2011-04-17, 11:19
Bannlyst
Behöver en ny kylare till mitt 4870 snabbt då min nu går riktigt dåligt, ibland inte alls.

88 grader idle.

Någon som vet om Mediamarkt brukar ha inne ett par sådana?

Har provat ringa dom, men tydligen så svarar de inte i telefon på söndagar.

Tack.
Citera
2011-04-17, 11:30
Medlem
BenAsslicks avatar
Tvivlar på att de har reservdelar, bättre att höra med en renodlad datorbutik istället.
Vilken stad bor du i?
Citera
2011-04-17, 11:50
Medlem
agfas avatar
Är du säker på att den inte har dammat igen?

På min grafikkylares två fläktar sitter det en liten klisterlapp i mitten på själva propellerdelen. Om man pillar loss klisterlappen och droppar ner lite olja, kanske fläktarna kommer igång? Detta är inte möjligt att göra på alla fläktar. Vissa har inget "servicehål" under klisterlappen.

En annan idé är att se till så att kylarens kontakt till grafikkortet sitter i ordentligt. Det kan vara lite bökigt men om du kikar in under kylaren så bör du se en kontakt med fyra(?) olikfärgade sladdar.

Om inget av ovanstående fungerar så är det bara att köpa en ny som återstår. Media Markt säljer nog inga. Inet däremot... Här har du en kylarjävel med tre fläktar. Ditt grafikkort kan ju försöka bli överhettat med en sådan blåsandes på sig.
Citera
2011-04-17, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Är du säker på att den inte har dammat igen?

På min grafikkylares två fläktar sitter det en liten klisterlapp i mitten på själva propellerdelen. Om man pillar loss klisterlappen och droppar ner lite olja, kanske fläktarna kommer igång? Detta är inte möjligt att göra på alla fläktar. Vissa har inget "servicehål" under klisterlappen.

En annan idé är att se till så att kylarens kontakt till grafikkortet sitter i ordentligt. Det kan vara lite bökigt men om du kikar in under kylaren så bör du se en kontakt med fyra(?) olikfärgade sladdar.

Om inget av ovanstående fungerar så är det bara att köpa en ny som återstår. Media Markt säljer nog inga. Inet däremot... Här har du en kylarjävel med tre fläktar. Ditt grafikkort kan ju försöka bli överhettat med en sådan blåsandes på sig.

Min har vart kass ett bra tag faktiskt, och det är känt att just fläkten på detta kort är riktigt dålig. Ett under att den faktiskt hållt i snart 3 år.

Mitt nuvarande grafikkort:

http://www.dustinhome.se/pd_5010153353.aspx?

Vad jag nu funderade på var, ett bra ha-sålänge-kort, hade inte tänkt uppgradera datorn helt ännu, utan vill vänta till 2012, mest pga pengabrist, men behöver fortfarande ett nytt grafikkort.

Detta är mitt moderkort:
http://www.dustinhome.se/pd_5010145147.aspx?

Vad rekommenderar ni att jag köper?

Bör jag kanske vänta med nytt grafikkort o köpa mig en ny grafikkortskylare istället?
Citera
2011-04-17, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Tvivlar på att de har reservdelar, bättre att höra med en renodlad datorbutik istället.
Vilken stad bor du i?

Bor i Jönköping
Citera
2011-04-17, 12:28
Medlem
agfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklobstah
Min har vart kass ett bra tag faktiskt, och det är känt att just fläkten på detta kort är riktigt dålig. Ett under att den faktiskt hållt i snart 3 år.

Mitt nuvarande grafikkort:

http://www.dustinhome.se/pd_5010153353.aspx?

Vad jag nu funderade på var, ett bra ha-sålänge-kort, hade inte tänkt uppgradera datorn helt ännu, utan vill vänta till 2012, mest pga pengabrist, men behöver fortfarande ett nytt grafikkort.

Detta är mitt moderkort:
http://www.dustinhome.se/pd_5010145147.aspx?

Vad rekommenderar ni att jag köper?

Bör jag kanske vänta med nytt grafikkort o köpa mig en ny grafikkortskylare istället?

Ok, jag förstår din situation! Jag hade köpt en kylare av budgetmodell för att spara så mycket pengar som möjligt till uppgraderingen 2012!
Citera
2011-04-17, 12:41
Medlem
TonyGrails avatar
Just grafikkortsfläktar kan vara bland det svåraste att hitta rätt, vill jag minnas. Det du behöver kolla på är dimensionerna, storleken på hålen samt avstånd mellan dem, och mellan de och kanterna. Har du flera PCIe/PCI kort varav ett är precis bredvid, bör du se till så att kylningen inte är för tjock.

Därefter ska du väl kolla på hur mycket du pressar ditt grafikkort till att arbeta normalt, du behöver inte direkt köpa kylning med 5 fläktar om du inte ska överklocka och maxa, men du kan behöva mer än en om du ska spela nyare spel till exempel. Storlekarna på fläktarna har en viss betydelse, notera dock att om de är av dålig kvalité så kommer de börja föra oväsen när du anstränger ditt grafikkort.

Du får se till att serva din dator med rengöring då och då för att undvika att fläktar går sönder lika snabbt. Vet ej om du gjort det, men det brukar vara ett vanligt misstag många gör, att de installerar nya delar men gör aldrig rent dem.

Utöver det är någonting som är värt att kika på, om dina chassifläktar ger tillräckligt luftflöde i burken. Det spelar ju ingen roll hur mycket dina fläktar blåser på korten om de bara kan blåsa varm luft!
Citera
2011-04-17, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Ok, jag förstår din situation! Jag hade köpt en kylare av budgetmodell för att spara så mycket pengar som möjligt till uppgraderingen 2012!

Kanske vore smart ja, har du nått tips på en bra kylare till 4870?

Någon som har ett bra tips på en kylare till ett ATI 4870?

Funderade lite på denna:
http://www.inet.se/artikel/6308486/z...led-vga-kylare

Den ska passa enligt:
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/...ad.asp?idx=276
Citera
2011-04-17, 14:13
Bannlyst
blev en arctic cooler twin turbo, ska funka perfa med 4870.
Citera
2011-04-18, 00:15
Medlem
agfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklobstah
blev en arctic cooler twin turbo, ska funka perfa med 4870.

Det verkar vara ett bra alternativ. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in