2011-04-16, 15:29
Medlem
ZhongNanHais avatar
okej, detta är kanske en dum fråga, men jag kan inte låta bli att undra.

när jag köper en aktier, var exakt tar pengarna vägen? blir de insatta på företagets konto för dem att bruka? och när aktien sjunker i värde? vad händer med pengarna på kontot då?

kanske är luddigt formulerat men ni fattar nog vad jag är ute efter
Citera
2011-04-16, 15:38
Medlem
Jämför det med om du köper en bil, som går ner i värde.
Citera
2011-04-16, 16:03
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freecell
Jämför det med om du köper en bil, som går ner i värde.

jo okej, men var finns mina pengar när jag köper aktier? företaget måste väl få tillgång till dem, är inte det hela poängen?
Citera
2011-04-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
okej, detta är kanske en dum fråga, men jag kan inte låta bli att undra.

när jag köper en aktier, var exakt tar pengarna vägen? blir de insatta på företagets konto för dem att bruka? och när aktien sjunker i värde? vad händer med pengarna på kontot då?

kanske är luddigt formulerat men ni fattar nog vad jag är ute efter
Pengarna du köper aktien för går till säljaren. Du byter alltså dina pengar mot en aktie. Sedan bestäms aktiens värde på vad andra är villiga att betala för den.
Citera
2011-04-16, 16:12
Medlem
kevin123123s avatar
Se en aktie som en vara. När du köper en aktie så går pengarna till en "återförsäljare" av aktier. Pengarna går ingenstans. Tänk dig att du köper en bil för 100 000. Du ger 100 000 till en återförsäljare av en bil. Sen förlorar bilen värde till 80 000 då har återförsäljaren fortfarande sina 100 000 fast du har en produkt (en aktie) som har sjunkit i värde, om du sedan säljer bilen (din aktie) så får du 80 000 istället för 100 000 men återförsäljaren behåller fortfarande sina 100 000.

Förstår du?
Citera
2011-04-16, 16:15
Medlem
kevin123123s avatar
Jo företaget får pengarna men du köper inte från företaget, när du köper aktier köper du en "begagnad" bil. Om du köper och säljer en begagnad bil så får inte företag som sålde bilen pengar, eller hur?
Citera
2011-04-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Jo företaget får pengarna men du köper inte från företaget, när du köper aktier köper du en "begagnad" bil. Om du köper och säljer en begagnad bil så får inte företag som sålde bilen pengar, eller hur?
Pengarna går till säljaren helt enkelt. Ibland är det företaget, ibland är det en privatperson, ibland är det en stor bank etc.
Citera
2011-04-16, 16:30
Medlem
annanmedlems avatar
Det är ju här vem det nu var som skrev i "kommer börsen att rasa snart" har fel när han svarade att de som hade sålt tidigare ju hade pengar till att köpa på frågan om vem som skulle köpa när "alla" redan hade köpt.

Säg att det finns 100 aktier i ett bolag.

Säg att alla var värda 90 kr när de släpptes på marknaden. Bolaget var såldes värderat till 9.000 kr.

Nu säljs en av dessa aktier för 102 kr.
En annan för 104
En tredje för 106
En fjärde för 108
En femte för 110
En sjätte för 112
En sjunde för 114
En åttonde för 116
En nionde för 118
och en tionde för 120 kr.

Enligt senaste kursen är aktierna värda 120 kr. De 100 aktierna ger således en bolagsvärdering på 12.000 kr. Eller hur?

Men det har ju bara kommit in 90*90+1*(102+104+106+108+110+112+114+116+118+120) = 9.210 kr.

De första pengarna som hamnade i bolaget bortser vi ifrån. Vi kan säga att någon ägare sålde 100 för 90 kr / st ifrån början istället. Eller att ägaren sålde 90 st för 90 kr och de där sista tio såldes för beloppen jag nämner. Det spelar ingen roll för exemplet.

Bolaget värderas hur som helst för 12.000 kr, men bara 9.210 kr har bytt händer.

Det säger ju sig självt att om folk nu vill sälja aktierna så finns det ju inte köpare till att ta dem för 12.000 kr. De andra har ju bara fått 9.210 kr.

Således är det ju rimligt att tänka sig att även om de ville ha bolaget skulle priset på aktierna blivit 92.10 kr / st.

Och det är väl det som är problemet med dagar som nu efter tsunamin i Japan. Börsen har stigit på låg volym. Värderingarna har stigit men få har köpt och sålt. Det har således inte tillförts säljarna så mycket pengar att de skulle ha råd att köpa aktierna till nuvarande kurs. Var volymen densamma så för all del (?)

