2011-04-19, 16:07
Medlem
Hej_tjos avatar
Tjenare, nu är min "död" här för träningen. Har just fixat till min tandställning, dom har "höjt upp" mitt bett med nån plast massa, så jag inte ska bita bort festerna där tandställningen sitter fast. Jag kommer ha detta i 3 månader!

Det är skit jobbigt att äta för min del just nu, tar as länge att äta ett mål, eftersom jag måste tugga längst bak där "plast massan sitter".

Så nu undrar jag om ni har några tips på några riktigt goda och näringsrika soppor som är lätt ätliga? Ännu bättre om det finns att köpa färdigt!
Om ni kommer på något annat som är lätt att äta, så bara att posta på!
Citera
2011-04-19, 16:16
Medlem
SkateBlinds avatar
Soppor gjorda på mjölk borde generellt sätt var mer näringsrika än soppor med vatten som bas. Annars är väl äggröra, omelett och spaggeti ganska lätta rätter att suga i sig.
Citera
2011-04-19, 16:17
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Köttsoppa.
Citera
2011-04-19, 16:20
Medlem
Dreggels avatar
Linssoppa samt ärtsoppa.
Citera
2011-04-19, 16:23
Medlem
Knotknets avatar
Sväng ihop en enkel spenatsoppa. Finns inget enklare dessuton jävligt gott och nyttigt.
Citera
2011-04-19, 16:25
Medlem
Hej_tjos avatar
Jo har alltid hemma några burkar med ärtsoppa och köttsoppa! Tror jag ska dra ihop något storkok av köttfärssås och spagetti

Men ärtsoppa blir man som aldrig mätt på, man kan trycka hur mycket som helst

Tack för tipsen hittills!
Citera
2011-04-19, 16:51
Medlem
Passerade/mixade soppor av alla de slag; koka grönsaker i buljong tills de är mjuka och mixa sedan med en mixerstav. Går nog att låta kött eller fisk koka med och mixa ihop med grönsakerna.

Några alternativ:
Blomkålssoppa - http://www.recept.nu/1.12377/leila_l.../blomkalssoppa
Morotssoppa med ingefära och apelsin - http://www.recept.nu/1.154384/klara_...ra_och_apelsin
Gaspacho - http://www.tasteline.com/recept/gazpacho_4
Citera
2011-04-19, 17:01
Medlem
jajahars avatar
Känner igen problemet. Purjolök/potatissoppa är ett säkert kort, man blir mätt, det är gott och man tröttnar inte så fort på denna soppa. Gjorde en sats senast igår.

5 purjolökar
5 potatisar
en stor gul lök eller flera små
2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar
grädde
vitpeppar

Strimla, skiva, fräs i smör och häll på vatten så att det precis täcker. Mixa soppan slät och tillsätt grädde och ev mer vatten eller mjölk. Ju tjockare konsistens desto mer mättande eftersom du måste skippa smörgåsen.

Det här är den bästa varianten men du kan ju koka vilken soppa som helst och mixa.
Citera
2011-04-19, 17:04
Medlem
Hej_tjos avatar
Tack! Jo gillar Purjolök/potatissoppa starkt, den är riktigt god!

Men är det någon som vet hur smaken blir om man mixar mat? Alltså typ kötbullar+potatis mos / kyckling+ris och så vidare? Eftersom jag alltid måste äta en riktigt stor måltid efter jag har tränat.
Citera
2011-04-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Men är det någon som vet hur smaken blir om man mixar mat?
Jag har aldrig sett någon som uppskattat ett mixat mål mat. Just sayin'. Har inte testat själv så jag kan inte uttala mig personligen.

Men linsgryta är mastigt som fan. Det blir du garanterat mätt på och det är inte så svårt att sörpla i sig.
Citera
2011-04-19, 23:59
Medlem
jajahars avatar
Precis tillagat och det funkade! Äggröra med lök och stark salsasås.

1 liten lök
3 ägg (ta mer ägg om du är riktigt hungrig)
en skvätt grädde
salt och peppar

Hacka löken grovt och mixa med stavmixer. Blanda med äggen och vispa tillsammans med grädde (för att det ska bli mer mättande), vitpeppar och salt.

Smält smör i pannan och slå i smeten. Rör om hela tiden. Ät med salsasås. Finns lite "bitar" i salsasåsen men det är bara att svälja utan att tugga.

Bon apetit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in