2011-04-18, 00:24
Medlem
Hej!

Jag har skaffat en ny hårddisk då min gamla hårddisk har blivit full och slö. Båda diskarna är Sata Den nya disken är på 1 Tb medan den gamla hårddisken är 320 Gb och inkopplat till den första sata kontakt på moderkortet. Jag vill installera operativsystemet(vista) på nya hårddisken och flytta över filerna från den gamla hårdisken till den nya.

Min fråga är kan jag öppna datorn och koppla den nya disken till en annan ledig sata kontakt på moderkortet och låter alltså den gamla hårddisken sitta kvar där den sitter? Jag tänker mig sedan gå in i bios och ställa om så att datorn bootar från den nya hårddisken istället. Den nya hårddisken kommer att vara tom utan operativsystem men kan jag då installer med Vista skiva på denna?

Kan jag sedan välja från vilken hårddisk jag vill boota genom att gå in och ändra i bios. Detta för att jag inte orkar flytta över allt från den gamla hårddisk till den nya på en gång samt ominstallera alla program som jag kanske behöver tid att leta skiva till så det kan vara bra att under en övergångsperiod kunna boota med den gamla hårddisken. På det sättet slipper jag öppna datorn och koppla på/av kablarna varje gång jag vill ändra den hårddisk jag vill boota med?
Citera
2011-04-18, 00:39
Bannlyst
Ja. Installera den nya disken på en ledig SATA-port. Sen startar du datorn från CD-läsaren med vistaskivan i. Väljer installera och väljer en partition på den nya disken. Sen kan du ställe in boot-prioritet i bios. Du kan dock få problem med att komma åt filer som ligger i det inaktiva OSet. Det är inte som att bara gå in på en intern HDD och hämta dem. Det skall dock gå med lite knix, så länge du inte har lösenord på skiten.

Jag är dock inte säker på vad Microsoft kommer säga gällande aktivering då du kör samma nyckel. Har inte använt ett lagligt system på åratal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in