Citat:
Ursprungligen postat av Mr Radarkontakt
Hmm, jag tror inte att du har förstått riktigt. Eller så förklarade jag dåligt..
Om jag skulle åka till USA och prata engelska skulle jag bryta. Det skulle i deras öron bli en sorts invandrarengelska. Om de då skulle härma mig skulle jag nog inte höra det. Är det likadant för invandrare i Sverige?
//Mr Radarkontakt
Njo - men du kanske inte förstod mig. Vilket givetvis beror på min luddiga framställning
Vad jag menade är att "Swedish chef" är en parodi på hur amerikaner uppfattar hur svenskar pratar. Och denna accent är mycket tydlig när amerikaner (eller engelsmän etc) vill göra sig lustiga över hur en svensk pratar engelska.
Tyvärr är det ju så att skandinaver i allmänhet - trots en lång exponering för engelska och en mycket god grammatisk och ordmässig kunskap - behåller det skandinaviska lite stötiga och stela sättet att prata - även när de pratar engelska.
Jag hör i alla fall det själv när jag någon gång glömmer bort mig och pratar svengelska.
På samma sätt TROR jag att utlänningar mycket väl förstår när någon svensk gör sig lustig över sin dialekt. Och de som är tvåspråkiga gör sig ofta lustiga över sina (oftast äldre) landsmän som pratar med brytning. Se t ex Öz Nujen i radio och TV.
Man vet ju mycket väl HUR det skall låta - och hur det låter när man själv pratar. Därför märks det när någon som man förväntar sig skall prata korrekt plötsligt använder samma brytning som en själv gör - när man pratar fel.
Så - mitt korta svar blir: Ja, de märker det.