Om bara några ville sälja sina aktier idag så skulle det ju finnas tillräckligt med kapital utanför för att folk antagligen skulle kunna ge vad de begär.
Om däremot alla ville sälja sina aktier idag skulle det ju inte finnas tillräckligt mycket kapital som står utanför och bara väntar på att få köpa för att priserna inte skulle gå ner. Antar jag.
Sålänge alla värderade tulpanlökarna högt gick det ju att sälja dem dyrt. Men när folk sedan kom på att de hellre ville ha pengarna så kollapsade ju allt.
Effekten blir ju densamma.
Rimligtvis så kan man ju tänka sig att sålänge det fanns gott om pengar, folk fortfarande hade råd med tulpanlökarna och det såldes massor överallt så gick det bra. Men strax innan raset kan man ju kanske tänka sig att det kanske inte var så många som köpte... De hade ju inte råd / pengarna fanns ju inte. Och den som då köpte på slutet gjorde antagligen ingen vidare affär när folk kom på att de nog skulle haft pengarna istället.
Det blir ju lite spekulation i att försöka följa med upp till toppen för att kanske kunna sälja dyrare, men förr eller senare vänder det ju och då är det ju bara att önska alla lycka till att komma ur till ett bra pris. Speciellt de som köpte precis innan det vände. Spekulation i att någon kanske kan ge lite mer, inte för att det nödvändigtvis är en bra idé eller investering på längre sikt just då relativt värdet tidigare. Typ, varför är samma aktie värd det dubbla idag mot för två år sedan i ett och samma bolag för den som har en sparhorisont på årtionden? (Risk mot konkurs/kortsiktig avkastning utifrån vinsterna kanske, men omvänt högre risk vad gäller att kursen kommer rasa.)
Rent logiskt finns det ju ingen anledning att handla nu om man gör det på längre sikt / livstid såvida man inte tror att man kommer få så mycket utdelningar under den tid det tar till nästa ras att det täcker både den riskfria ränta man hade kunnat få på pengarna och prisskillnaden emellan tillgången mitt i raset och det nuvarande priset.
Eller har jag på något vis fel med det senare? Om man nu agerar på längre sikt och inte hoppas att man skall lyckas sälja av dyrare i "pyramidspelet" (inte riktigt kanske, vet inte vad det borde kallas) finns det egentligen någon anledning att köpa nu? Visst kan det ju finnas ett tag kvar men är det värt risken relativt tryggare sparande och köp mitt i värsta raset när det än må inträffa? Hur skall man väga riskerna mot möjligheterna? Är marknaden "fully valued" är väl det enda man kan hoppas på utdelningar före raset som antagligen kommer om marknaden blir rädd för att vinsterna kommer sjunka / andra kommer vilja sina spekulativa investeringar mot vanliga pengar eller varor.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-04-16 kl. 22:16.