2011-04-19, 08:16
Bannlyst
Hej!

Köpte en dator från inet för cirka 1½ månad sedan; och igår hände det som absolut inte bör hända med en ny dator.

Satt och slöspelade lite med en kompis när datorn helt plötsligt slocknade, jaha tänkte jag.. slog på den igen, den startade och jag fick upp det vanliga "datorn avslutades oväntat" eller nått sånt där; och där fanns det 2 alternativ; "starta datorn som vanligt" och något mer, försökte ta "starta datorn som vanligt" men det visade sig att mitt tangentbord samt mus var ur funktion, så jag bytte usbuttag där, och då funkade det (????????).

Under "windows startar" så hakar allt upp sig och jag måste starta om datorn igen; denna gången så startar datorn upp men skärmen slås inte på.. nu jävlar började jag ana oråd.. startar om den igen, samma sak nu.. startar om den en tredje gång, då startar skärmen.. nu tar jag alternativet som INTE är "starta windows som vanligt" utan typ "starta reperation-någonting" och någon mätare börjar ladda, sen startar datorjäveln om sig efter typ 10 sekunder?

Har alltså hamnat i lite av ett dödläge här, och jag börjar undra om det inte är något hårdvarufel, kanske moderkortet då det verkar som att 2 usbportar har blivit brända eller någonting?

Har ingen aning vad som pågår, men såhär ska det väl knappast vara med en dator som är 1 månad?

Tack för all eventuell hjälp
Citera
2011-04-19, 08:21
Medlem
BenAsslicks avatar
Köpte du en färdig dator (tex dell, hp, toshiba etc) eller har du byggt ihop den själv?

I vilket fall som helst verkar du ju ha fått tag på ett måndags-exemplar, hör av dig till butiken och kräv reparation.
Citera
2011-04-19, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Köpte du en färdig dator (tex dell, hp, toshiba etc) eller har du byggt ihop den själv?

I vilket fall som helst verkar du ju ha fått tag på ett måndags-exemplar, hör av dig till butiken och kräv reparation.

Nej, jag byggde den själv ifrån inet; alltså.. jag lät dom bygga den men den är ju ihopplockad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/307897/2011-03-22
Citera
2011-04-19, 08:37
Medlem
Fredrikb82s avatar
Då är det bara att felanmäla, mycket enklare än att försöka fixa det själv.
Citera
2011-04-19, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Då är det bara att felanmäla, mycket enklare än att försöka fixa det själv.

Jovars, fast skitroligt att kånka en 20 kg tung dator hit och dit..
Citera
2011-04-19, 08:53
Medlem
muglerts avatar
Testa en reparation med en windows skiva eller ren ominstallation, kan vara windows som muppat ur helt bara. Funkar inte det så är det enklaste nog att lämna in den.
Citera
2011-04-19, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muglert
Testa en reparation med en windows skiva eller ren ominstallation, kan vara windows som muppat ur helt bara. Funkar inte det så är det enklaste nog att lämna in den.

Hur installerar jag med skivan om jag inte kommer in i windows? Är lite halvdan när det gäller sånt här.
Citera
2011-04-19, 08:55
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence
Jovars, fast skitroligt att kånka en 20 kg tung dator hit och dit..
Tyvärr har Fredrikb82 rätt här, börjar du pilla på egen hand så finns risken att garantin inte gäller längre.
Trots allt är det bättre att datorn lägger av nu, än att den väntar till att garantitiden/försäkringen har löpt ut

20 kilo dator; man eller mus?
Citera
2011-04-19, 09:11
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence
Nej, jag byggde den själv ifrån inet; alltså.. jag lät dom bygga den men den är ju ihopplockad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/307897/2011-03-22

Om dom byggde ihop den tror jag nog att du får garanti på skiten sålänge du inte har varit inuti datorn och rotat.
Citera
2011-04-19, 10:07
Medlem
Hade exakt det problem du beskriver. Skärmen slutade fungera men om du som jag hinner se när du kan välja starta windows alternativen så försök hinna med att trycka starta i felsäkert läge innan allt bli svart. Det blev min räddning. Jag gjorde detta tio gånger innan det funkade, så ge inte upp.

Hade byggt min själv också.
Citera
2011-04-19, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lurvigkuk
Hade exakt det problem du beskriver. Skärmen slutade fungera men om du som jag hinner se när du kan välja starta windows alternativen så försök hinna med att trycka starta i felsäkert läge innan allt bli svart. Det blev min räddning. Jag gjorde detta tio gånger innan det funkade, så ge inte upp.

Hade byggt min själv också.

Väl inne i felsäkert läge då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in