• 1
  • 2
2011-04-17, 11:13
Medlem
Gwildors avatar
Tjena!

Jag startade först denna tråd:

https://www.flashback.org/p30131947#p30131947

..Där jag fick tipset att prova i den här forumdelen istället, då det verkar röra sig om hårdvarufel. JAg har nämligen formaterat om datorn men felet kvarstår.

Jag har under en tid haft problem med att datorn är svår att starta, samt att den kraschar titt som tätt. När den inte vill starta så kommer jag oftast till rutan där man kan välja mellan felsäkert läge, normalt läge osv.. Väljer jag något av alternativen startar datorn om och jag är tillbaka på samma ruta. Detta tar oftast 2-4 försök. Ibland kommer jag förbi det men får bluescreen istället, och där står det något i stil med "Dumping physical memory".

Samma bluescreen-ruta kan poppa upp lite sporadiskt när datorn väl kommit igång. Ibland 2 minuter efter start, ibland 2 timmar.

Jag fick tipset av en snubbe i andra tråden att prova plocka ut ram-minnet för att se om det är där felet sitter, vilket jag ska prova. Om inte det fungerar, är det någon som vet vad jag kan göra?

Det finns mer beskrivning i den andra tråden
Citera
2011-04-17, 11:38
Medlem
DollarMakers avatar
är enklare att felsöka Bluescreen om man vet felkoden
för att visa blåskärm INFO
stäng av> automatisk omstart < när datorn stöter på ett problem så att du hinner läsa blåskärmen.
det gör du genom att högerklicka på >"Den här datorn"(Dator) < > Egenskaper< > välj avancerade systeminställningar< sedan vid >"Start & Återställning"< väljer du >Inställningar< och Bockar sedan AV >Automatisk omstart< . sen nästa gång när du får BS så kan du läsa av din felkod i lugn och ro
t.e.x 0x000000 eller dylikt. sen kan du söka efter koden vad det innebär .Defekt RAM minne eller så
om flera minnen .så kan en vara defekt plocka bort en i taget och starta upp.
Citera
2011-04-17, 11:53
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
är enklare att felsöka Bluescreen om man vet felkoden
för att visa blåskärm INFO
stäng av> automatisk omstart < när datorn stöter på ett problem så att du hinner läsa blåskärmen.
det gör du genom att högerklicka på >"Den här datorn"(Dator) < > Egenskaper< > välj avancerade systeminställningar< sedan vid >"Start & Återställning"< väljer du >Inställningar< och Bockar sedan AV >Automatisk omstart< . sen nästa gång när du får BS så kan du läsa av din felkod i lugn och ro
t.e.x 0x000000 eller dylikt. sen kan du söka efter koden vad det innebär .Defekt RAM minne eller så
om flera minnen .så kan en vara defekt plocka bort en i taget och starta upp.

Tackar! Det ska jag prova
Citera
2011-04-17, 12:12
Medlem
Gwildors avatar
Passande nog, så fick jag en Bluescreen nyss.. Och såhär stod det

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x828737BC)

Vart kan jag få reda på vad det innebär? Jag ska googla, men tänkte skriva det här inlägget först innan det kommer en till jävla bluescreen..

Det stod även att jag kan prova "Disable BIOS memory options such as caching or shadowing"

Vad innebär det ?
Senast redigerad av Gwildor 2011-04-17 kl. 12:18.
Citera
2011-04-17, 12:31
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Passande nog, så fick jag en Bluescreen nyss.. Och såhär stod det

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x828737BC)

Vart kan jag få reda på vad det innebär? Jag ska googla, men tänkte skriva det här inlägget först innan det kommer en till jävla bluescreen..

Det stod även att jag kan prova "Disable BIOS memory options such as caching or shadowing"

Vad innebär det ?
skulle tro att du måste stoppa in Recovery skivan och välja R
kan vara skadad Windows-installation / software.
har du kopplat in nya enheter och så nyligen.?
prova att starta Defragmentering om det går så kör detta
Senast redigerad av DollarMaker 2011-04-17 kl. 12:45.
Citera
2011-04-17, 13:03
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
skulle tro att du måste stoppa in Recovery skivan och välja R
kan vara skadad Windows-installation / software.
har du kopplat in nya enheter och så nyligen.?
prova att starta Defragmentering om det går så kör detta

Jag tror inte jag har någon sådan.. Men för någon dag sedan formaterade jag datorn och installerade nytt Windows. Felet var ändå kvar.. Då borde det vara något hårdvarufel va?

Jag har inte kopplat in några nya enheter på ett bra tag. För något/några år sedan har jag satt i en extra hårddisk + grafikkort och det har fungerat felfritt förut.
Citera
2011-04-17, 13:33
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Jag tror inte jag har någon sådan.. Men för någon dag sedan formaterade jag datorn och installerade nytt Windows. Felet var ändå kvar.. Då borde det vara något hårdvarufel va?

Jag har inte kopplat in några nya enheter på ett bra tag. För något/några år sedan har jag satt i en extra hårddisk + grafikkort och det har fungerat felfritt förut.
prova att göra Memtest..
Citera
2011-04-17, 13:48
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
prova att göra Memtest..

En av gångerna när jag startade upp datorn kom det fram en ruta där jag rekommenderades göra något memory-test, vilket jag gjorde.. Det stod att datorn skulle fortsätta med testet tills jag själv valde att avsluta.. Jag lät det stå på igårkväll när jag var borta och när jag kom hem hade den gjort ca 100 tester utan att hitta något fel.. Eller är det något annat test du menar?
Citera
2011-04-17, 14:00
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
En av gångerna när jag startade upp datorn kom det fram en ruta där jag rekommenderades göra något memory-test, vilket jag gjorde.. Det stod att datorn skulle fortsätta med testet tills jag själv valde att avsluta.. Jag lät det stå på igårkväll när jag var borta och när jag kom hem hade den gjort ca 100 tester utan att hitta något fel.. Eller är det något annat test du menar?
o.k det var denna som jag menade,testa detta
skriv cmd i Sök> högerklicka och köra som admin> Skriv sfc / scannow
kan du posta sen logfilen
Citera
2011-04-17, 14:16
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
o.k det var denna som jag menade,testa detta
skriv cmd i Sök> högerklicka och köra som admin> Skriv sfc / scannow
kan du posta sen logfilen

Har gjort det nu, men hur sparar jag ned logfilen?

Tack för din hjälp förresten
Citera
2011-04-17, 14:19
Medlem
Gwildors avatar
fel.. Håller på att scanna nu. Återkommer med log
Senast redigerad av Gwildor 2011-04-17 kl. 14:22.
Citera
2011-04-17, 14:29
Medlem
Gwildors avatar
Nu har jag kört scannen och det står "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Kan tillägga att på den senaste Bluescreenen jag fick stod det nu istället:

PFN_LIST_CORRUPT

STOP: 0x0000004E (0x00000099, 0x0000ADB2, 0x00000000, 0x00000001)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in