2011-04-18, 21:15
Medlem
Dronjaks avatar
Tjo!

Har hört att det är bäst att inte har batteriet i kopplat om man kör el direkt från väggen, för att spara livskaliten på batteriet. Stämmer detta?

Har nämligen precis köpt en laptop och vill ju gärna använda den så rätt som möjligt så att batteriets livslängd kapas allt för mycket.

Vill bara veta om detta stämmer eller ej.
Citera
2011-04-18, 21:19
Bannlyst
Hur ska du göra för att inte ha batteriet ikopplat för att ladda? Tar du ut batteriet från datorn måste du ha lite skruvmejslar och annat mojs, samt att datorn kan förstöras.
Dessutom, vilka andra sätt finns för att ladda en dator om inte vägguttaget? Du verkar vara övertydlig om att elen kommer från väggen.
OnT: Ha du i batteriet för all del. Vad har du för dator förresten? Och säg för all del inte att du har en bärbar, jag vill ha namnet på modellen.
Citera
2011-04-18, 21:49
Medlem
ettanportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Hur ska du göra för att inte ha batteriet ikopplat för att ladda?

Han vill köra sin dator inte ladda batteriet, en viss skillnad

Citat:
Tar du ut batteriet från datorn måste du ha lite skruvmejslar och annat mojs, samt att datorn kan förstöras.

Kör man skitdatorer som mac så,ja det stämer säkert. Riktiga bärbara kan man enkelt ta lös batteriet utan verktyg

OnT:
Har alltid hört att det är främst värme som förstör batterier i bärbara. Finns dem som lägger batteriet i kylen om dem bara kör med ström direkt från väggen. Sedan är ju antalet uppladdningar också en begränsning.
Citera
2011-04-18, 22:09
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Hur ska du göra för att inte ha batteriet ikopplat för att ladda? Tar du ut batteriet från datorn måste du ha lite skruvmejslar och annat mojs, samt att datorn kan förstöras.
Dessutom, vilka andra sätt finns för att ladda en dator om inte vägguttaget? Du verkar vara övertydlig om att elen kommer från väggen.
OnT: Ha du i batteriet för all del. Vad har du för dator förresten? Och säg för all del inte att du har en bärbar, jag vill ha namnet på modellen.

Det är en Acer Aspire. Ta ut batteriet är inga problem, det lättar man ju lätt med händerna. Det handlar inte om att ladda, utan att använda datorn utan batteri. Som när man sitter hemma vid skrivbordet, eller dylikt.

Herrn under dig verkar förstå mig bättre, inget illa menat.

Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion

Kör man skitdatorer som mac så,ja det stämer säkert. Riktiga bärbara kan man enkelt ta lös batteriet utan verktyg

OnT:
Har alltid hört att det är främst värme som förstör batterier i bärbara. Finns dem som lägger batteriet i kylen om dem bara kör med ström direkt från väggen. Sedan är ju antalet uppladdningar också en begränsning.

Men att köra med endast ström från väggen och ta ut batteriet helt när man är t ex hemma är helt ok eller? Det är inget som skadar datorn eller dylikt? Sitter jag ändå vid skrivbordet så är det ju onödigt att slösa på batteriet menar jag. Är ju mer när jag är ute och arbetar på andra ställen som jag lever på batteriet liksom.

Är så att jag hört att man helst ska ta ut batteriet, om man inte laddar det, när man kör el direkt. Vill veta vad proffsen säger, om det är sant eller inte och om det rekommenderas eller inte.
Citera
2011-04-18, 22:14
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion

OnT:

När det kommer till uppladdningar. Bra eller anus med för mycket hela urladdningar? Konstiga frågor, men är ju ändå ens första bärbara, så vill ju ta hand om den på bästa sätt
Citera
2011-04-18, 22:21
Medlem
Citat:

På bärbara datorer är löstagbart batteri regel snarare än undantag. Jag har då inte stött på en bärbar där man måste skruva och ha sig för att avlägsna batteriet och då jobbar jag med att skruva i datorer (speciellt bärbara).
Citera
2011-04-19, 21:25
Medlem
Dronjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
På bärbara datorer är löstagbart batteri regel snarare än undantag. Jag har då inte stött på en bärbar där man måste skruva och ha sig för att avlägsna batteriet och då jobbar jag med att skruva i datorer (speciellt bärbara).

Så vad säger du om att ta ut batteriet om man ändå bara har på datorn hemma?
Citera
2011-04-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronjak
Så vad säger du om att ta ut batteriet om man ändå bara har på datorn hemma?

Jag har ingen erfarenhet av att praktisera detta så jag kan inte ge något bra svar. Däremot så vet jag att batterier blir sämre av att inte alls användas heller, hur som helst så suger lithiumjoner.
Citera
2011-04-19, 22:16
Medlem
Ska du lagra batteriet så gör det i kyl med ca 40-60% laddning när du stoppar in det och ta ut och underhålls-ladda det med jämna mellanrum. Men då tappar man till stor del meningen med bärbar dator.

Det som dödar ditt batteri är värme vilket tyvärr rimmar rätt illa med tanke på hur varmt det blir i en bärbar, räkna med att du tappar 20-25% kapacitet varje år. Den blir varm när du laddar. Känn själv på batteriet resp. transformatorn när du laddar och när den är färdigladdad och du fortfarande har datorn påslagen. En stor skillnad i värme.

Undvik att köra ner batteriet helt, Li-Ion mår inte bra av att köras ner för långt regelbundet. Gör det dock ibland för att kalibrera batteri-indikatorn.

Köp nytt batteri när det du har blir för dåligt om datorn fortfarande duger, dom är inte så dyra som man kan tro.

Har sett en dator med Li-Polymer -batterier, en ASUS men den blev visst ingen hit av vad jag förstått.
Citera
2011-04-20, 08:46
Medlem
Dronjaks avatar
Tack för era svar! Ni har varit till stor hjälp!
Citera
2011-06-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronjak
Tjo!

Har hört att det är bäst att inte har batteriet i kopplat om man kör el direkt från väggen, för att spara livskaliten på batteriet. Stämmer detta?

Har nämligen precis köpt en laptop och vill ju gärna använda den så rätt som möjligt så att batteriets livslängd kapas allt för mycket.

Vill bara veta om detta stämmer eller ej.
På min Samsung 11" så är beskedet (enligt instruktionsboken) om man inte vill köra batteri:

Ladda ur batteriet och ta ur den från datorn. Punkt!

Jag använder sladd när jag är hemma, vilket är för det mesta.

Har gjort så i ett halvt år och testat batteriet och fann inget oroväckande.

Men jag har hört olika historier om batteriskötsel och det varierar oerhört.

Kolla i din instruktionsbok, ibland står det vilket som är bäst, ibland inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in