra - speciellt sådana som av någon anledning inte äter griskött.

Gångbara alternativ är också tillgängliga i dagens skola!

Syftet med önskemålet är antagligen att vissa muslimer håller hårt på denna företeelse, trots att detta inte är något egentligt måste inom islam...

Vem som kränker vem är inte självklart. De flesta har önskemål om halalmat, men accepterar att önskemålet inte går igenom. Dina intsällningar kan ibland ses som kränkande, liksom likartad inställningar från konstiga muslimer...
islams lära med krav/önskemål om särbehandling som polariserar

Dao, jag gör ett X i taket. Du kan ju svara! Nu drar jag nog lite andra växlar än vad du gör i själva "önskemålen" och vem som gör vad. Men men ... tackar.

Så då kommer du kanske inte hålla med om att särskilda önskemål inte nu eller i framtiden kommer att främja relationen mellan muslim och den svenska medborgaren (TS/du väljer icke-muslim vilket är ett hån, ok!)

För beroende på horisont så är det självklart/naturligt eller så är det kränkande*?

(*=PK term för den som känner att det finns mer att ge/ta. Min tolkning! Men känns den inte bra när du svarar byt som du vill)
Senast redigerad av hitchmemo 2011-04-21 kl. 22:47. Anledning: Text
Citera
2011-04-21, 23:52
Medlem
Daos avatar
Citat:
islams lära med krav/önskemål om särbehandling som polariserar

Dao, jag gör ett X i taket. Du kan ju svara! Nu drar jag nog lite andra växlar än vad du gör i själva "önskemålen" och vem som gör vad. Men men ... tackar.

Så då kommer du kanske inte hålla med om att särskilda önskemål inte nu eller i framtiden kommer att främja relationen mellan muslim och den svenska medborgaren (TS/du väljer icke-muslim vilket är ett hån, ok!)

För beroende på horisont så är det självklart/naturligt eller så är det kränkande*?

(*=PK term för den som känner att det finns mer att ge/ta. Min tolkning! Men känns den inte bra när du svarar byt som du vill)

Jag har svarat dig många gånger, men du har behandlat allt jag skriver likadant - så därför kommer perioder då jag bara kommer med oneliners. Man kan inte ständigt upprepa självklarheter för en som skiter i vad man skriver, stup i kvarten!

VAD är kränkande???

Jag vet inte ens vad du är ute efter!!!

Det finns MÅNGA som har önskemål i Sverige, och som lyft fram dem. En del är otrevliga människor som tror att deras önskemål alltid skall hörsammas, och ställer till djävelskap om så inte sker. Några av dessa är muslimer, javisst!

Men varför är det bara önskemål från denna grupp som är så "kränkande" i dina ögon? Jag vet att det finns icke-muslimska kvinnor som tagit initiativ till tider enbart för kvinnor i badhus, tillexempel. Men det är bara när muslimska kvinnor vill ha det som det blir "kränkande"!?

Och de har samma argument!!! De vill inte TVINGAS att VISA UPP SIG för en massa karlar!!!

Liknande företeelser gäller överallt. I skolbespisningen vill en del veganer har specialmat. Då sker inga "kränkningar", men när muslimer vill ha halalmat - DÅ anses det vara "kränkande"!?

VARFÖR DÅ???
Citera
2011-04-22, 00:56
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Jag har svarat dig många gånger, men du har behandlat allt jag skriver likadant - så därför kommer perioder då jag bara kommer med oneliners. Man kan inte ständigt upprepa självklarheter för en som skiter i vad man skriver, stup i kvarten!

VAD är kränkande???

Jag vet inte ens vad du är ute efter!!!

Det finns MÅNGA som har önskemål i Sverige, och som lyft fram dem. En del är otrevliga människor som tror att deras önskemål alltid skall hörsammas, och ställer till djävelskap om så inte sker. Några av dessa är muslimer, javisst!

