2011-04-15, 20:36
Medlem
Funderar på att köpa in ear hörlurarna Monster Turbine Pro Gold med mikrofon. Hittade dem på amazon.com för 299dollar vilket är rätt så billigt, men sedan lär det ju tillkomma moms, tulltaxa etc. Sedan finns de även på amazon.co.uk, där de istället är dyrare, 239pund men från ett EU-land.

Kan någon räkna ut hur mycket det kostar att köpa de från USA tillsammans med alla extra kostnader? Alltså vilket alternativ blir billigast?

MTPC @ US
MTPC @ UK

Kommentera inte valet av in ear eftersom jag inte har bestämt mig än. Nu vill jag bara veta om det ens lönar sig att importera.
Citera
2011-04-15, 20:38
Medlem
EvilGuys avatar
Räkna med dollarpriset + 30% så är du på rätt sida om vad det kommer att sluta på om du beställer elektronik ifrån USA.
Citera
2011-04-15, 20:41
Medlem
Ok, då har jag iaf ett humm om priset, men kan ingen få fram en mer exakt siffra?
Citera
2011-04-15, 22:37
Medlem
Virrevargs avatar
Det är rätt smidigt att göra det själv:
http://tullverket.se/tullguiden.4.4a...280003131.html
Citera
2011-04-16, 12:53
Medlem
Jo, jag har läst det där på tullverket, fast jag undrar om jag köper paret från UK så gäller detta. Alltså kommer det enbart kosta 239,99 pund? Eller kommer det tillkomma några dolda kostnader?
Citera
2011-04-16, 17:12
Medlem
annanmedlems avatar
Jag vet inte om det är någon tullavgift eller bara moms. Jag betalade nog bara moms på mina lurar.

Jag vet inte om du har inkl. frakt? Annars är väl kanske frakten högre från USA?

299 U.S. dollars = 1 850.60253 Swedish kronor

Räkna med 25% moms och 125 kr administrativ avgift inkl. moms (och kanske något sämre växelkurs.)

1851*1.25+125 = 2 438.75

240 UK£ = 2 422.4449 Swedish kronor

Således mer eller mindre hugget som stucket.

Beställer du från USA skall du säkert alltid betala moms och om du inte får något brev från tullen meddela dem eller skatteverket själv. Få människor lär ju dock verkligen göra detta och då finns ju möjligheten att du kommer undan och isf blir det ju billigare ifrån USA.

Jag vet inte vad Amazon använder för leverantör och om de brukar ljuga på tulldeklarationen. Jag antar inte. Jag vet inte hur stor sannolikheten är för att man kommer undan från dem. Antagligen inte så stor?

Å andra sidan om priserna blir enligt ovan och du är ok med att inte rapportera till staten om de själva missar paketet så har du ju inte så mycket ekonomiskt att förlora på att prova från USA och hoppas. Ja, om det inte kan få några rättsliga konsekvenser osv.
Citera
2011-04-16, 17:24
Medlem
Tack, så då kan man räkna med att det inte tillkommer några kostnader om man köper dem från UK - alltså då är det bara att omvandla från pund till sek och sen är det klart?
Citera
2011-04-16, 17:50
Medlem
annanmedlems avatar
Ja, ingen tull inom EU.

Är det så att det inte är världsgaranti men inom europa eller så kanske det kan vara en fördel med.
Citera
2011-04-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ja, ingen tull inom EU.

Är det så att det inte är världsgaranti men inom europa eller så kanske det kan vara en fördel med.

Ok, men vad menar du med det fetstilta? Menar du att det kanske är bättre med Amazon UK, för att leverantören erbjuder garanti för Sverige, medan vissa leverantörer på Amazon US inte erbjuder det?
Citera
2011-04-19, 17:12
Medlem
Hur är det med fraktkostnaden? Hur mycket skiljer den sig (se produkterna i första inlägget) hos .com och .co.uk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in