2011-04-18, 22:17
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Av anledningar har jag kommit i kontakt med Red Hat's System Administration kurser och funderar lite på vad det är. Kurserna kostar en hel del och jag vet inte vad man kan förvänta sig av dem egentligen. Finns det någon som har erfarenhet av vad det är man egentligen får lära sig om man går dem?

Red Hat System Administration I $2.400
Ladda ner en Ubuntu-iso, bränn den på CD och installera med defaults och följ en guideline från valfri Linux site?

Red Hat System Administration II $2.400
Lägg upp ett nätverk med en DHCP server som autokonfigurerar och lära sig chmod och lite random applikationer i ett skal?

Red Hat System Administration III $2.400
Typ det enda man kan få problem med i linux som kräver att man spenderat närmare $5.000 för att få gå kursen som sedan kostar $2.400 till...

Nog för att jag kan få en resa till USA om jag skulle gå kursen men det känns som om den som betalar inte kommer få valuta för pengarna. Sitter någon på dokumentation från kurserna som man kan få titta på så man kan se om det finns något att hämta på de första kurserna?

Orkar inte direktlänka till kurserna, för er som vill läsa: https://www.redhat.com/courses/
Citera
2011-04-19, 09:25
Medlem
hashs avatar
Det känns väl inte som att du behöver de två första kurserna iaf?

Hade jag vart dig, så hade jag läst på lite själv på det jag hade vart osäker på i den sista kursen.

* Enhancing user security
Finns mängder om detta på nätet.

* Disk management with iSCSI
Inget avancerat direkt

* System and network activity monitoring
Du får lära dig lite verktyg för monitorera.
Finns också mängder av detta på nätet.

* Network management and packet filtering
Vet inte riktigt vad dom lär ut här, men lite eldvägg ingår nog.

* Software management
Lär dig rpm-paket-hanterare???

* Web service management ???

* File sharing across platforms
Antar att du får lära dig lite, LDAP, Samba, FTP, NFS, SCP osv...

* Basic SMTP management
Grunderna när det gäller mail-servers?

Som du förstår gissar jag bara, men det mesta kan du lära dig själv.....eftersom du redan tycks rata de två första utbildningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in