2011-04-18, 10:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Sökte, men hittade inte någon passande tråd så blir en ny.

Jag har en uppsättning datorer hemma, varav en är en Mac mini. Denna står placerad vid teven och agerar mediacenter. För att styra denna dator använder jag mig antingen av teven som skärm ihop med trådlöst tangentbord och en magic trackpad eller så använder jag mig av min Macbook. Detta är inställt via skärmdelning direkt under Systeminställningar - delning.

Nackdelen med att styra från Macbooken är att det ”laggar” när man styr. Bläddrar man på sidor så reagerar Minin lite, lite för sakta.

Frågeställning:
Finns det något bättre alternativ för fjärrstyrning så att man får samma ”mjukhet”*i rörelserna när man styr minin från en annan dator? Finns det något smidigt sätt att ställa in så att jag kan komma åt datorn från till exempel jobbet eller från någon kompis? Här är det i regel Windows-maskiner som rullar.

Jag vill INTE använda mig av Teamviewer.

Edit: Nätverket här hemma består av en Airport extreme med NAT påslaget kopplad direkt från BBB's fiber.
Citera
2011-04-19, 02:19
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Finns det något bättre alternativ för fjärrstyrning så att man får samma ”mjukhet”*i rörelserna när man styr minin från en annan dator? Finns det något smidigt sätt att ställa in så att jag kan komma åt datorn från till exempel jobbet eller från någon kompis? Här är det i regel Windows-maskiner som rullar.

Att hitta en fjärrstyrning som är rapp och mjukgående är nog en sällsynt konst!

Eftersom du redan använder operativsystemets inbyggda skärmdelning antar jag att VNC inte är intressant. Det ger väl samma prestanda hur du än vrider och vänder på olika klienter... LogMeIn är en bra server och klient för fjärrstyrning. Klienten är helt webbaserad så man kan komma åt sina grejor från vart som helst bara det finns en dator med internet. Men den mjukgående biten är en annan visa.
Citera
2011-04-19, 05:39
Medlem
Logmein fungerar hur fint som helst för mig utan lagg.
Du kan själv ställa in upplösningen och därmed bandbredden den ska använda.
Har installerat servern på alla burkar, windows som mac och har klienten även i min iphone så jag kommer åt alla vart jag än är.
Klienten på datorn genom webläsaren fungerar laggfritt för mig iaf.
Laggar det beror de på din uppkoppling. Nästan "omöjligt" att det laggar i lan. Aldrig gjort de för mig iaf.
Citera
2011-04-19, 14:53
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Laggar det beror de på din uppkoppling. Nästan "omöjligt" att det laggar i lan. Aldrig gjort de för mig iaf.

Det var ett par-tre år sen jag använde LogMeIn förstås. Det har säkert förbättrats då.
Citera
2011-04-19, 15:11
Medlem
Glockens avatar
Inte riktigt vad du är ute efter kanske, men jag använder synergy hemma och ssh borta. Även chicken of the vnc ibland. Funkar helt okej för min krav. Annars finns ju apple remote desktop 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in