Men varför är det bara önskemål från denna grupp som är så "kränkande" i dina ögon? Jag vet att det finns icke-muslimska kvinnor som tagit initiativ till tider enbart för kvinnor i badhus, tillexempel. Men det är bara när muslimska kvinnor vill ha det som det blir "kränkande"!?

Och de har samma argument!!! De vill inte TVINGAS att VISA UPP SIG för en massa karlar!!!

Liknande företeelser gäller överallt. I skolbespisningen vill en del veganer har specialmat. Då sker inga "kränkningar", men när muslimer vill ha halalmat - DÅ anses det vara "kränkande"!?

VARFÖR DÅ???

Enkelt, islams lära med krav/önskemål har ingenting med religion eller religionsfrihet att göra. Varför skall just islams påstådda önskemål ge en särbehandling som resten av folket skall rätta sig till?

Vilken grupp somhelst som du hänvisar till har andra skäl. Att det är en blandad flora av mat i bespisningen är mänskligt sunt förnuft (allergi,vegetarian mm) som på ett naturligt sätt format meny med innehållet. Importerat halalkött är en helt annan sak.

Särbehandling kan inte vara aktuellt i ett samhälle när inga särskillda skäl (allergi mm) föreligger. Hur skulle det se ut när det inte gagnar relationen mellan muslimer och svenskar.

Klart kvinnor skall kunna hyra badhuset för egna pengar om det faller dem in. Men när min man får lomma hem för att kommunen bestämmer öppetider med hänvisning till krav/önskemål då är jag emot just för att det inte gagnar relationen mellan muslimer och svenskar.

Överspela inte ordet kränkande. Ordet har blivit ett mantra vid viss påtald kritik. Och då blir någon kränkt av bl.a orsaker som vi här tar upp, pk-media vill gärna ha sådana historier. Det vet du också vilka det är. Den dagen svenne kommer att benämnas kränkt i media återstår att se.
Senast redigerad av hitchmemo 2011-04-22 kl. 01:10.
Citera
2011-04-22, 09:42
Medlem
Daos avatar
Citat:
Enkelt, islams lära med krav/önskemål har ingenting med religion eller religionsfrihet att göra. Varför skall just islams påstådda önskemål ge en särbehandling som resten av folket skall rätta sig till?

Vilken grupp somhelst som du hänvisar till har andra skäl. Att det är en blandad flora av mat i bespisningen är mänskligt sunt förnuft (allergi,vegetarian mm) som på ett naturligt sätt format meny med innehållet. Importerat halalkött är en helt annan sak.

Särbehandling kan inte vara aktuellt i ett samhälle när inga särskillda skäl (allergi mm) föreligger. Hur skulle det se ut när det inte gagnar relationen mellan muslimer och svenskar.

Klart kvinnor skall kunna hyra badhuset för egna pengar om det faller dem in. Men när min man får lomma hem för att kommunen bestämmer öppetider med hänvisning till krav/önskemål då är jag emot just för att det inte gagnar relationen mellan muslimer och svenskar.

Överspela inte ordet kränkande. Ordet har blivit ett mantra vid viss påtald kritik. Och då blir någon kränkt av bl.a orsaker som vi här tar upp, pk-media vill gärna ha sådana historier. Det vet du också vilka det är. Den dagen svenne kommer att benämnas kränkt i media återstår att se.

Att önska en behandling som alla andra är inte att önska om särbehandling! Du får nog studera begreppen ifen...

Det är bara du som tror att muslimer tycker på ett sätt, bara för att det är del av deras religion. De äter inte gris för att de anser det är ohälsosamt - detsamma gör veganer angående deras matval. Muslimska kvinnor hade samma sakargument som de icke-muslimska kvinnorna angående kvinnotider på badhusen. Ingen har kommit med religiösa argument!

Så det finns inga krav på särbehandling - bara önskemål att få sina önskemål tillgodosedda!

