Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-16, 11:07
Medlem
Hamnbolls avatar
Min mac har betett sig väldigt konstigt sen jag fick den.

När jag haft på datorn under en längre tid, ungefär 3/4 dag (och kanske stängt ner och tagit upp locket mycket - men även bara haft den på) så börjar program långsamt att sluta fungera och datorn börjar säcka ihop.

Det brukar först ses i Chrome/Internet, där hemsidor inte går att gå in på i nya tabbar, bokmärken slutar fungera osv. Testar jag sedan att starta om internetprogrammet får jag ofta en felkod. Kommer inte ihåg koden nu men ska skriva ner den nästa gång den kommer upp.

Samma sak händer när jag försöker öppna något annat program då. Felkod felkod felkod, "programmet gick inte att öppnas". Då återstår inget annat än att starta om datorn.

Även om jag inte är aktiv vid datorn händer det, fast på ett annat, om inte värre sätt.

Till exempel i natt hade jag på datorn för att göra en defragmentering av hårddisken, så jag lämnar den på, och när jag vaknar så rör jag på muspekaren för att få fram inloggningsskärmen och se statusen på defragen. Men det enda jag ser är muspekaren mot en svart bakgrund. Ingenting går att göra för att få fram inloggningsskärmen, utan jag får hålla inne power-knappen och stänga av under tvång.

Både de här scenariorna händer nästan dagligen. Riktigt irriterande, och jag tror inte min dator mår bra av att stängas av med knappen så mycket. Men vad annars ska man göra?
Citera
2011-04-16, 11:24
Medlem
Hamnbolls avatar
Glömde ställa själva frågan också:

Finns det något man kan göra utöver datorretur, formatering/ominstallation och så vidare?

Någon som haft samma problem eller vet vad det är? Hur löste du det?
Citera
2011-04-16, 12:19
Medlem
valleros avatar
Är datorn ny så har du ju garanti. Och att defragmentera hårddisken ska inte behövas på en Mac (även om sådana program finns). Det fungerar inte alls som på en PC där man regelbundet måste göra det.
Får du felmeddelande så spara detta och posta igen. Omöjligt att säga vad problemet är från beskrivningen.
Citera
2011-04-16, 13:09
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Är datorn ny så har du ju garanti. Och att defragmentera hårddisken ska inte behövas på en Mac (även om sådana program finns). Det fungerar inte alls som på en PC där man regelbundet måste göra det.
Får du felmeddelande så spara detta och posta igen. Omöjligt att säga vad problemet är från beskrivningen.
Datorn har jag fått av en högskola. Hade kunnat prata med dom och kanske få en ny på det sättet, men det jobbiga är att jag har en mängd musikprogram, låtar, bilder och annat på datorn som kommer försvinna om jag inte säkerhetskopierar. Tänkte göra en backup på hela datorn till min externa hårddisk men för att göra det måste man formatera den och göra till en Journalförd mac-hårddisk eller någonting... är rädd att all data jag har på den externa försvinner om jag gör det.

Anledningen till att jag defragmenterade datorn var för att jag försöker köra XP via Bootcamp, men när jag ska skapa en partition så står det att vissa filer inte gick att flytta, och installationen avbryts.

XP-partitionen jag försöker göra i bootcamp är 5 gb stor (av nästan 70 gb ledig plats).

Följde då detta tipset:

http://skrufve.se/tag/idefrag/

Men när jag försöker göra momenten i Skivverktyg står det att det inte finns plats kvar.

Detta är väldigt konstigt eftersom jag har 69 gb ledigt på en defragmenterad hårddisk.

Om någon har tips på hur jag ska gå tillväga här också så hade jag blivit glad om någon kunde ge mig tips.
Senast redigerad av Hamnboll 2011-04-16 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in