• 1
  • 2
2011-04-19, 07:45
Medlem
daft-marleys avatar
Jag har tillgng till hostmedicinen NyQuil och DayQuil som bda innehller DXM, vilket jag r lite intresserad av att flumma p. Men dem innehller ocks andra kemikalier som jag kan tnka mig r mindre trevliga att f i sig. Det som r bra dock r att det finns olika sorter.

Hr r lnkar om bda;
NyQuil (http://en.wikipedia.org/wiki/NyQuil)
DayQuil (http://en.wikipedia.org/wiki/DayQuil)

OM jag nu ska prova detta, s verkar det luta t att kpa NyQuil Cough eller DayQuil Cough eftersom att dem inte innehller Paracetamol. Men vad tror ni r bst? Och vad vet ni om "Doxylamine succinate" (som finns i NyQuil Cough) och "Phenylephrine" (som finns i DayQuil Cough). I vilka mngder r dem ohlsosamma och brjar pverka en negativt?

Tack p frhand!
Citera
2011-04-19, 07:52
Medlem
unleash82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daft-marley
Jag har tillgng till hostmedicinen NyQuil och DayQuil som bda innehller DXM, vilket jag r lite intresserad av att flumma p. Men dem innehller ocks andra kemikalier som jag kan tnka mig r mindre trevliga att f i sig. Det som r bra dock r att det finns olika sorter.

Hr r lnkar om bda;
NyQuil (http://en.wikipedia.org/wiki/NyQuil)
DayQuil (http://en.wikipedia.org/wiki/DayQuil)

OM jag nu ska prova detta, s verkar det luta t att kpa NyQuil Cough eller DayQuil Cough eftersom att dem inte innehller Paracetamol. Men vad tror ni r bst? Och vad vet ni om "Doxylamine succinate" (som finns i NyQuil Cough) och "Phenylephrine" (som finns i DayQuil Cough). I vilka mngder r dem ohlsosamma och brjar pverka en negativt?

Tack p frhand!

Doxylamine r en antihistamin som sljs receptfritt i mnga lnder som smnmedel.

Jag kkar dem personligen i nulget och kan konstatera att dem fungerar ypperligt fr ndamlet!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Doxylamine
Citera
2011-04-19, 11:09
Medlem
vdkas avatar
Doxylamin r en antihistamin. Att kombinera dxm med en anthistamin kan leda till serotonergt syndrom, vilket kan vara livshotande.

Phenylephrine r en bronkit vidgande substans. Det kar blodtrycket och r drfr dlig att ta i hga doser. Speciellt i kombination med dxm som ocks kan ka blodtrycket.

Frsk hitta ngot med bara dxm i. Det r ondigt att riskera hlsan med farliga kombinationer nr dxm redan ses som relativt farligt.

Vart befinner du dig?
Citera
2011-04-20, 16:38
Medlem
daft-marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unleash82
Doxylamine r en antihistamin som sljs receptfritt i mnga lnder som smnmedel.

Jag kkar dem personligen i nulget och kan konstatera att dem fungerar ypperligt fr ndamlet!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Doxylamine
Vilken sort tar du? Och vilka mngder? Och vilket sorts rus fr du?

Citat:
Ursprungligen postat av vådka
Doxylamin r en antihistamin. Att kombinera dxm med en anthistamin kan leda till serotonergt syndrom, vilket kan vara livshotande.

Phenylephrine r en bronkit vidgande substans. Det kar blodtrycket och r drfr dlig att ta i hga doser. Speciellt i kombination med dxm som ocks kan ka blodtrycket.

Frsk hitta ngot med bara dxm i. Det r ondigt att riskera hlsan med farliga kombinationer nr dxm redan ses som relativt farligt.

Vart befinner du dig?
Lter inte som det r vrt i sdana fall :P Knns ondigt att d fr ett halvdant rus...

Men jag befinner mig i USA atm, s vet du om de har ngon medicin som sljs receptfritt med endast DXM i?
Citera
2011-04-20, 16:50
Medlem
Salmons avatar
robotussin heter den va?
Citera
2011-04-20, 18:13
Robitussin. Bland annat.

Kolla p Erowid, finns en uppsj med olika varianter. Du ska ocks ha koll p om det r DXM hcl eller inte. Vicks har gel tabs som jag handlade nr jag var i N.Y. De fungerade finfint. Men skra som tidigare talare sger - att det inte finns annat trams i. Ls p och vlj rtt - eller som den gamle vktaren sger i Indiana Jones - "choose wise, choose wisely".
Citera
2011-04-20, 18:49
Medlem
vdkas avatar
Citat:

Lter inte som det r vrt i sdana fall :P Knns ondigt att d fr ett halvdant rus...

Men jag befinner mig i USA atm, s vet du om de har ngon medicin som sljs receptfritt med endast DXM i?

Vissa robitussin sorter. Delsym, fast innehller dxm polistirex s trippen varar lngre och blir inte lika intensiv. finns skert fler om man letar lite.
Citera
2011-04-20, 19:05
Medlem
Himmler!s avatar
NyQuil i hga doser r aja baja fr levern. Samma sak som att ta fr mycket Alvedon (paracetamol) jag kpte med mig en flaska hem senast jag var i U.S.A. Och en mindre begvad kompis hllde i sig halva flaskan. Det slutade med att han lg i sngen mer eller mindre ofrmgen att rra p sig. Han tyckte inte att det var ngon hjdare.

Han fick inga hallucinogena effekter frvrigt.
Senast redigerad av Himmler! 2011-04-20 kl. 19:11.
Citera
2011-04-20, 21:41
Medlem
Sjograss avatar
Halvt OnT, varfr anvnds DXM i hostmedicin?
Citera
2011-04-21, 07:48
Medlem
vdkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Halvt OnT, varfr anvnds DXM i hostmedicin?

fr det r effektivt mot hosta samt att det r vldigt skert i de doserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
NyQuil i hga doser r aja baja fr levern. Samma sak som att ta fr mycket Alvedon (paracetamol) jag kpte med mig en flaska hem senast jag var i U.S.A. Och en mindre begvad kompis hllde i sig halva flaskan. Det slutade med att han lg i sngen mer eller mindre ofrmgen att rra p sig. Han tyckte inte att det var ngon hjdare.

Han fick inga hallucinogena effekter frvrigt.

Dxm r ingen klassisk hallucinogen. Man blir mer wasted och fr en skev verklighetsupfattning. Att ligga still i sngen hr mer eller mindre till en Dxm tripp. I lga doser fr man inga hallucinationer, i hga doser kan man f det med stngda gon om man har tur.
Senast redigerad av vdka 2011-04-21 kl. 07:53.
Citera
2011-04-21, 07:58
Medlem
unleash82s avatar
Citat:

Jag kkar doxylamine succinate frn tyska ratiopharm, dem e p 25 mg st och 1-2 bero de p humr rck gott o vl.

Jag tar dem inte i berusningssyfte men har lst om en del jnkare som gr det.
200-300 mg och hlla sig vaken p det verkar vara rtt skojigt, googla o ls vetja

Att antihistaminer har med serotonergt syndrom att gra som ngon skrev r bullshit tills motsatsen r bevisad.

Inte fan skulle man gra lkemedelcoctails som kan framkalla det.
Citera
2011-04-21, 09:05
Medlem
vdkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unleash82
Jag kkar doxylamine succinate frn tyska ratiopharm, dem e p 25 mg st och 1-2 bero de p humr rck gott o vl.

Jag tar dem inte i berusningssyfte men har lst om en del jnkare som gr det.
200-300 mg och hlla sig vaken p det verkar vara rtt skojigt, googla o ls vetja

Att antihistaminer har med serotonergt syndrom att gra som ngon skrev r bullshit tills motsatsen r bevisad.

Inte fan skulle man gra lkemedelcoctails som kan framkalla det.

Jag skriver frn monument nu. men om du vill letar jag grna upp vetenskapliga referenser till fall dr dxm+ antihistaminer har lett till serotonergt syndrom.

det r inte ngon risk i de sm doserna man ska ta det i. men nr man kar den med x antal gnger blir det farligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in