Din man har många möjligheter vad gäller bad, det har inte alla kvinnor! Det har inget med relationen mellan muslimer och "svenskar" - om man inte som du är extremist!

JAG är inte den som överspelar begreppet kränkande! Jag har liksom ALDRIG använt det. I förra inlägget satte jag citat-tecken om ordet, då jag tyckte just att DU missbrukade ordet!

Uppenbarligen märkte du inte sarkasmen, så jag har numera uttalat den ordentligt!

ALLA skall kunna komma med önskemål här i samhället - utan att vissa får moralpanik! ALLA har samma rättigheter och skyldigheter! DU vill att det INTE skall vara så!

VARFÖR har du inte förklarat ännu, mer än att du uppenbarligen vill ta bort människovärdet för de som är uttalat religiösa!
Citera
2011-09-10, 02:29
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Att önska en behandling som alla andra är inte att önska om särbehandling!
Löjligt och bara DAO svamel igen. Men du - gäller detta hedersmord och könsstympning också? Dina flummiga ord kan ju bli lite konkreta i svaren, menar jag. Pröva att försöka försvara fakta så får vi se hur det går?
Citera
2011-09-10, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Hur ska en muslim bete sig emot en icke-muslim?
Ska det vara med respekt och tolerans eller med hat?
Har detta något grund i islams lära?

Detta är vad syftet med tråden är, eftersom i förra tråden så kom detta upp ganska mycket där några påstod att koranen uppmuntrar muslimer att hata icke-muslimer, men nu med hjälp av islams lära (Ahadith/Koranen) klargör allting.

Jag vet inte vad islams lära är, men som Dao förklarar finns det väldigt många olika uppfattningar om vad som egentligen är islam. Ingen vet tydligen.

Vad vi dock vet är att "Globalt sett dödas cirka en kristen var femte minut enbart på grund av sin kristna identitet, bland annat på platser där islamism och statsateism har inflytande. I antal räknat är de kristna den mest förföljda religiösa gruppen i världen, ett faktum som är uppseendeväckande underrapporterat i Sverige. "

Så tydligen tycks en hel del muslimer inte se några som helt problem att mörda icke-muslimer vilket är ett tecken på en ganska risig relation mellan muslimer och icke-muslimer, tycker jag.

Citatet är hämtat ur en artikel av Anna Ekström.
Citera
2011-09-10, 18:01
Medlem
Daos avatar
Citat:
Löjligt och bara DAO svamel igen. Men du - gäller detta hedersmord och könsstympning också? Dina flummiga ord kan ju bli lite konkreta i svaren, menar jag. Pröva att försöka försvara fakta så får vi se hur det går?

Nej, det gäller inte hedersmord eller könsstympning!

Sådant är inte bra! Vet inte har jag skall formulera detta så att även du föärstår att jag inte gillar sådana företeelser...
Citera
2011-09-10, 18:05
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag vet inte vad islams lära är, men som Dao förklarar finns det väldigt många olika uppfattningar om vad som egentligen är islam. Ingen vet tydligen.

Vad vi dock vet är att "Globalt sett dödas cirka en kristen var femte minut enbart på grund av sin kristna identitet, bland annat på platser där islamism och statsateism har inflytande. I antal räknat är de kristna den mest förföljda religiösa gruppen i världen, ett faktum som är uppseendeväckande underrapporterat i Sverige. "

Så tydligen tycks en hel del muslimer inte se några som helt problem att mörda icke-muslimer vilket är ett tecken på en ganska risig relation mellan muslimer och icke-muslimer, tycker jag.

Citatet är hämtat ur en artikel av Anna Ekström.

Artikeln handlar, och delvis försvarar, Breiviks resonemang. Har inte sett någon objektiv undersökningar om påståendet om kristna, mer än att även kristna drabbas av förtryck i de länder där det råder diktatur, eller låtsasdemokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in