2011-04-19, 11:44
Medlem
Screenshots avatar
Hej, ibland när jag spelar så börjar det låta som ett gäng med getingar surrar omkring i datorn ( låter även lite elektriskt ), då kan jag bara lägga handen ovanpå datorn närmare nätagget så slutar det men så fort jag tar bort handen så låter de igen, efter ett tag slutar det att låta och så kommer det tillbaka efter några timmar. Det blir även så ibland när jag bara sitter och surfar eller inte ens är vid datorn. Vad kan va fel?
Citera
2011-04-19, 11:53
Medlem
Det kan vara två saker.
Det första jag kommer att tänka på är en fläkt i obalans. Lokalisera vilken fläkt det är och byt den.
Det andra är att du får vibrationer i burken, så att skalet ligger mot någon annan metall och vibrerar.
Lägg i så fall in någon form av isolering (typ rörisolering, svart skumplast) mellan skalet och det ställe där det vibrerar.

För jag antar att det är en stationär dator?
Är det en bärbar så är ju allt lite pilligare...
Citera
2011-04-19, 12:02
Medlem
Screenshots avatar
Jag hann lokalisera ljudet innan det slutade av sig självt och det lät som att det kommer emellan processorfläkten och grafikkortsfläkten, så antingen bör de va grafikkortet eller processorfläkten... Grafikkortet är närmare 4 veckor gammalt bara och datorn är ca 1 år gammal, men fläktarna rullar på fint på båda av dom. Inga kablar ligger emot fläktarna och dom är heller ej dammiga. Jag förstår inte hur ljudet kan försvinna när man lägger handen ovanpå datorn då det låter längre ner i datorn

Annars får jag väl göra som du sa.

Grafikkortet är ett Nvidia Geforce GTX 560Ti
Citera
2011-04-19, 12:22
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
1) Stoppa fläktarna en i taget (exempelvis med en penna) så får du veta om och i så fall vilken fläkt som låter

2) Annars kan det vara vibrationer, datorkomponenter eller själva höljet som vibrerar.

#2 är svårare att fixa men det går med lite tålamod och skumplast
Citera
2011-04-19, 14:58
Medlem
Screenshots avatar
Upptäckte nu att det var processorfläkten som började låta när datorn BÖRJAR gå varm runt 58 grader enligt Expertool Fan Control. Sen går den upp till 70 - 75 grader när jag spelar, är det farligt för datorn?

Hämtade ner CoreTemp och den visar 20 - 22 grader när datorn står idle och 35 - 45 grader när jag spelar. Fan Control visar 30 - 35 grader när datorn står idle och 70 - 75 grader när jag spelar.

Vilken ska man lita på, fan control eller Coretemp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in