2011-04-16, 19:44
Medlem
Fris avatar
Hur skulle det kunna vara farligt att tina och återfrysa mat?
Medan maten är tinad kan så klart bakterier växa till, men det avstannar ju när den återfryses.

Vad är det som jag inte hajar här?
Citera
2011-04-16, 19:48
Medlem
micaeles avatar
Huruvida återfryst mat blir dålig per se vet jag inte, men det mesta brukar bli väldigt smaklöst när man fryser in det mer än en gång.
Därför undviker iaf jag att göra det.
Citera
2011-04-16, 19:49
Medlem
Eliza CTs avatar
Lite beror väl på om det blir kylt snabbt och kommer in i frysen. Sedan att det inte får ligga framme (eller i kyl) länge för att tina en andra gång.
Jag har gjort det men ingen har blivit sjuk. Inte ofta men det har förekommit.
Citera
2011-04-16, 19:55
Medlem
Två saker
1: Vid första frysning spränger iskristallerna sönder maten och vid en andra frysning blir det dubbelt. Inte trevligt, inte gott.
2: Otrevliga bakterier kan i teorin få fäste och tid att skapa otrevliga egenskaper i maten.
Citera
2011-04-16, 19:55
Medlem
1TBs avatar
Det kan vara farligt att återbrysa mat ett flertal gånger eftersom när mat utsätts för värmning/står ljummet så frodas bakterier. Alla bakterier dör inte pga att man fryser in mat.

Om vi tar som ett exempel så ska man inte äta glass som ligger i frysboxar som har stått i solen. Något som man ofta ser utomlands eftersom glassarna som ligger längst upp och som utsätts för sol, är inte lika kalla som glassarna längst ner och detta kan medför att bakterier frodas pga den konstanta upptidningen och nerkylningen.
Citera
2011-04-16, 20:25
Medlem
Fris avatar
Så det är främst en fråga om smak och konsistens, inte så mycket en fråga om ökad risk att smittas av bakterier?

Om man tinar en fryst vara under X timmar, och sen åter fryser den. Vore det mer HÄLSOVÅDLIGT än att ta en ständigt frusen vara och låta den tina under X timmar innan tillagning? Finns det något med själva återfrysandet som hotar hälsan (och inte bara gommen)?
Citera
2011-04-16, 20:29
Medlem
in-vino-veritass avatar
Dessutom, även om det inte växer till så mycket bakterier att du blir sjuk av just dem så kan de ha hunnit bilda toxiner, som också ofta är värmestabila, som ger dig matförgiftning.
Citera
2011-04-16, 20:30
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så det är främst en fråga om smak och konsistens, inte så mycket en fråga om ökad risk att smittas av bakterier?

Om man tinar en fryst vara under X timmar, och sen åter fryser den. Vore det mer HÄLSOVÅDLIGT än att ta en ständigt frusen vara och låta den tina under X timmar innan tillagning? Finns det något med själva återfrysandet som hotar hälsan (och inte bara gommen)?

Ja, eftersom du måste tina varan en andra gång med de risker för bakterietillväxt som finns då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in