• 1
  • 2
2011-04-19, 18:23
Medlem
Det är två problem.

Det ena är att jag inte får ur min jävla Windows Vista-dator ur viloläget (hur mycket jag än startar om och bryter strömmen på både bak- och framsida, även vägguttag, hela skiten). Har hållt på i två dagar nu och jag tror jag tamejfan kokar över snart.

Det andra är att jag blivit ombedd att öppna datorhelvetet och ta ut det där jävla batteriet så skiten slocknar på allvar (hur fan kan det inte räcka med att bara bryta strömmen på alla jävla sätt och vis?!?). Men jag får ju för fan inte upp datorn!!! Jag såg ett klipp där en snubbe öppnade sin dator på 20 ynka sekunder, snubben drog ur två skruvar och "slajdade" ena sidan och vipps så var datorn öppen, inga problem! ( http://www.youtube.com/watch?v=xDGLDPh5cQg ) Alla andra datorer jag haft har det varit exakt så på, har aldrig varit något strul, men NU SÅKLART SKA DET JU BLI DET. När jag behöver datorn som mest.

Jag vred ur skruvarna, inga problem. Men locket vill inte slajdas åt sidan, den sitter som berg. Hittade någon jävla länk där det stod att det eventuellt OCKSÅ kunde vara ett lås på framsidan som man skulle vrida om för att kunna slajda skiten, men vart fan sitter den skiten då? Jag fick frispel och slet loss ena "gaveln" på framsidan, kollar sen mellan olika springor och hittar någon metallbit som ser ut att kunna vara något man bara vickar till och så är låset upplåst, jag går in med skruvmejseln, trycker till skitförsiktigt, och det gick att pilla ner den tillräckligt för att kännas som att man faktiskt har hittat lösningen på skiten! Tänkte att "Nä nu jävlar måste det ju fanimej vara klart nu!" så jag ställer mig glatt, andas ut och ler tröttsamt och nöjd över att trasslet äntligen är över och försöker slajda för sista gången, men då går det ju för HELVETE INTE ATT SLAJDA LIKFÖRFUCKINGJÄVLAFÖRBANNAT!!! Hämtade då en sån där polygriptång och fick ännu mer frispel och började slita som en jävla dåre helt okontrollerat på baksidan, MEN INTE ENS DÅ ÖPPNAR SIG SKITHELVETET!!!!!11!!!

Det värsta är att jag dessutom läst att Windows Vista tydligen inte ska kunna hamna i viloläge, så vad händer då om jag nu lyckas få skiten i viloläge igen så att den fastnar i ett viloläge den inte ska kunna hamna i från första början?! Ska jag hålla på såhär för varenda jävla gång jag råkar gå ifrån datorn för länge!?

Jag bor högt upp. Jävligt högt upp. Och det tror inte jag min dator vet om. Faktum är att jag hotat den jäveln med att jag fan snart kastar ut skiten från tioende våningen så att den kommer landa jääääävligt snyggt på grovsoprumstaket, men inte ens när jag försöker hota datorjäveln i ren desperation så vill fanskapet inte öppna sig.

Här är några bilder för att visa hur helvetet ser ut just nu efter att ha gått loss på den.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=429201160500Pa66b
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=9b9201160558Pac70
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0e9201160650P68ef
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=bb9201160759Pa777

Fyhelvete vad jag hatar teknik. Man kan fan inte leva med skiten, men kan fan inte leva utan skiten heller. Jävla digitalsamhälle och fan och hans moster. Fyfan. Dra åt hela jävla helvete med bräcklig och ogenomtänkt teknik som havererar för minsta lilla jävla dammkontakt eller håstrå. Ta Microsofts Xbox360, pajar för ingenting utan anledning den också och helvetes fan vad förbannad jag är nu.

Snälla, snälla, snälla, hjälp en broder i nöd, jag skulle vara evigt tacksam. Jag blir så jävla trött på sånt här alltså.
Citera
2011-04-19, 18:33
Medlem
sjpatriks avatar
Jag vet dessvärre inte hur du ska få upp locket till chassit.. Dock kan jag väl tipsa dig om att koppla ut nätaggregatet och sedan vänta någon minut innan du kopplar in den igen. Detta gör du för att ställa om datorn till grundinställningarna. Om du är osäker hur du ska gå tillväga, kolla i din datormanual, alternativt länka bilder. Lycka till.
Citera
2011-04-19, 18:34
Medlem
sirnickys avatar
Ta en titt på följande länk, den kanske kan vara något: http://www.computerperformance.co.uk..._hibernate.htm

Angående chassit:
Du har inte lyckats slita sönder något / böjt något så att du låser plåten? Chassin kan vara otroligt sega att öppna om man aldrig har gjort det sedan införskaffandet av det.

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=429201160500Pa66b&tag=pissdator1 - Du kan knappast "slajda" bak plåten om metallbiten ligger över plåten. Kanske ser fel, men det ser verkligen ut som om den gör det.
Senast redigerad av sirnicky 2011-04-19 kl. 18:37.
Citera
2011-04-19, 18:35
Medlem
KemiskaAlis avatar
Fungerar det inte med våld...ta till mera våld, går det inte då? Då är du för svag.

