Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
tror ditt resonemang faller på att det inte är själva företaget som får in pengarna för kursstegringen.
Det har jag inte sagt heller. Men om aktierna var värda 9000 kr först, det sker handel för 9210 och bolaget sedan "värderas" i 12.000 kr för att det var det den senaste aktien handlades för så har ju aldrig resterande 2790 kr aldrig funnits i "aktievärdet" om man säger så. Säg att det bara fanns 9210 kr i världen. Då hade ju den senaste aktien kunnat handlas för 120 kr även om inte alla kunde fått 120 kr för sina om de sålde dem.
Pengarna försvinner inte. Det är en vara som alla andra. Köper du en cykel för 5000 kr och sedan säljer den för 2000 kr så försvinner ju inte 3000 kr. Du gav någon annan 5000 kr och någon gav dig 2000 kr, de resterande 3000 kr finns fortfarande kvar. Dock inte i cykelns värde.
På samma vis om aktien stiger i pris så är ju mängden pengar desamma. Däremot så har det ju inte tryckts in lika mycket pengar som bolaget värderas i efter den senaste försäljningen. Typ om en H&M-aktie hade kostat 1 kr från början och 45.000 kr efter 40 år och det fanns en miljon aktier så hade ju inte ALLA aktier köpts för 45.000 kr, således finns det ju inte en miljon * 45.000 kr som folk har fått för att sälja sina aktier, för en del kanske bara gav 5 kr för dem och aldrig har sålt dem och den som sålde fick ju bara 5 kr inte 45.000 kr.
Vad du sedan tror ger jag blanka fan i. Är du inte tillräckligt intelligent för att förstå resonemanget så är det ditt problem.
Citat:
Företaget får bara in nya pengar genom nyemission. Om företaget sålde de första aktierna till någon för 90kr st och sedan säljer denna personen vidare aktierna för 100kr st så är det ju den personen som får in de extra 10kr inte företaget.
Har inget med saken att göra, poängen är att säg att det finns 1000 aktier, alla har köpt dem för 90 kr / st. Någon säljer 1 aktie för 5000 kr. Har då alla/resterande aktier någonsin haft ett värde på 5000*1000 kr? Som i att de pengarna har omsatts / att det totala antalet aktier har handlats för det? Nej.
Citat:
alltså har det alltid bara kommit in 9000kr till företaget. Att aktierna sedermera säljs högre beror på att marknaden bedömmer att företaget förvaltat dessa pengar bra och ökat i värde.... rätta mig någon om jag har fel
Naturligtvis. Men om alla har gjort slut på sina verkliga pengar, sådana som det bara finns x antal av, och aktiekurserna sedan har stigit så att värderingar på antalet aktier * senaste betalda värdet är större än det antal pengar som finns så blir det ju jävligt svårt att sälja aktierna till det priset .. De pengarna existerar ju inte.
Säg att det finns 10.000 kr.
9.000 kr av dessa investeras i ett bolag fördelat på 100 aktier om 90 kr / st = 9.000 kr.
Det finns kvar 1.000 kr utanför bolaget.
Någon köper en aktie för 1000 kr.
Bolaget är genast värderat i 100*1.000 = 100.000 kr.
Den som sålde sin enstaka aktie har bara 1000 kr, det är alla pengar i världen som finns utanför bolag.
Hur bra går det att försöka sälja de 100 aktierna för 1.000 kr?
Om 10 pers vill sälja 1 aktie vardera och det bara finns 1.000 kr i världen utanför bolag kan de ju bara få 100 kr var för dem.
Således kan det ju bli "brist" på pengar om alla vill sälja. Och det är kanske därför det har varit så frikostigt med penningtryckande på sistone bl.a.? Vad vet jag. Skulle alla vilja sälja sina 100 aktier kunde de ju bara få 10 kr / st. Om någon centralbank däremot går in och skapar 100.000 nya pengar finns det ju 101.000 kr och de kan få 1010 kr var för sina aktier.
Det senare förhindrar ju att allting kraschar samma / blir värt pyttelite när alla får bråttom ut.
Samma sak med guld osv. Sålänge du köper en miljarddel av allt guld i världen kan du ju betala dyrt. Men om alla skulle vilja sälja sina en miljard gånger mer guld så lycka till att hitta pengar till att köpa till samma pris.