Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Visst kan du ta emot en premie mot löfte att betala den andras skada om den uppstår. Dock finns det inga försäkringsbolag som fungerar så. Försäkringsbolag bygger på att intäkten från många premier skall täcka skadorna för de färre som begär ersättning - dvs kollektivet betalar.
Det är exakt så de (råkapitalistiska) fungerar. Försäkringsbolag bygger lika lite (eller mycket) på att många betalar som ICA-handlaren när denne kränger mjölk. Att fler handlar förändrar givetvis läget för handlaren (i bägge fallen), men systemets kärna ligger inte i kollektivet. Kärnan ligger i marginalen. Att det sedan är en fördel att ha många försäkringstagare är självklart.
Citat:
Du har aldrig betalat enbart "din beskärda del". Är du skadefri betalar du för andra - får du skada är du en kostnad för andra.
Jag har alltid betalat min beskärda del. Jag betalar inte för skadan, utan för att överföra en risk. Överfört en risk har jag gjort oavsett om jag skadar mig eller ej. Så länge riskbedömningen utgår från
mig och premien avser
min risk betalar jag också bara för mig själv.
(sen kan den risken givetvis vara mer eller mindre individualiserad, men det är inte detsamma som att försäkringen är kollektiv).
Citat:
I pensionssystemet har det fungerat likadant, oavsett om man räknar för ett kön eller båda. Genomsnitt är ett statistiktal. Få människor lever exakt i genomsnitt. En del dör tidigt och betalar därmed för dem som lever längre.
Självklart är det bara ett tal. Det saknar betydelse. Varför? Se ovan. Jag betalar inte mer för din försäkring än du betalar för min mjölk på ICA - oavsett hur länge jag lever (eller för den delen hur mycket mjölk jag dricker).
Den som betalar för de som lever längre är den som tog på sig risken - försäkringsgivaren. Lyckligtvis har denne marginal på beräkningen (den faktiska kostnaden för risköverföringen), och alltså betalt för att göra det.
Sen är det givetvis också så att det "jämnar ut sig" (till försäkringsgivarens fördel) - vilket du alltså felaktigt härleder kollektivet ur. Släpp tanken på försäkringar som kollektiv konstruktion, det är de nödvändigtvis inte (men kan alltså vara det, om man kollektivt just skapar en försäkringslösning där gruppen bär individen - vilket är fullt möjligt, och i vissa sammanhang också fullt logiskt).
Citat:
Statistik ja, det är således inte mer rättvist att en kvinna som lever kortare tid skall leva sämre än en man som lever till 90. Det finns ingen anledning att se det i perspektivet man-kvinna, utan perspektivet lön/pensionsinbetalning blir mer rättvist just därför att vi individuellt inte är statistiska genomsnitt som lever och dör som statistiska genomsnitt.
Jo, det är fullt rättvist - därför att mannen inte utgör del av kvinnans individuella bedömning. Att det skulle bli rättvist för att vi blundar för verkligheten och tvingar andra att bära våra risker - UTAN ersättning - är rent fånigt.
Vill folk ha kollektiva lösningar ge folk kollektiva lösningar, då krävs heller ingen koppling mellan premie och (egen) risk. Men låt för guds skull folk som vill slippa, slippa - särskilt utanför staten!
Citat:
Dessutom är en del av mäns kortare medellivslängd - eller kvinnors längre - inte alls kopplad till könet som sådant, utan tills mäns högre risktagande och val av leverne, alltså helt påverkbara faktorer.
om mäns högre risktagande och val av leverne är kopplat till att de är just män (vilket du själv skrev) så är det ju just kopplat till könet som sådant (oavsett om vi väljer en konstruktionistisk ansats eller ej).