Om du bestämmer dig för att gå lös på burken så lägg upp ett klipp på det.
Citera
2011-04-19, 18:37
Moderator
Protons avatar
Att det gick att klämma in så många svordommar i ett inlägg trodde jag inet ens var möjligt...

OnT: Eftersom du inte kan öppna datorlådan betyder det högst troligt att du antingen försöker öppna den från fel håll, det kan ju sitta en annan lucka på den som det egentligen är meningen att man ska öppna, eller så har du lyckats glöma kvar en skruv nånstans på ett hemligt ställe. Det är inte så dumt att det sitter skruvar i underifrån med?

För övrigt vore vi alla tacksamma om du kunde låta bli svordomarna(eller iaf dra ner på dem avsevärt) då de upptar 75% av ditt inlägg och dina problem du har EGENTLIGEN med datorn drunknar i okvädningsorden.
Citera
2011-04-19, 18:38
Medlem
Solid.Alvedons avatar
på min är det som ett lås som du beskrivde men slit ut batteriet? om det inte funkar, kasta ut den ner i asfalten Filma också!
Citera
2011-04-19, 18:40
Medlem
Frank.Costanzas avatar
HAHAHA! Så jävla gött äre!

Ok, kolla här...
Ta en kofot och bänd upp den så varenda skruv som försöker hålla sig kvar slits isär.
Så har jag gjort en gång och har till och med min stationära dator igång utan någon chassi. Funkar utmärkt.
Citera
2011-04-19, 18:47
Medlem
DarknessNightmares avatar
varför går du inte in i kontrollpanelen och energialternativ och redigera schemainställningar
och väljer Aldrig där eller har du gjort det och ändå så går den i viloläge.sen vill du få bort BIOS
batteriet och chassit får du inte upp.
Citera
2011-04-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Jag vet dessvärre inte hur du ska få upp locket till chassit.. Dock kan jag väl tipsa dig om att koppla ut nätaggregatet och sedan vänta någon minut innan du kopplar in den igen. Detta gör du för att ställa om datorn till grundinställningarna. Om du är osäker hur du ska gå tillväga, kolla i din datormanual, alternativt länka bilder. Lycka till.
Har tyvärr ingen datormanual. Har du ett ritprogram får du/någon annan gärna ta någon av mina bilder och ringa in de skruvar som ska skruvas ut och tillbaka (om det nu är så lätt dvs, kan i värsta fall ta nya bilder).

Citat:
Ursprungligen postat av sirnicky
Ta en titt på följande länk, den kanske kan vara något: http://www.computerperformance.co.uk..._hibernate.htm

Angående chassit:
Du har inte lyckats slita sönder något / böjt något så att du låser plåten? Chassin kan vara otroligt sega att öppna om man aldrig har gjort det sedan införskaffandet av det.

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=429201160500Pa66b&tag=pissdator1 - Du kan knappast "slajda" bak plåten om metallbiten ligger över plåten. Kanske ser fel, men det ser verkligen ut som om den gör det.
Tack för vilolägeslänken, inte läst klart där än, men ska kolla det strax. Angående metallen: så som den ligger på bilden du länkade så är det den "övre" sidan som ska mot en, på så vis hamnar inte den metallkanten som hänger över i vägen, eftersom det inte är bortåt den ska.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Att det gick att klämma in så många svordommar i ett inlägg trodde jag inet ens var möjligt...

OnT: Eftersom du inte kan öppna datorlådan betyder det högst troligt att du antingen försöker öppna den från fel håll, det kan ju sitta en annan lucka på den som det egentligen är meningen att man ska öppna, eller så har du lyckats glöma kvar en skruv nånstans på ett hemligt ställe. Det är inte så dumt att det sitter skruvar i underifrån med?

För övrigt vore vi alla tacksamma om du kunde låta bli svordomarna(eller iaf dra ner på dem avsevärt) då de upptar 75% av ditt inlägg och dina problem du har EGENTLIGEN med datorn drunknar i okvädningsorden.
Glömde skriva det, men den gröna ringen på en av bilderna visar just att den övre delen av datorn inte sitter ihop med den slajdsidan som jag arbetat på, till skillnad från den andra sidan som sitter ihop med både tak och botten. Och jag har svårt att tro att det skulle vara en skruv som jag missat då det inte finns fler skruvar som skulle kunna tänkas sitta ihop med sidan som ska slajdas (nope, ingen skruv på undersidan, jag kollade det).

Och angående svordomarna: ber om ursäkt, har sovit dåligt, ironiskt nog på grund av just datorn. Är annars världens snällaste, så jag känner faktiskt knappt igen mig själv när jag fick utbrott nyss. Teknik är verkligen inte min starka sida, ännu mindre teknik som inte fungerar.
Citera
2011-04-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
varför går du inte in i kontrollpanelen och energialternativ och redigera schemainställningar
och väljer Aldrig där
För att jag inte kommer ur viloläget kanske?
Citera
2011-04-19, 18:58
Medlem
DarknessNightmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorblekt
För att jag inte kommer ur viloläget kanske?
o.k så den har fastnat i Viloläge nu för att du ska kunna göra ändringar i Energilaternativ
Citera
2011-04-19, 19:01
Medlem
Drapåtrissors avatar
Inte ens komma in i felsäkert läge genom att trycka på F8 under uppstarten? Visst har vista ett viloläge och bara att stänga av under energialternativ i kontrollpanelen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in