2011-04-17, 18:55
Medlem
Pixoss avatar
Det r snart tv r sedan jag tog min student och det brjar nu bli dags att brja studera till hsten.
Jag har under dessa tv r bott hemma och jobbat samtidigt s har lyckats knega ihop ett kapital som jag tnkt anvnda under mina studier, fr att slippa ta ngra ln.

Till saken hr att jag har en god vn som ven kommer ha en liknande summa till sitt frfogande nr han brjar sina studier, men skillnaden r han resonerar att ta fullt studieln och inte rra sina pengar fr att ha ngot att rra sig med nr han r klar.

S min frga r skert som ni frstr. Vad hade ni gjort och hur hade ni resonerat?

Hade ni tagit ln och byggt p er en skuld, men ha pengar ver att rra er med nr ni r klar? eller hade ni anvnt pengarna till studier fr att vara skuldfri nr ni r klara, men fr brja frn ruta ett nr den dagen kommer?
Citera
2011-04-17, 19:17
Medlem
lskaMigs avatar
Tycker att det beror p vad du ska bli nr du blir stor. r det ett yrke som garanterat ger jobb och bra inkomst tycker jag du ska skippa studielnet s du kan vara helt "fri" nr du r klar.
Ska du dremot bli journalist kan du nog behva ett startkapital nr du ska vara arbetsskande i X antal r efter examen.
Citera
2011-04-17, 21:02
Medlem
Pixoss avatar
Det r en ekonomie kandidat det frst och frmst handlar om
Citera
2011-04-17, 22:30
Medlem
Jag hade tagit s mycket studieln/bidrag som mjligt. Pengarna jag sparat sedan tidigare hade jag investerat i stabila bolag med en skn utdelning fr att f lite extra pengar d och d.

Det r alltid sknt att ha pengar p kontot. T.ex. om du efter utbildningen fr ett bra jobb ngon annanstans n dr du bor nu s kanske du behver kpa en bostadsrtt? D r det bra att ha ett par hundra tusen i kontantinsats.
Citera
2011-04-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos
D borde du ha kunskapen fr att placera pengar s att du fr bttre bttre utdelning n vad rnta gr p.

Hur mycket pengar r det du lagt undan?
Citera
2011-04-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos

Inte i Uppsala? Dr ska jag brja lsa min ekonomie kandidat i hst!

Till pengarna - jag har ocks en summa sparad men tnker ta fullt studieln. Rntan 2010 var 2,4% vilket r mycket lgre n den avkastning jag rknar med att f p mina pengar. Blir det pengar ver under studietiden kommer jag investera dem ocks. Rknar med huskp inom ngra r efter examen vilket kommer krva ett nytt ln. Betalar jag av det billiga studielnet fr fort kommer jag behva strre bostadsln, som allts r dyrare.
Citera
2011-04-18, 16:51
Medlem
SparkMans avatar
Frdelen med studieln r den frmnliga rntan du kan f. Dock gller det att du spelar dina kort vl s du fr nytta av den (t.ex. hgre avkastning n rnta eller "byter ut" boln mot studieln genom amortering).
Citera
2011-05-12, 07:13
Medlem
Germanofils avatar
Jag krde sjlv p en variant av alternativ nr 1, dvs jag tog inga ln. Hade dock inte s mycket sparpengar som dig men jag jobbade bredvid studierna s det funkade fint.

Jag resonerar som s att det alltid r bttre att vara skuldfri eftersom man d inte r pressad till att jobba konstant efter examen. Knner du t.ex. senare fr att dra och backpacka ett halvr s kan du gra det utan att knna att CSN jagar dig med blslampa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in