2011-04-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Gör det det?

Man kan ju ganska enkelt beräkna vad som är skälig kostnad för män gällande förstörd egendom per år, det är ju en faktiskt kostnad.

Det är svårare att beräkna framåt hur många män kommer att spränga gränsen och leva längre än vad deras prognos säger?

Hur många kvinnor kommer att dö för tidigt och därmed inte nyttja sitt kapital?

Varför skall en kvinna som dör vid 68 leva fattigt för att en annan kvinna lever till 88?

Varför skall en man kunna ha betydligt högre pension trots att han lever till 90?

Inte svårare då än att öka valfriheten i systemet så att man själv får avgöra hur många år pengarna ska räcka. Men vill man även överföra risken att "man lever för länge", ja då får man faktiskt vackert ta och betala för det. Det är trots allt just det man vill göra.
Citera
2011-04-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Lika enkelt som att prognostisera genomsnittlig medellivslängd.

Nej, det är ganska enkelt eftersom medellivslängden inte ökar jättesnabbt.

Ja, det är väl inte mer orättvist att en man som kört olycksfritt hela livet har dyrare premie än en olycksfri kvinna?

Även med ett könsneutralt system så kommer människor som dör vid 68 vara förlorare ekonomiskt, medan människor som lever till 90 kommer vara vinnare. Män kommer dock vara större förlorare än kvinnor eftersom de dör tidigare.

+1

För att använda ett av diskursens favorituttryck kommer männen (i det specifika fallet) att vara systematiskt diskriminerade.
Citera
2011-04-17, 12:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Inget ovan förändrar att vi kan tala om kollektiva kontra individuella försäkringar. Faktum är att den kollektiva dimensionen inte ens är nödvändig. Det går ypperligt att försäkra även om man bara har en försäkringstagare. Således fel att idén med försäkringar är att vara kollektiva. Idén är inget annat än riskhantering, där försäkringsgivaren mot betalning tar över försäkringstagarens risk. Här kan man tänka sig kollektiva lösningar på gemensamma problem i "sann vänsteranda", men likagärna råkapitalistiska.
Visst kan du ta emot en premie mot löfte att betala den andras skada om den uppstår. Dock finns det inga försäkringsbolag som fungerar så. Försäkringsbolag bygger på att intäkten från många premier skall täcka skadorna för de färre som begär ersättning - dvs kollektivet betalar.

Citat:
Hursom: poängen var att man numer inte betalar sin beskärda del, utan sin beskärda del + allmosor till kvinnan. För kollektiva försäkringar ser jag inte det som ett problem, då dessa kan (och kanske bör) ha politiska målsättningar bortom individen, för individuella försäkringar är de en styggelse (jag betalar inte längre för min risk).
Du har aldrig betalat enbart "din beskärda del". Är du skadefri betalar du för andra - får du skada är du en kostnad för andra.

I pensionssystemet har det fungerat likadant, oavsett om man räknar för ett kön eller båda. Genomsnitt är ett statistiktal. Få människor lever exakt i genomsnitt. En del dör tidigt och betalar därmed för dem som lever längre.

Citat:
Kvinnor lever förövrigt lika mycket längre som män är längre än kvinnor (eller svarta är längre än gula). Självklart "bara" en statistisk sanning som inte alltid gäller i praktiken, men likväl finns den där och den är förhållandevis svår att förneka om du ställer dig på stan och ser hur det faktiskt ser ut (eventuella klackar till trots). Om kvinnor lever längre just för att dom är kvinnor, vilket alltså verkar vara fallet, så är också könsvariabeln i allra högsta grad relevant.
Statistik ja, det är således inte mer rättvist att en kvinna som lever kortare tid skall leva sämre än en man som lever till 90. Det finns ingen anledning att se det i perspektivet man-kvinna, utan perspektivet lön/pensionsinbetalning blir mer rättvist just därför att vi individuellt inte är statistiska genomsnitt som lever och dör som statistiska genomsnitt.

Dessutom är en del av mäns kortare medellivslängd - eller kvinnors längre - inte alls kopplad till könet som sådant, utan tills mäns högre risktagande och val av leverne, alltså helt påverkbara faktorer.
Citera
2011-04-17, 12:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
+1

För att använda ett av diskursens favorituttryck kommer männen (i det specifika fallet) att vara systematiskt diskriminerade.
Precis som kvinnor gällande t ex bilförsäkring då. Fast då tyckte de flesta att det var "jämlikt".
Citera
2011-04-17, 12:31
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Precis som kvinnor gällande t ex bilförsäkring då. Fast då tyckte de flesta att det var "jämlikt".

Jag personligen anser att det är samma sak.
Är man för det ena måste man vara för det andra, och vice versa.
Citera
2011-04-17, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Kostnaden för samhället kontra mäns högre olycksrisk och lika pensioner kan inte ens jämnföras, lika pensioner kommer bli en gigantisk kostnad och jag undrar fortfarande var dessa pengar skall komma ifrån, låt mig ta en vild gissning och säga att män kommer få stå för fiolerna.
Det kommer sannolikt att bli en utjämning av pensionerna ja.

Precis som gällande premierna. Det låter väl i allra högsta rimligt.
Citera
2011-04-17, 12:43
Bannlyst
Citat:
Det kommer sannolikt att bli en utjämning av pensionerna ja.

Precis som gällande premierna. Det låter väl i allra högsta rimligt.

