2011-04-18, 15:47
Medlem
Themoneymakers avatar
Hej!

Jag har ansökt om GMU och ska förhoppningsvis göra den under Agusti/september månad. Min fråga är då hur stor är chansen att jag får göra utlandstjänst efter min GMU ? Någon som har gjort GMU och varigt i afghanistan som skulle kunna besvara min fråga eller någon som är mer insatt i försvaret. Tacksam för svar!
Citera
2011-04-18, 15:51
Medlem
1TBs avatar
Se dokumentären Armadillo så får du se hur det kan vara.
Citera
2011-04-18, 15:56
Medlem
Themoneymakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1TB
Se dokumentären Armadillo så får du se hur det kan vara.

har sett Armadillo och Krig för fred Dokumentären som går på SVT onsdagar. Jag vet vad jag vill undrar bara hur stora mina chanser är.
Citera
2011-04-18, 15:59
Medlem
1TBs avatar
Inte så stora om man röker majja.
Ring till försvarsmakten och fråga.
Citera
2011-04-18, 17:21
Medlem
xkangs avatar
Var och som vad ska du göra din GMU?
Citera
2011-04-18, 18:15
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themoneymaker
Hej!

Jag har ansökt om GMU och ska förhoppningsvis göra den under Agusti/september månad. Min fråga är då hur stor är chansen att jag får göra utlandstjänst efter min GMU ? Någon som har gjort GMU och varigt i afghanistan som skulle kunna besvara min fråga eller någon som är mer insatt i försvaret. Tacksam för svar!

Du kan glömma utlandstjänst med bara GMU som erfarenhet. Skulle aldrig komma på fråga om det inte är så att du besitter någon speciell civil kompetens som gör dig lämplig för sådana befattningar i US, exempelvis som Paymaster, kock, legad, tekniker eller liknande. Ut på fältet kommer du inte enbart med GMU.
Citera
2011-04-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Themoneymaker
Hej!

Som kontaktperson skrev så behöver du lite mer i bagaget än GMU. Sök anställning istället och ansök om utlandstjänst eller nåt!
Citera
2011-04-18, 19:07
Medlem
Dom håller väl på att ta bort utlandsstyrkan dvs du kan inte bara göra GMU och sen söka, du måste ta anställning vid nån bataljon och åka iväg med dom. Tror det är K3 som sticker i jul så sök dit..
Citera
2011-04-19, 00:24
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panpizza
Dom håller väl på att ta bort utlandsstyrkan dvs du kan inte bara göra GMU och sen söka, du måste ta anställning vid nån bataljon och åka iväg med dom. Tror det är K3 som sticker i jul så sök dit..
Det är målet men FM kommer aldrig att ha fullständiga förband utan vakanser. Det kommer alltid att finnas luckor som måste fyllas av folk från det civila precis som idag.
Citera
2011-04-19, 13:27
Medlem
Morvalions avatar
Nu skall du få lite tips ifall du verkligen vill åka. Och då framför allt mer än en gång och som stridande part. Då skall du efter GMU söka tjänst inom TACP. Då kommer du att få åka mer än du vill då det råder en extremt stor brist bland dessa befattningar. Dock kräver det att du har den mentala och fysiska spänst som krävs för det, men visar du dessa kvalitéer under GMU så kör på.
Visa dina befäl att du inte behöver sömn, har stor simultanförmåga, gillar att bära tungt utan att gnälla och har lätt för att lära dig tekniska saker så har du stor chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in