Citat:
Ursprungligen postat av DonVonFjant
Ja, jag läste om nu. Du skriver att kollektivet man tvingas att betala för kollektivet kvinna. Om du menade något annat, det vill säga att båda är fel: Då kunde du ha skrivit det och inte bli sur när man påpekar på vad du faktiskt skrev. För du vill väl inte påstå att du skrev en lång uppsats om kollektivism eller? Nej exakt.
Så läs om och läs rätt din egen text då och förmoda inte att folk ska läsa dina tankar OCH SE VILKET POLITISKT BUDSKAP DU EGENTLIGEN VILLE FÖRA FRAM!

I det specifika fallet tvingas man (läs män, om än som individer snarare än kollektiv) betala för kvinna (i den mening att alla måste bära sin egen risk + andel av kvinnans överrisk). Hade fallet varit det omvända hade jag istället skrivit att kvinnor (som individer) måste betala för männen.
Jag upprörs alltså inte som man för att jag nu måste betala för kvinnor. Jag upprörs över att jag som individ måste betala för andras risker i en försäkringslösning som just syftar till det omvända. Jag vill försäkra bort MIN risk. Inte Pelles, Annas eller Kalles.
För att du ska förstå kan vi i fallet bilförsäkring leka med tanken att vi förbjuder åldersdiskriminering (som de facto redan är förbjudet i lag). Då skulle helt plötsligt Pelle 50 tvingas ta över risk för Petter 20. Lika fel det, och exakt samma typ av fel.
Det är alltså inte en fråga om kön för mig överhuvudtaget. Således kan jag omöjligen heller vara ensidig, annat än i bemärkelsen att jag ser till det oriktiga i att individer
tvingas bära andras risker
utan ersättning. Dubbelfel.