Summan blir ju således att om börsen stiger på sjunkande volym och sedan sjunker, speciellt på fortsatt låg volym antar jag, så kommer ju aktierna värderas mindre och mindre trots att så många inte har bytt händer, så bolaget blev ju värderat mindre och de som sitter kvar kan ju kanske inte förvänta sig att någon skall vara villig att betala så mycket mer ..

Sjönk den på stigande däremot hade vi ju kunnat tänka oss exemplet ovan där kursen rörde sig upp till 120 kr, och sedan såldes 100 aktier för 118 under jättehög volym. Då bytte ju 11.800 kr händer. Fast aktierna bara var köpta för 9.210 kr även om de var värderade i 12.000 kr. Så då gick det ju bra för de som hade aktierna ifrån början egentligen.

Men såldes det typ bara 1 aktie på 100 och 1 på 90 och sedan resterande 98 på 80 kr så blev det ju bara 98*80+90+100 = 8030 kr.

Så mängden pengar som omsätts i ett bolags aktier är ju inte konstant, och således gör ju en lägre volym det hela mer riskfyllt om jag inte gör någon slags tankevurpa.

Skulle aktien däremot stiga i värde på stigande volym, typ 10 st för 90, 20 st för 100, 70 st för 110 så blev det ju totalt sett mer pengar än de ursprungliga 100 för 90.

Jag vet inte hur det blir att man skall tänka om kursen sjunker på låg eller hög volym. Man kan ju trots allt se det som att de med innehaven kanske inte var intresserade av att sälja (men då hade ju inte priset gått ner å andra sidan) om volymen är låg.

Konsekvensen får nog bli att få hade intresse oavsett pris vid låg volym. Eller tänker jag fel nu? Och att det således blir för dyrt om kursen stiger på låg volym, och att man inte skall köpa på ett ras under låg volym heller utan först när volymen ökar.

Eller tänker jag fel nu? (Volymen kan ju öka pga panik osv, men det finns ju å andra sidan folk som köper när andra säljer .. Annars blir det ju inga affärer.)

"Pengarna" fanns aldrig mao. Värderingen var "fel" eftersom majoriteten inte hade betalat det aktuella värdet / var intresserade att betala det. Det var ett pris, inte en korg med pengar.

Typ jämför om du sålde stereoapparater för 5.000 kr och har 10 st. Du kan ju sälja dem för 50.000 kr. Men om de var begagnade eller om du såg på inköpspriset så var de ju inte värda så mycket / kunde de ju inte bytas till så mycket pengar. Typ. Kass jämförelse men priset behöver ju inte vara "rätt."

Om jag nu inte har gjort bort mig ovan borde väl det hela leda till att det rimligtvis inte finns en bra grund till köp om volymen inte är god.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-04-16 kl. 16:33.
Citera
2011-04-16, 16:34
Medlem
kjps avatar
En aktie är en andel i ett företag.

Aktiens marknadsvärde = priset någon är villig att betala för en andel.

D v s marknadsvärdet finns egentligen inte, utan det är bara siffror, som indikerar vad "marknaden" värderar bolaget till.
Citera
2011-04-16, 16:38
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Pengarna går till säljaren helt enkelt. Ibland är det företaget, ibland är det en privatperson, ibland är det en stor bank etc.
Jo jag vet, det var inte en fråga..
Citera
2011-04-16, 19:48
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det är ju här vem det nu var som skrev i "kommer börsen att rasa snart" har fel när han svarade att de som hade sålt tidigare ju hade pengar till att köpa på frågan om vem som skulle köpa när "alla" redan hade köpt.

Säg att det finns 100 aktier i ett bolag.

Säg att alla var värda 90 kr när de släpptes på marknaden. Bolaget var såldes värderat till 9.000 kr.

Nu säljs en av dessa aktier för 102 kr.
En annan för 104
En tredje för 106
En fjärde för 108
En femte för 110
En sjätte för 112
En sjunde för 114
En åttonde för 116
En nionde för 118
och en tionde för 120 kr.

Enligt senaste kursen är aktierna värda 120 kr. De 100 aktierna ger således en bolagsvärdering på 12.000 kr. Eller hur?

