Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-17, 18:55
  #1
Medlem
Pixoss avatar
Det är snart två år sedan jag tog min student och det börjar nu bli dags att börja studera till hösten.
Jag har under dessa två år bott hemma och jobbat samtidigt så har lyckats knega ihop ett kapital som jag tänkt använda under mina studieår, för att slippa ta några lån.

Till saken hör att jag har en god vän som även kommer ha en liknande summa till sitt förfogande när han börjar sina studier, men skillnaden är han resonerar att ta fullt studielån och inte röra sina pengar för att ha något att röra sig med när han är klar.

Så min fråga är säkert som ni förstår. Vad hade ni gjort och hur hade ni resonerat?

Hade ni tagit lån och byggt på er en skuld, men ha pengar över att röra er med när ni är klar? eller hade ni använt pengarna till studier för att vara skuldfri när ni är klara, men får börja från ruta ett när den dagen kommer?
Citera
2011-04-17, 19:17
  #2
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Tycker att det beror på vad du ska bli när du blir stor. Är det ett yrke som garanterat ger jobb och bra inkomst tycker jag du ska skippa studielånet så du kan vara helt "fri" när du är klar.
Ska du däremot bli journalist kan du nog behöva ett startkapital när du ska vara arbetssökande i X antal år efter examen.
Citera
2011-04-17, 21:02
  #3
Medlem
Pixoss avatar
Det är en ekonomie kandidat det först och främst handlar om
Citera
2011-04-17, 22:30
  #4
Medlem
Jag hade tagit så mycket studielån/bidrag som möjligt. Pengarna jag sparat sedan tidigare hade jag investerat i stabila bolag med en skön utdelning för att få lite extra pengar då och då.

Det är alltid skönt att ha pengar på kontot. T.ex. om du efter utbildningen får ett bra jobb någon annanstans än där du bor nu så kanske du behöver köpa en bostadsrätt? Då är det bra att ha ett par hundra tusen i kontantinsats.
Citera
2011-04-17, 22:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos
Det är en ekonomie kandidat det först och främst handlar om
Då borde du ha kunskapen får att placera pengar så att du får bättre bättre utdelning än vad ränta går på.

Hur mycket pengar är det du lagt undan?
Citera
2011-04-18, 16:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos
Det är en ekonomie kandidat det först och främst handlar om

Inte i Uppsala? Där ska jag börja läsa min ekonomie kandidat i höst!

Till pengarna - jag har också en summa sparad men tänker ta fullt studielån. Räntan 2010 var 2,4% vilket är mycket lägre än den avkastning jag räknar med att få på mina pengar. Blir det pengar över under studietiden kommer jag investera dem också. Räknar med husköp inom några år efter examen vilket kommer kräva ett nytt lån. Betalar jag av det billiga studielånet för fort kommer jag behöva större bostadslån, som alltså är dyrare.
Citera
2011-04-18, 16:51
  #7
Medlem
SparkMans avatar
Fördelen med studielån är den förmånliga räntan du kan få. Dock gäller det att du spelar dina kort väl så du får nytta av den (t.ex. högre avkastning än ränta eller "byter ut" bolån mot studielån genom amortering).
Citera
2011-05-12, 07:13
  #8
Medlem
Germanofils avatar
Jag körde själv på en variant av alternativ nr 1, dvs jag tog inga lån. Hade dock inte så mycket sparpengar som dig men jag jobbade bredvid studierna så det funkade fint.

Jag resonerar som så att det alltid är bättre att vara skuldfri eftersom man då inte är pressad till att jobba konstant efter examen. Känner du t.ex. senare för att dra och backpacka ett halvår så kan du göra det utan att känna att CSN jagar dig med blåslampa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback