• 5
  • 6
2024-10-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Rostskador tror jag man tjänar bäst på att åtgärda.

Men fyran vilket grisjobb svetsa rost är.

Och har det börjat ruttna så SBP sätter stop är oftast bilen både gammal och har gott om mil.
Citera
2024-10-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Har sett folk i min närhet göra pengar på bilar ingen vågar köpa.

Bilar där kamremmen gått, dålig kolv, dålig komp. Problem med ABS eller airbags. Dålig växellåda.

Stora verkstäder kommer i många fall inte röra skiten utan skriker bara byt motor för 80k, byt växellåda osv. Helt plötsligt är bilen på blocket för 10% av sitt värde.

Det kräver att man kan skruva och har koll på vanliga fel som går att åtgärda billigt. Kontakter med företag så att man kan få hjälp billigt med att fräsa ur cylindrar, plana toppar, fixa med ventiler osv.

Förmåga att lacka så att vanligt folk inte ser det.

Vilka vanliga fel går att åtgärda billigt?
Vad är billigt?
Vilka bilar med ovanstående kriterier ser du tillsalu där de efter reparation är värda 9X det du betalat?
Oaktat om vinsten är inklusive eller exklusive reparation.
Citera
2024-10-04, 16:57
Moderator
Knappast nr1 på den bollen. Har du inte extremt rymligt samvete så hoppa det, finns enklare sätt att tjäna pengar, gör lite övertid på jobbet och ägna fritiden åt hobbybilen istället om bilar är intressant.
Ska man jobba med att nasa bilar så är nog bilar med lite jobb en bättre idé, lite dyrare och mer exklusiva bilar som är i bra skick från början, köp dem för några tusenlappar mer än vad inbytet ger och sälj dem för marknadsvärde med finansiering.
Citera
2024-10-04, 17:09
Medlem
Många bilar som skrotas hade nog lätt kunna fixas

Men de exporteras kanske nuförtiden
Inte så kinkiga med extraljus i instrumentpanelen och döende katter i vissa länder
Citera
2024-10-04, 20:27
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vilka vanliga fel går att åtgärda billigt?
Vad är billigt?
Vilka bilar med ovanstående kriterier ser du tillsalu där de efter reparation är värda 9X det du betalat?
Oaktat om vinsten är inklusive eller exklusive reparation.

Det beror ju på vilka färdigheter man har och vilken utrustning man har tillgång till.

En mekaniker familjen känner köpte en bil för 25, bytte en kolv, sen var bilen värd 120 igen.

Stor risk, en dags arbete, antar att det kosta några tusen att fixa.
Citera
2024-10-04, 20:37
Medlem
Baalzamons avatar
Idag kan vem som helst gå in på car.info och se bilens historik. Om den var till salu för 10k för en månad sedan lär de knappast vilja ge 50k nu.
Citera
2024-10-04, 20:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Funkar det idag för göra sig lite extra deg?
Det gör det säkert, men elektronik är hemmapularens största fiende.

Allt annat brukar man kunna få fason på.
Citera
2024-10-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det beror ju på vilka färdigheter man har och vilken utrustning man har tillgång till.

En mekaniker familjen känner köpte en bil för 25, bytte en kolv, sen var bilen värd 120 igen.

Stor risk, en dags arbete, antar att det kosta några tusen att fixa.

Låter ju som en saga......

Om en kolv gått sönder är ju även oftast cylinderlopp skadat. Då skall det ut och borras om och nya ÖD kolvar.

Så helplötsligt tog det mer än en dag,kostade bra mycket mer än några tusenom nu Herr Mekaniker inte har mekanisk verkstad för motorrenovering tillgänglig kostnadsfritt.
Citera
2024-10-04, 21:33
Medlem
Har man grym kunskap och ett jäkla kontaktnät, kan man skjuta prick och komma över äldre modeller som är samlarbilar. Dessa har oftast ökat rejält i värde de senaste åren, men det går fortfarande att hitta exemplar som kräver en massa jobb för "rätt pris".
Själv gillar jag gamla BMW's och en del av dem har jag lyckats gå plus på efter lång och noggrann renovering.
Citera
2024-10-04, 23:29
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Låter ju som en saga......

Om en kolv gått sönder är ju även oftast cylinderlopp skadat. Då skall det ut och borras om och nya ÖD kolvar.

Så helplötsligt tog det mer än en dag,kostade bra mycket mer än några tusenom nu Herr Mekaniker inte har mekanisk verkstad för motorrenovering tillgänglig kostnadsfritt.

Herr mekaniker i det här fallet hade en verkstad där han tog emot både vanliga bilar och byggde WRC-bilar.

Men med rätt kontakter är det inte särskilt svårt heller. Känner själv lite folk som kan borra ur cylindrar och plana toppar osv efter arbetstid. Man måste bara köpa rätt bullar.

Vet inte vad sånt kostar om man ska betala för sig, tjänster och gentjänster.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-10-04 kl. 23:32.
Citera
2024-10-04, 23:49
Medlem
ormbitens avatar
Ska man göra det som privatperson så kommer Blocket snabbt att sätta stopp för annonsering med hänvisning till att man bedriver näringsverksamhet och då också ska annonsera som företagare.

Och ska man göra det som företagare hamnar man i klorna på Konsumentköplagen och då duger det inte att försöka "sminka en gris" och radera felkoder.
Det slutar bara med att köparen kommer tillbaka och då "träffar skiten fläkten" . Med allt vad det innebär...

Den här affärsidén har redan småhandlare snappat upp.
Man köper in mycket skit som seriösa handlare inte vill ha och så lurar man så många man kan innan man går i KK och startar en ny firma i sin kusins namn.
Citera
2024-10-05, 14:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det gör det säkert, men elektronik är hemmapularens största fiende.

Allt annat brukar man kunna få fason på.

För mig är det tvärt om. Elektronik är mitt liv det. Har haft min hobby som jobb i över 50 år.
Inget tekniskt är mig främmande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in