Nej det är inte rimligt alls när ena gruppen får utbetalningarna längre.
Citera
2011-04-17, 12:57
Medlem
Citat:
Visst kan du ta emot en premie mot löfte att betala den andras skada om den uppstår. Dock finns det inga försäkringsbolag som fungerar så. Försäkringsbolag bygger på att intäkten från många premier skall täcka skadorna för de färre som begär ersättning - dvs kollektivet betalar.

Det är exakt så de (råkapitalistiska) fungerar. Försäkringsbolag bygger lika lite (eller mycket) på att många betalar som ICA-handlaren när denne kränger mjölk. Att fler handlar förändrar givetvis läget för handlaren (i bägge fallen), men systemets kärna ligger inte i kollektivet. Kärnan ligger i marginalen. Att det sedan är en fördel att ha många försäkringstagare är självklart.

Citat:
Du har aldrig betalat enbart "din beskärda del". Är du skadefri betalar du för andra - får du skada är du en kostnad för andra.

Jag har alltid betalat min beskärda del. Jag betalar inte för skadan, utan för att överföra en risk. Överfört en risk har jag gjort oavsett om jag skadar mig eller ej. Så länge riskbedömningen utgår från mig och premien avser min risk betalar jag också bara för mig själv.

(sen kan den risken givetvis vara mer eller mindre individualiserad, men det är inte detsamma som att försäkringen är kollektiv).

Citat:
I pensionssystemet har det fungerat likadant, oavsett om man räknar för ett kön eller båda. Genomsnitt är ett statistiktal. Få människor lever exakt i genomsnitt. En del dör tidigt och betalar därmed för dem som lever längre.
Självklart är det bara ett tal. Det saknar betydelse. Varför? Se ovan. Jag betalar inte mer för din försäkring än du betalar för min mjölk på ICA - oavsett hur länge jag lever (eller för den delen hur mycket mjölk jag dricker).

Den som betalar för de som lever längre är den som tog på sig risken - försäkringsgivaren. Lyckligtvis har denne marginal på beräkningen (den faktiska kostnaden för risköverföringen), och alltså betalt för att göra det.

Sen är det givetvis också så att det "jämnar ut sig" (till försäkringsgivarens fördel) - vilket du alltså felaktigt härleder kollektivet ur. Släpp tanken på försäkringar som kollektiv konstruktion, det är de nödvändigtvis inte (men kan alltså vara det, om man kollektivt just skapar en försäkringslösning där gruppen bär individen - vilket är fullt möjligt, och i vissa sammanhang också fullt logiskt).

Citat:
Statistik ja, det är således inte mer rättvist att en kvinna som lever kortare tid skall leva sämre än en man som lever till 90. Det finns ingen anledning att se det i perspektivet man-kvinna, utan perspektivet lön/pensionsinbetalning blir mer rättvist just därför att vi individuellt inte är statistiska genomsnitt som lever och dör som statistiska genomsnitt.

Jo, det är fullt rättvist - därför att mannen inte utgör del av kvinnans individuella bedömning. Att det skulle bli rättvist för att vi blundar för verkligheten och tvingar andra att bära våra risker - UTAN ersättning - är rent fånigt.

Vill folk ha kollektiva lösningar ge folk kollektiva lösningar, då krävs heller ingen koppling mellan premie och (egen) risk. Men låt för guds skull folk som vill slippa, slippa - särskilt utanför staten!

Citat:
Dessutom är en del av mäns kortare medellivslängd - eller kvinnors längre - inte alls kopplad till könet som sådant, utan tills mäns högre risktagande och val av leverne, alltså helt påverkbara faktorer.

om mäns högre risktagande och val av leverne är kopplat till att de är just män (vilket du själv skrev) så är det ju just kopplat till könet som sådant (oavsett om vi väljer en konstruktionistisk ansats eller ej).
Citera
2011-04-17, 13:03
Medlem
Citat:

Har för dålig koll på de faktiska omständigheterna för att uttala mig. Men visst är det säkerligen så att exempelvis unga kvinnor kommer få betala för de unga männen. Tvångskollektivisering även här med andra ord.
Citera
2011-04-17, 13:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Nej det är inte rimligt alls när ena gruppen får utbetalningarna längre.
Man betalar inte ut till grupper, utan till individer. Agda som dör när hon är 68 kommer således få mindre pengar än Gustav som lever till han är 97.
Citera
2011-04-17, 13:17
Bannlyst
Citat:
Man betalar inte ut till grupper, utan till individer. Agda som dör när hon är 68 kommer således få mindre pengar än Gustav som lever till han är 97.

Fel, Man betalar individer som har bakats ihop till grupper av samhällsekonomiska orsaker.
Ja det kommer alltid finnas slumpmässiga förlorare men nu pratade vi om vad som var rättvist och rimligt att ena gruppen får mer pengar är inte rättvist, denna dom innebär att man tar pengar från män och ger till kvinnor som generellt lever längre, finns ingen rättvisa i det.
Citera
2011-04-17, 13:19
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Försäkringsbolag är förvisso svin by default, men dessa två förslag känns ogenomtänkta. Dessutom i pensionsfrågan rakt av puckat. En försäkring som just ska svara för viss inkomst under livets senare del måste ju helt uppenbart ta förväntad livslängd i beaktande. Kvinnor lever längre. Väldigt enkelt.

Vad det här betyder i praktiken är att en individuell försäkring inte längre är individuell. Istället tvingas man betala för kollektivet kvinna. Absurt.

Det är väl därför de ändrat bilförsäkringarna också? Där tvingas ju kollektivet KVINNA betala för kollektivet MÄN. Jävlar vad ensidig du var Du vill bara se en sida av steken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in