2004-09-25, 23:46
Medlem
tjohos avatar
Har sysslat med fotboll, hockey, handboll, rugby, amerikansk fotboll och innebandy. Klart roligast var innebandy, iofs kom jag aldrig längre än div 3 men likväl skitkul.

Hockey är ju en kärringsport, massa dyra fina skydd som tar upp smällen.
Tacka vet jag en skaplig tackling upp i ribbstolarna, det svider. Har lyckats med att bryta 4 revben, avslagna tår och fingrar samt ett förstört öga på innebandyplan. Så visst kan det betraktas som hårt emellanåt.

Ett litet påpekande gällande spelarnas fysik. I Umeå för ett gäng år sedan så testade dem fotbollsspelare, hockeyspelare och innebandyspelare från lokala elitlagen. Bäst resultat i fystesterna fick innebandyn.
Citera
2004-09-25, 23:48
Medlem
naughtyboy72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho
Har sysslat med fotboll, hockey, handboll, rugby, amerikansk fotboll och innebandy. Klart roligast var innebandy, iofs kom jag aldrig längre än div 3 men likväl skitkul.

Hockey är ju en kärringsport, massa dyra fina skydd som tar upp smällen.
Tacka vet jag en skaplig tackling upp i ribbstolarna, det svider. Har lyckats med att bryta 4 revben, avslagna tår och fingrar samt ett förstört öga på innebandyplan. Så visst kan det betraktas som hårt emellanåt.

Ett litet påpekande gällande spelarnas fysik. I Umeå för ett gäng år sedan så testade dem fotbollsspelare, hockeyspelare och innebandyspelare från lokala elitlagen. Bäst resultat i fystesterna fick innebandyn.
Öhhhh?? Kärringsport?? du kan inte åka grillor va?
Citera
2004-09-25, 23:50
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naughtyboy72
Öhhhh?? Kärringsport?? du kan inte åka grillor va?
Nej, jag spelade ishockey utan skridskor. Läste du hela mitt inlägg?
Citera
2004-09-25, 23:51
Medlem
naughtyboy72s avatar
Citat:
Nej, jag spelade ishockey utan skridskor. Läste du hela mitt inlägg?
Okii förlåt mig!! du vet när biran tagit överhanden..*s*
Citera
2004-09-25, 23:52
Bannlyst
Citat:
Intressant med de fysiska testerna. En delegation från Mora IK åkte på studiebesök till Tjeckien för några år sedan för att utröna varför dom producerade så många lovande löften. Enligt utsago så blev dom ganska häpna över att killarna tränade stenhårt med ren styrketräning och framförallt regionerna runt mage och rygg. Tjeckerna menade att styrka i dessa regioner gav bra hockeyspelare.. Har du mer info om hur testerna genomfördes är jag intresserad.
Citera
2004-09-25, 23:54
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Intressant med de fysiska testerna. En delegation från Mora IK åkte på studiebesök till Tjeckien för några år sedan för att utröna varför dom producerade så många lovande löften. Enligt utsago så blev dom ganska häpna över att killarna tränade stenhårt med ren styrketräning och framförallt regionerna runt mage och rygg. Tjeckerna menade att styrka i dessa regioner gav bra hockeyspelare.. Har du mer info om hur testerna genomfördes är jag intresserad.
Tyvärr inte på rak arm, ska leta i gamla papper vid tillfälle.
Citera
2004-09-25, 23:55
Medlem
naughtyboy72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Mora är precis som Malmö ett fysikst spelande lag som gör ont att möta!! Man lägger ner träning på en grund kondition! vilket ger en väldigt tung spelare!
Citera
2004-09-25, 23:59
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
det förekommer kamp men inte på samma sätt som hockeyn eller fotbollen.
Hockey och fotboll är blaha blaha. Ta dig en titt (eller spela själv) på en rugbymatch så får du lära dig vad kamp är... Där snackar vi hårda tag.
Citera
2004-09-26, 00:01
Medlem
naughtyboy72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hockey och fotboll är blaha blaha. Ta dig en titt (eller spela själv) på en rugbymatch så får du lära dig vad kamp är... Där snackar vi hårda tag.
Menar du Amrekansk fottboll eller vanlig rugby?
Citera
2004-09-26, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Oj förlåt. Tänkte inte på dem grenarna. Amerikansk Fotboll mm. Där har vi ju i princip likande sporter.
Citera
2004-09-26, 00:03
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naughtyboy72
Klart som fan det är en kampsport!! Man kämpar för varje millimeter på planen..Den största skaderisken finns i ishockey enligt försäkringsbolagen!! Ögon och tandskador är ett faktum!! På en hockeyrink finns många saker som kan få en spelare invalid! Boxning så finns en dommare som går in och bryter när det börjar bli överläge för den andre! det finns inte i en stenhårdtackling eller en klubbspetts i ögat eller i munen!! Eller att få en skridsko över halsen!! Det sker när allt är över. Att påstå att att en boxare är mer kampande lirare e patetiskt!!
Nä, hockey är en kampsport lika mycket som Hästpolo. Finns en jävla skaderisk och ordentligt med kamp där också. Missförstå mig rätt nu: Hockey är kul och en riktigt bra sport. Men det är ingen kampsport. Du snackar om stenhårda puckar. Visst, det finns ingen som tar de i munnen av egen fri vilja. Lika lite som någon tar emot en frispark i fotboll med pungen. Eller någon på en skytteklubb tar ett äpple i munnen och låter de andra peppra på.
Att försäkringsbolagen anser hockeyn farlig innebär inte att det är en kampsport. Jag säger inte att det inte finns farliga moment i hockey. Visst gör det det. Det är inte det jag snackar om!
Jag är kungligt trött på alla dem som tycker slagsmål hör hemma i en rink. Vill man se slagsmål, gå och titta på boxning eller nåt. De kan slåss, det kan inte många hockeyspelare. Om du misstror mig tycker jag du kan skicka ner några hockeylirare på den lokala boxningsklubben och se hur länge de får ha tänderna kvar. Hade jag varit hockeyspelare skulle jag nog inte ta ordet patetiskt i min mun framför en boxare, om nu någon av de kan stava.
Men återigen, för att inga missförstånd ska ske: HOCKEY ÄR EN KUL SPORT; MEN INGEN KAMPSPORT!
Citera
2004-09-26, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis

Men återigen, för att inga missförstånd ska ske: HOCKEY ÄR EN KUL SPORT; MEN INGEN KAMPSPORT!
Jag tror bara att våra åsikter skiljs åt av en definitionsfråga. Vi menar nog helt enkelt inte samma typ av kampsport, kanske jag som får döpa om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in