• 1
  • 2
2011-04-15, 20:41
Medlem
empezars avatar
Det här känns som en jäkligt korkad fråga, men kollar försäkringsbolaget upp om man verkligen använder pengarna som ersätter t ex en stulen cykel, att de används till att köpa en ny cykel?

Eller kan man i princip gå runt och hoppas på att cykeln blir stulen så att man får lite cash på kontot som man kan bränna på t ex en iPad 2?
Citera
2011-04-15, 22:08
Medlem
Naturligtvis skiter dom i vad du spenderar pengarna på.
Citera
2011-10-19, 18:46
Medlem
använder tråden lite...

Jag bor i en hyreslägenhet och har IF hemförsäkring, allrisk. Alltså försäkring på allt i mitt hushåll.
Min självlrisk är 600kr, pga jag betalar hela 800kr/månad till de.

Nu är min fråga.
Man kan ju hur enkelt som helst lura försäkringsbolagen med pengar. t.ex att min klocka har blivit stulen fast den inte blivit det. man lämnar därmed in ett kvittonr som de vill ha. men de vill inte ha tillbaka klockan lr ngt. Helst skall man skade/förlustanmäla saker som är dyrare än din självrisk för att tjäna något på saken. Men jag säger inte att jag ska utföra bedrägeri nu, endast frågar jag efter hur dumt systemet är konstruerat. Jaha idag gick min TV sönder, hit med mina pengar typ. eller?
Citera
2011-10-19, 20:35
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empezar
Det här känns som en jäkligt korkad fråga, men kollar försäkringsbolaget upp om man verkligen använder pengarna som ersätter t ex en stulen cykel, att de används till att köpa en ny cykel?

Eller kan man i princip gå runt och hoppas på att cykeln blir stulen så att man får lite cash på kontot som man kan bränna på t ex en iPad 2?

Jag tror inte att många bolag ger pengar för en stulen cykel. Det troliga är att du får en rekvisition på en ny cykel som du ger cykelhandlaren. Denne fakturerar sedan bolaget.
Citera
2011-10-19, 20:37
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alardee
använder tråden lite...

Jag bor i en hyreslägenhet och har IF hemförsäkring, allrisk. Alltså försäkring på allt i mitt hushåll.
Min självlrisk är 600kr, pga jag betalar hela 800kr/månad till de.

800 kr i månaden för en hemförsäkring! Det låter sanslöst mycket! Har du en värdefull konstsamling hemma?
Citera
2011-10-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
800 kr i månaden för en hemförsäkring! Det låter sanslöst mycket! Har du en värdefull konstsamling hemma?
men vadå, har betaat så mycket nu i 4 år cirkus. vad betalar du?
men förstod du det jag menade? kan jag begära pengar på allt bara jag har kvittonr?
Citera
2011-10-20, 19:50
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
men vadå, har betaat så mycket nu i 4 år cirkus. vad betalar du?
men förstod du det jag menade? kan jag begära pengar på allt bara jag har kvittonr?

Min hemförsäkring kostar ca 50 kr/månad (bostadsrätt). Jag har i och för sig inte allrisk eftersom jag under de 25 år jag varit försäkrad aldrig har behövt använda mig av hemförsäkringen.

Hur lätt det är att begå bedrägerier vill jag inte yttra mig om, det är inte min grej. Många kanske tycker att det är rätt oskyldigt att lura "rika" bolag på pengar, men det är ett straffbart brott precis som andra bedrägerier.
Citera
2011-10-20, 21:09
Medlem
Jag är inte ute efter att begå bedrägerier, undrar endast ifall försäkringsbolagen kräver in de skadade föremålen såsom TV etc..

Kan en försäkring bli dyrare ju fler skadeanmälan man gör?
Citera
2011-10-20, 21:19
Bannlyst
Citat:
Jag är inte ute efter att begå bedrägerier, undrar endast ifall försäkringsbolagen kräver in de skadade föremålen såsom TV etc..

Javisst kan den det
Citera
2011-10-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impendill
Javisst kan den det
what?! varför då?
Citera
2011-10-21, 00:07
Medlem
Citat:

ja det blir den... Av den enkla anledningen att DU är en kund som kostar mer åt försäkringsbolaget... och ju fler anmälningar du gör, deto mer kommer varje anmälan att nagelfaras och i slutändan är det inte alls säkert att du får pengar eftersom du betraktas som en slarver.....
Citera
2011-10-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
ja det blir den... Av den enkla anledningen att DU är en kund som kostar mer åt försäkringsbolaget... och ju fler anmälningar du gör, deto mer kommer varje anmälan att nagelfaras och i slutändan är det inte alls säkert att du får pengar eftersom du betraktas som en slarver.....
OK. men vart går gränsen liksom? hur många skadeanmälan per månad/år skall man helst inte uppnå för att inte betraktas som en slarver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in