2004-09-28, 13:10
Medlem
Jag hör då klart och tydligt om folk härmar hur jag bryter, så nog tror jag de flesta invandrare fattar om du försöker driva med dem.
Citera
2004-10-01, 21:25
Medlem
Ja, invandrare förstår nästan alltid detta. Det typiska undantagsfallet skulle kunna vara en 70-80-årig gubbe som bott här i ett par månader.

Jag är invandrare och jag kan säga att vi till 99% av gångerna bara tycker det är pinsamt, eftersom svenskar generellt brukar vara jävligt tråkiga när dom ska härma en invandrares brytning.

Det låter bara pinsamt med "jalla" och "ey kompis". Ingen använder dessa ord seriöst längre. Inte ens dem mest inbitna turkarna från de mest bonniga städerna. Så den som försöker göra sig rolig över dessa citat framstår bara som efterbliven.

Med detta sagt skall jag tillägga att vi självklart kan släppa till och skratta om någon skulle göra en rolig invandrarbrytning, men detta lyckas tyvärr svenskar sällan med.

Dom få gånger jag hört roliga, medvetna invandrarbrytningar har det rört sig om invandrare som härmar sina egna landsmän, och deras vanliga språkfel.

Ibland lyckas invandrare härma andra än sina egna landsmän på ett lyckat sätt, men detta sker sällan.

Jag har mycket kontakt med båda svenskar och invandrare och kan konstatera dessa tre saker:

1) Det är mycket vanligt att svenskar gör sig roliga över invandrares brytning.

2) Alla invandrare känner till detta och brukar ofta skämta om hur tråkiga dessa är. Ibland driver man just "dubbelt" här. Alltså man driver om svensken som driver om invandraren.

3) Väldigt få svenskar tycks ha förstått punkt 2) och känner sig därmed lite "naughty" och elaka när dom utfört punkt 1).
Citera
2004-10-01, 23:46
Medlem
Svalbards avatar
Vafan, vem har berättat för er invandrare att vi i helsvenska sällskap, gärna
på fyllan (helst med kräfthattar på huvudet!), ibland försöker härma er
brytning? Det var ju en hemlis! För det är väl ingen som är så jävla
oartig att han eller hon gör det när ni hör på?

Om ni (invandrare) hörde en svensk köra en klassisk svensk invandrarbrytning,
skulle ni då höra att det var en svensk som fejkade, eller tro att det bara
var en annan invandrarsmak som misshandlade ärans och hjältarnas språk?
Säg att söderkisen ringer till nåt häftigt och bra radioprogram och kör sin
bästa svartskallebrytning; väser då persern "jävla jugge" och juggen väser
"jävla neger"? Jag förstår att ni hör om någon misslyckas med just er
specifika brytning, men vad gör vi för fel generellt?

Min polska tant har lurat åtminstone en svensk att han ringt fel, men jag
har aldrig provat den på en polack. Skulle en nigerian svälja den eller höra
att jag är svensk?
Citera
2004-10-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Vafan, vem har berättat för er invandrare att vi i helsvenska sällskap, gärna
på fyllan (helst med kräfthattar på huvudet!), ibland försöker härma er
brytning? Det var ju en hemlis! För det är väl ingen som är så jävla
oartig att han eller hon gör det när ni hör på?

Om ni (invandrare) hörde en svensk köra en klassisk svensk invandrarbrytning,
skulle ni då höra att det var en svensk som fejkade, eller tro att det bara
var en annan invandrarsmak som misshandlade ärans och hjältarnas språk?
Säg att söderkisen ringer till nåt häftigt och bra radioprogram och kör sin
bästa svartskallebrytning; väser då persern "jävla jugge" och juggen väser
"jävla neger"? Jag förstår att ni hör om någon misslyckas med just er
specifika brytning, men vad gör vi för fel generellt?

Min polska tant har lurat åtminstone en svensk att han ringt fel, men jag
har aldrig provat den på en polack. Skulle en nigerian svälja den eller höra
att jag är svensk?

Om din polska tant skulle försöka inbilla en nigerian (allmänt neger, eller just nigerian?) att han en gång ringt till en svensk och inför denne försökt härma en pers varpå en jugge skrikit "jävla svenne" då skulle nigerianen (negern?) svalt det. Annars vet jag inte.
Citera
2004-10-03, 21:26
Medlem
TomBombadills avatar
Om man gör det bra så tror jag inte att dom märker det. Visst, om Erik från Duvemåla försöker imitera rinkebysvenska (som han f.ö. bara hört i filmen Nattbuss 807) så lär det bara låta löjligt. Men för folk som växer upp med blattarna (och har en någorlunda hög språklig intelligens) lär det inte vara så svårt att bli tagen som en 'äkta blatte'.

Nu säger ni nog. Näääää, det kan man ju inte. Då säger jag, jo såklart man kan. För rinkeby svenskan är inte EN dialekt utan den består av massvis med brytningar. En turk som pratar svenska låter inte som en gambian som pratar svenska. Och att en blatte i rinkeby skulle känna igen och kunna urskilja varenda brytning är mindre än osannolikt.
Citera
2011-12-15, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Radarkontakt
Om en amerikanare skulle härma svenskars brytning på engelska skulle jag nog inte höra det, men hur är det med invandrare i Sverige?
Jag kan erinra mig många tillfällen man på skämt invandrarbryter och märker att det står en bredvid mig..
Fattar de att man driver med dem?

//Mr Radarkontakt
Om de inte vet hur du pratar i vanliga fall så kan de omöjligt veta det, för det har jag själv testat, snackat men sjuk brytning på telefon med någon som har ett väldigt serviceinriktat yrke/roll där de måste måna om den ev, kunden. Men om du börjar härma en brytning när du pratar med en som känner dig, som bryter, så märker han det givetvis. Vänder man på frågan blir den enklare, men fortfarande samma poäng: Om en kille som bryter hel plötsligt börjar prata som en svensk, framför en svensk, märker svensken det då? Självklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in