2004-09-27, 20:44
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Om en amerikanare skulle härma svenskars brytning på engelska skulle jag nog inte höra det, men hur är det med invandrare i Sverige?
Jag kan erinra mig många tillfällen man på skämt invandrarbryter och märker att det står en bredvid mig..
Fattar de att man driver med dem?

//Mr Radarkontakt
Citera
2004-09-27, 20:57
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Radarkontakt
Om en amerikanare skulle härma svenskars brytning på engelska skulle jag nog inte höra det, men hur är det med invandrare i Sverige?
Jag kan erinra mig många tillfällen man på skämt invandrarbryter och märker att det står en bredvid mig..

//Mr Radarkontakt

Inte? Swedish chef? Höle höle böle huff ... Børk! Børk! Børk

För de som inte var med då - Swedish chef var en karaktär på The Muppet Show som pratade någon obegriplig rotvälska och kastade maten omkring sig.
SÅ är det amerikaner uppfattar svenskan - tydligen ...

http://www.twinpines.nl/chef/English/
Citera
2004-09-27, 21:10
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Inte? Swedish chef? Höle höle böle huff ... Børk! Børk! Børk

För de som inte var med då - Swedish chef var en karaktär på The Muppet Show som pratade någon obegriplig rotvälska och kastade maten omkring sig.
SÅ är det amerikaner uppfattar svenskan - tydligen ...

http://www.twinpines.nl/chef/English/

Hmm, jag tror inte att du har förstått riktigt. Eller så förklarade jag dåligt..

Om jag skulle åka till USA och prata engelska skulle jag bryta. Det skulle i deras öron bli en sorts invandrarengelska. Om de då skulle härma mig skulle jag nog inte höra det. Är det likadant för invandrare i Sverige?

//Mr Radarkontakt
Citera
2004-09-27, 21:13
Medlem
moles avatar
Jak trur invandraren förstor att du driva med den
Citera
2004-09-27, 21:19
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Hmm, jag tror inte att du har förstått riktigt. Eller så förklarade jag dåligt..

Om jag skulle åka till USA och prata engelska skulle jag bryta. Det skulle i deras öron bli en sorts invandrarengelska. Om de då skulle härma mig skulle jag nog inte höra det. Är det likadant för invandrare i Sverige?

//Mr Radarkontakt

Njo - men du kanske inte förstod mig. Vilket givetvis beror på min luddiga framställning

Vad jag menade är att "Swedish chef" är en parodi på hur amerikaner uppfattar hur svenskar pratar. Och denna accent är mycket tydlig när amerikaner (eller engelsmän etc) vill göra sig lustiga över hur en svensk pratar engelska.

Tyvärr är det ju så att skandinaver i allmänhet - trots en lång exponering för engelska och en mycket god grammatisk och ordmässig kunskap - behåller det skandinaviska lite stötiga och stela sättet att prata - även när de pratar engelska.

Jag hör i alla fall det själv när jag någon gång glömmer bort mig och pratar svengelska.

På samma sätt TROR jag att utlänningar mycket väl förstår när någon svensk gör sig lustig över sin dialekt. Och de som är tvåspråkiga gör sig ofta lustiga över sina (oftast äldre) landsmän som pratar med brytning. Se t ex Öz Nujen i radio och TV.

Man vet ju mycket väl HUR det skall låta - och hur det låter när man själv pratar. Därför märks det när någon som man förväntar sig skall prata korrekt plötsligt använder samma brytning som en själv gör - när man pratar fel.

Så - mitt korta svar blir: Ja, de märker det.
Citera
2004-09-27, 21:43
Awaiting Email Confirmation
Citat:

//Mr Radarkontakt

Givetvis hör de det, det är jag fullständigt övertygad om.
Och jag drar mig för att försöka prata rinkebysvenska eller
Rosengårdsskånska, om det står invandrare inom hörhåll.

Vet inte hur de reagerar, kanske någon av utländsk härkomst
som kan upplysa oss på denna punkten?
Citera
2004-09-27, 21:46
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mole
Jak trur invandraren förstor att du driva med den

Hhahahah molE
Citera
2004-09-27, 23:31
Medlem
daemons avatar
Citat:

//Mr Radarkontakt

Jag skulle höra om någon drev med min usla engelska (om jag hade nån) och tycker det är konstigt att du inte skulle göra detsamma, mitt svar är alltså: de flesta skulle höra att du gjorde det förutom ett väldigt fåtal personer (såna som du t.ex.)
Citera
2004-09-27, 23:33
Medlem
hagge3s avatar
Ja, det tror jag absolut.
Turkarna i min klass hörde när jag skojade med dom.

"azzhåå jagg va å speladä diss is fottbåll 2, asschööönt spel azzå"

Edit; Det kanske skall tilläggas att dom tyckte det var kul, vi skojade väldigt mycket i vår klass. Dessutom vill jag säga att dom kan imitera oss svenskar på ett mycket bra sätt, det låter ju tillgjort men kul.
Citera
2004-09-27, 23:52
Medlem
prettygirls avatar
Om de inte är döva så märker de att du försöker imitera deras brytning.
Citera
2004-09-28, 01:29
Bannlyst
Hej, när jag var i USA och pratade med min svenska brytning så skrattade dom åt mig. när dom sen pratade som jag gjorde hörde jag jättetydligt hur fel jag pratade. men sen när jag försökte prata äkta amerikanska så märkte jag själv inte hur fel jag snackade.
Citera
2004-09-28, 12:58
Medlem
Ninjashultzes avatar
hagge3: Vet precis vad du menar. Jag polar med en albansk kille som kan härma tråkig diplomatisk rikssvenska helt sjukt bra. Man hör som sagt att det inte är svenska men man hade inte kopplat det till en "traditionell invandrare" om man bara hört en inte sett. Det är hysteriskt roligt också.

Han och alla andra invandrare jag känner har för övrigt väldigt god humor och så länge man inte härmar de för att vara elak så finns det ju ingen anledning som säger att de skulle bli arga. Om någon härmar min svenska för att vara elak är det ju inte så konstigt om man lackar men om någon gör det och det är skoj så är det ju just det bara skoj .

- Shultzeman
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in