Men det har ju bara kommit in 90*90+1*(102+104+106+108+110+112+114+116+118+120) = 9.210 kr.

tror ditt resonemang faller på att det inte är själva företaget som får in pengarna för kursstegringen. Företaget får bara in nya pengar genom nyemission. Om företaget sålde de första aktierna till någon för 90kr st och sedan säljer denna personen vidare aktierna för 100kr st så är det ju den personen som får in de extra 10kr inte företaget. alltså har det alltid bara kommit in 9000kr till företaget. Att aktierna sedermera säljs högre beror på att marknaden bedömmer att företaget förvaltat dessa pengar bra och ökat i värde.... rätta mig någon om jag har fel
Citera
2011-04-16, 21:02
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
tror ditt resonemang faller på att det inte är själva företaget som får in pengarna för kursstegringen.
Det har jag inte sagt heller. Men om aktierna var värda 9000 kr först, det sker handel för 9210 och bolaget sedan "värderas" i 12.000 kr för att det var det den senaste aktien handlades för så har ju aldrig resterande 2790 kr aldrig funnits i "aktievärdet" om man säger så. Säg att det bara fanns 9210 kr i världen. Då hade ju den senaste aktien kunnat handlas för 120 kr även om inte alla kunde fått 120 kr för sina om de sålde dem.

Pengarna försvinner inte. Det är en vara som alla andra. Köper du en cykel för 5000 kr och sedan säljer den för 2000 kr så försvinner ju inte 3000 kr. Du gav någon annan 5000 kr och någon gav dig 2000 kr, de resterande 3000 kr finns fortfarande kvar. Dock inte i cykelns värde.

På samma vis om aktien stiger i pris så är ju mängden pengar desamma. Däremot så har det ju inte tryckts in lika mycket pengar som bolaget värderas i efter den senaste försäljningen. Typ om en H&M-aktie hade kostat 1 kr från början och 45.000 kr efter 40 år och det fanns en miljon aktier så hade ju inte ALLA aktier köpts för 45.000 kr, således finns det ju inte en miljon * 45.000 kr som folk har fått för att sälja sina aktier, för en del kanske bara gav 5 kr för dem och aldrig har sålt dem och den som sålde fick ju bara 5 kr inte 45.000 kr.

Vad du sedan tror ger jag blanka fan i. Är du inte tillräckligt intelligent för att förstå resonemanget så är det ditt problem.
Citat:
Företaget får bara in nya pengar genom nyemission. Om företaget sålde de första aktierna till någon för 90kr st och sedan säljer denna personen vidare aktierna för 100kr st så är det ju den personen som får in de extra 10kr inte företaget.
Har inget med saken att göra, poängen är att säg att det finns 1000 aktier, alla har köpt dem för 90 kr / st. Någon säljer 1 aktie för 5000 kr. Har då alla/resterande aktier någonsin haft ett värde på 5000*1000 kr? Som i att de pengarna har omsatts / att det totala antalet aktier har handlats för det? Nej.
Citat:
alltså har det alltid bara kommit in 9000kr till företaget. Att aktierna sedermera säljs högre beror på att marknaden bedömmer att företaget förvaltat dessa pengar bra och ökat i värde.... rätta mig någon om jag har fel
Naturligtvis. Men om alla har gjort slut på sina verkliga pengar, sådana som det bara finns x antal av, och aktiekurserna sedan har stigit så att värderingar på antalet aktier * senaste betalda värdet är större än det antal pengar som finns så blir det ju jävligt svårt att sälja aktierna till det priset .. De pengarna existerar ju inte.

Säg att det finns 10.000 kr.

9.000 kr av dessa investeras i ett bolag fördelat på 100 aktier om 90 kr / st = 9.000 kr.

Det finns kvar 1.000 kr utanför bolaget.

Någon köper en aktie för 1000 kr.

Bolaget är genast värderat i 100*1.000 = 100.000 kr.

Den som sålde sin enstaka aktie har bara 1000 kr, det är alla pengar i världen som finns utanför bolag.

Hur bra går det att försöka sälja de 100 aktierna för 1.000 kr?

Om 10 pers vill sälja 1 aktie vardera och det bara finns 1.000 kr i världen utanför bolag kan de ju bara få 100 kr var för dem.

Således kan det ju bli "brist" på pengar om alla vill sälja. Och det är kanske därför det har varit så frikostigt med penningtryckande på sistone bl.a.? Vad vet jag. Skulle alla vilja sälja sina 100 aktier kunde de ju bara få 10 kr / st. Om någon centralbank däremot går in och skapar 100.000 nya pengar finns det ju 101.000 kr och de kan få 1010 kr var för sina aktier.

Det senare förhindrar ju att allting kraschar samma / blir värt pyttelite när alla får bråttom ut.

Samma sak med guld osv. Sålänge du köper en miljarddel av allt guld i världen kan du ju betala dyrt. Men om alla skulle vilja sälja sina en miljard gånger mer guld så lycka till att hitta pengar till att köpa till samma pris.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-04-16 kl. 21:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in