2011-04-18, 22:42
Medlem
Jag kan leva med att bli dum, men sanningen mste fram fr mnsklighetens bsta.

Konversationer och debatter gr oss dummare

Ja, s r det. Nr man argumenterar om ngon s frstrks ens sikt (oavsett om den r korrekt eller felaktig).

Exempel: Sex personer frn sex olika religioner har samlats fr att diskutera religon. Alla sex kommer argumentera fr att just deras religion r den rtta vilket frstrker deras sikt, detta trots att max en (sannolikt ingen) har rtt.

Alla intelligenta personer har insett att inget r helt skert frevigt och att man frstrker sina sikter genom att diskutera dem. Nr man lser fast sina sikter hindras man frn att utvecklas. Alla mnniskor har mjligheten att uppn fullstndig sanning, men de flesta vljer att lsa fast sina felaktiga sikter.

Alla intelligenta hller med mig, men de kommer inte g ut med det officiellt eftersom det kan gra dem dumma. Flera kommer skert inte hlla med mig, men det r bara fr att de har frdummats genom debatter och fortstter frdumma sig.

Ha ett bra liv.
Citera
2011-04-18, 22:56
Medlem
hacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Alla intelligenta personer har insett att inget r helt skert frevigt
och helt pltsligt s har du sagt emot dig sjlv.

Det beror helt och hllet p hur den enskilde individen stller sig till argumentationen. Jag diskuterar inte fr att f rtt i frsta hand, jag diskuterar fr att bli motbevisad. P s stt kan jag omvrdera mina argument utifrn vad som verkar mest logiskt.
Att g runt och tro att man p egen hand kan komma fram till ett korrekt resonemang r att vervrdera sitt intellekt. Man mste vga utmana sina sikter och sin kunskap, annars stannar utvecklingen.
Citera
2011-04-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hack

Drav rubriken.
Citera
2011-04-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hack

Det beror helt och hllet p hur den enskilde individen stller sig till argumentationen. Jag diskuterar inte fr att f rtt i frsta hand, jag diskuterar fr att bli motbevisad. P s stt kan jag omvrdera mina argument utifrn vad som verkar mest logiskt.
Att g runt och tro att man p egen hand kan komma fram till ett korrekt resonemang r att vervrdera sitt intellekt. Man mste vga utmana sina sikter och sin kunskap, annars stannar utvecklingen.

Det sger alla
Citera
2011-04-18, 23:28
Medlem
Det intressanta hr r att TS, frutsatt att han anammar sin egen princip, sjlv inte kommer att anse sig vara motbevisad, oavsett det egentliga sanningsvrdet i trdstarten. Ett bemtande av trdstarten r en inledning till en diskussion, och detta kommer, frutsatt att TS fregr med exempel fr sin egen teori, innebra att TS bara blir n skrare p sin sak.

Givetvis r det en dligt underbyggd teori och det r min rliga frhoppning att TS r ute efter att provocera. Om inte s br han nog oroa sig fr sitt eget intellekt mer n fr andras.
Citera
2011-04-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Jag kan leva med att bli dum, men sanningen mste fram fr mnsklighetens bsta.

Konversationer och debatter gr oss dummare

Ja, s r det. Nr man argumenterar om ngon s frstrks ens sikt (oavsett om den r korrekt eller felaktig).

Exempel: Sex personer frn sex olika religioner har samlats fr att diskutera religon. Alla sex kommer argumentera fr att just deras religion r den rtta vilket frstrker deras sikt, detta trots att max en (sannolikt ingen) har rtt.

Alla intelligenta personer har insett att inget r helt skert frevigt och att man frstrker sina sikter genom att diskutera dem. Nr man lser fast sina sikter hindras man frn att utvecklas. Alla mnniskor har mjligheten att uppn fullstndig sanning, men de flesta vljer att lsa fast sina felaktiga sikter.

Alla intelligenta hller med mig, men de kommer inte g ut med det officiellt eftersom det kan gra dem dumma. Flera kommer skert inte hlla med mig, men det r bara fr att de har frdummats genom debatter och fortstter frdumma sig.

Ha ett bra liv.

Det handlar inte om sjlva debatten, det handlar om att man stter etiketter p sig sjlv och andra, om man kunde sluta inbilla sig att man mste hra till ett speciellt syfte skulle det g bttre att sakligt diskutera.
Citera
2011-04-19, 02:02
Medlem
syd-barrets avatar
Tror TS har missfrstt lite. Personer som enligt ditt resonemang "lser in sig" i sikter r de som inte lyssnar till reson, vilket r fel naturligtvis. Det r allmnt knt att via argumentation s kan man komma nrmare "sanningen", men det handlar om att lyssna till reson och acceptera slutsatser som r byggda p sanna premisser och har logisk giltighet. S personligen tror jag det handlar mindre om dumhet och mer om individens frmga att flja resonemang. Vilket kanske R dumhet, inte vet jag.

Tes VS Antites => Syntes, tror jag dom riktiga filosoferna kallar det.
Citera
2011-04-19, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Det intressanta hr r att TS, frutsatt att han anammar sin egen princip, sjlv inte kommer att anse sig vara motbevisad, oavsett det egentliga sanningsvrdet i trdstarten. Ett bemtande av trdstarten r en inledning till en diskussion, och detta kommer, frutsatt att TS fregr med exempel fr sin egen teori, innebra att TS bara blir n skrare p sin sak.
Ja, precis som jag skriver r jag medveten om att trdstarten frdummar mig.
Citera
2011-04-19, 09:02
Bannlyst
Det kan vara sa att spraket "fordunklar".
Citera
2011-04-19, 09:14
Medlem
Zoms avatar
"Diskussioner r meningslsa!"

*skriver p ett diskussionsforum*

Varfr ens starta trden om du nu sjlv tror att det r ondigt? Menar, om din premiss stmmer s betyder det dels att du sjlv inte kommer att ndra sikt, s alla argument mot din tro kommer inte att n fram till dig, och dels kommer inte heller dina argument n fram till oss, eftersom en diskussion inte fr ngon att ndra sikt.

Eller r det ett frsk att bevisa det hr, genom att vi kommer att tycka att du har fel, och du kommer att tycka att du har rtt, och genom att vi har olika sikter s ska du d f din tro "bevisad" (eftersom ingen av oss byter sikt)?

Vilket stller upp en rolig paradox, fr vad hnder om vi skulle ndra oss och anse att du har rtt? Om vi ndrar sikt och tror att du har rtt efter att du kommit med ett argument, d har vi ju bytt sikt, vilket motbevisar din tro. S isfall kan vi logiskt stt inte byta sikt till din sikt, eftersom den i det hr fallet motbevisar sig sjlv.

Eller?
Citera
2011-04-19, 11:15
Medlem
En bra trdstart och ett frvntat frsta resultat. Varfr skall mnniskans frsta reaktion vara att motbevisa? Ni r ytterst plsta p en niv och er kunskap kan lta er g motbevisade genom hela livet. Men vad r vinsten med detta? Genom att dmjukt lyssna p andra, kan er teoretiska kunskap blomma ut till en ny niv och ni kan vinna stor frstelse ven fr det ni motbevisar. Det r ofta inte vidare attraktivt att vara vertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in