Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-16, 15:33
  #1
Medlem
hejsan, har köpt en yamaha aerox -02, den funkade bra och allt när jag köpte den . jag körde ganska ofta med den första veckan. men efter ca en vecka så blev den otroligt svårstartad.. ibland går den igång på 1-3 kciken. och ibland ca:30-40kickar.. mycket svårstartad.. men när jag väll har fått igång den så startar den lätt dvs när den är varm.. men när den har stått ca: 3 tim. då E DEN MYCKET SVÅrstartad.. har rengjort tändstiftet,rengjort förgasare,rengjort filtret, bytt munstycke till strl: 76. för att jag har dragen v-ring vore mycket snällt om nån skulle kunna hjälpa mig..
Citera
2011-04-16, 15:47
  #2
Medlem
Venditas avatar
Går den bra när du väl har fått igång den?
Citera
2011-04-16, 15:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
Går den bra när du väl har fått igång den?
ja! altså den går o köra den gör väll ca: 45-50km/h med okej axx, men den går upp i hastighet bra sen går den ner lite och stannar där!
Citera
2011-04-16, 16:05
  #4
Medlem
cdxz11s avatar
kolla så choken fungerar som den skall
Citera
2011-04-16, 16:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
kolla så choken fungerar som den skall
hur kollar jag det?
Citera
2011-04-16, 16:12
  #6
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
hur kollar jag det?

Skruva ut choken ur förgasaren när den är kall, mät sedan hur långt pinnen sticker ut i kallt läge, koppla sedan på 12V från något batteri i kablarna som går till choken, efter ca 5 min när den blivit varm kan du mäta hur långt pinnen sticker ut, fungerar den som den skall skall den ha gått ut en bit (för att strypa den extra bränsletillförseln som underlättar kallstarterna), du kan även mäta resistansen i choken genom kablarna som går till den, är olika värden för olika förgasare, testa att googla så skall du nog hitta resistansvärdena för din förgasare.
http://scooterdoctors.egetforum.se/g...choke-t44.html - där har du lite bilder och info om hur man går tillväga.
__________________
Senast redigerad av cdxz11 2011-04-16 kl. 16:14.
Citera
2011-04-16, 18:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Skruva ut choken ur förgasaren när den är kall, mät sedan hur långt pinnen sticker ut i kallt läge, koppla sedan på 12V från något batteri i kablarna som går till choken, efter ca 5 min när den blivit varm kan du mäta hur långt pinnen sticker ut, fungerar den som den skall skall den ha gått ut en bit (för att strypa den extra bränsletillförseln som underlättar kallstarterna), du kan även mäta resistansen i choken genom kablarna som går till den, är olika värden för olika förgasare, testa att googla så skall du nog hitta resistansvärdena för din förgasare.
http://scooterdoctors.egetforum.se/g...choke-t44.html - där har du lite bilder och info om hur man går tillväga.
okej tack men jag har manuell chock.
Citera
2011-04-16, 18:26
  #8
Medlem
Min var jävligt kinkig att starta när jag hade för lite choke. Var tvungen att ha det även under sommaren fast inte för mycket, den blev rätt sur om man körde både choke och gas för mycket vill jag minnas, framförallt på kicken. Ha full choke och ingen gas eller halv choke och lite gas?
Citera
2011-04-16, 18:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Min var jävligt kinkig att starta när jag hade för lite choke. Var tvungen att ha det även under sommaren fast inte för mycket, den blev rätt sur om man körde både choke och gas för mycket vill jag minnas, framförallt på kicken. Ha full choke och ingen gas eller halv choke och lite gas?
okej tack. men den ska väll inte behöva vara så? för mina kommpisars mopeder startar på 1-2 a kicken utan chock eller gas eller nånting ovesett vilket väder det är?
Citera
2011-04-16, 20:47
  #10
Medlem
Nån mer som kan hjälpa?;! behöver tips, blir tokig har blåser i fötterna av allt kickande.//MVH
Citera
2011-04-28, 10:24
  #11
Medlem
Varför dina "polares" moppar startar på första kicken kan bero på att dom har el/ automatisk choke!
Citera
2011-04-28, 17:55
  #12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
har rengjort tändstiftet
Tändstift är billiga slitdelar. Byt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback