• 1
  • 2
2011-04-14, 18:14
Medlem
Vi tjafsar om det i den här tråden: https://www.flashback.org/p30081777#p30081777

Istället för att gå of-topic där väljer jag att starta en tråd här.

Kan en dator tänka?
Citera
2011-04-14, 18:20
Medlem
anpe91s avatar
Att tänka är att bearbeta information, sedan om man begränsar termen till att det är den mänskliga hjärnans effekt så kan datorer inte tänka då de saknar "hjärnor", rätta mig om jag har fel.

Edit:
Ville bara tillägga att datorer kan tänka enligt mig.
Citera
2011-04-14, 18:21
Medlem
merlin2s avatar
det beror på vilket sorts tänkande, logiskt eller kognitivt.
man brukar ju säga om att "tänker den så lever den" men då menar man nog på kognitivt.

så tänker en dator, NEJ, då den endast kan tänka logiskt och endast utifrån sin programmering, inte sina egen programmering.

men menar man att den tänker datormässigt så JA, den tänker då logiskt via sin programmering och då via någon form av processor eller chip. tex en hiss tänker också (den måste veta var den är och till var den ska) men även detta är då logiskt tänkande.

blir du klok på detta
Citera
2011-04-14, 18:21
Medlem
Vad definierar du som att "tänka"? Komma på nya grejer eller att rätta grejer med facit?
Citera
2011-04-14, 18:23
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
så tänker en dator, NEJ, då den endast kan tänka logiskt och endast utifrån sin programmering, inte sina egen programmering.

Datorer kan utföra egen programmering, aka ändra strategi/uppfattning
Citera
2011-04-14, 19:00
Medlem
JKaneds avatar
Datorer kan tänka, ja.
Citera
2011-04-15, 16:06
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Datorer kan utföra egen programmering, aka ändra strategi/uppfattning

ja, utefter en redan programmerad programmering men säger jag till den "programmera mig ett säkert os" kommer den bara säga "blip"

det är som schackspel, där ändrar den hela tiden sin strategi men detta är fortfarande ut efter någon form av programmering i bakgrunden, den tar inte spontana beslut.
Citera
2011-04-15, 16:10
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Datorer kan tänka, ja.
Nej, men dom är jävligt bra på att räkna.
Citera
2011-04-15, 17:17
Medlem
I samma ögonblick som mänskligheten kommer på hur människans tankeprocesser egentligen fungerar och sen att någon kommer på ett sätt att göra om detta till kod som en dator kan utföra på ett relativt snabbt sätt kommer en dator att kunna tänka. Men eftersom vi människor är för dumma för att förstå hur vi tänker så kommer det inte att hända.

En dator utför bara givna instruktioner. Den fattar iin ga egna beslut.
Citera
2011-04-15, 18:17
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Filosofi /Mod
Citera
2011-04-15, 18:40
Bannlyst
datorer är egentligen bara (avancerade) räknemaskiner. de kan endast göra beräkningar.

läs lite skit här: http://www.ehow.com/info_8120496_dif...lculators.html
Senast redigerad av ikosaedri 2011-04-15 kl. 18:43.
Citera
2011-04-15, 21:42
Medlem
ceterus avatar
En dator som vi utvecklat kan absolut inte tänka ö.h.t., en dator kan endast göra precis det vi säger åt dem att göra. Det är skicklig programmering och struktur som gör att den dator kan verka tänka, men de gör i slutändan ändå bara vad vi fått dem att göra.

En dator kan inte "välja" mellan olika saker, något som folk ibland verkar tro. Det handlar bara om villkor i programmeringen och dylikt.

Det spelar ingen roll vilka argument som folk kommer fram med, en dator kan rent faktiskt inte tänka ö.h.t. Världens "smartaste" dator eller robot som finns idag är lika smart som en efterbliven lobotomerad kackerlacka, som Michio Kaku uttryckte det. Jag tror nog att t.o.m. det är att överdriva hur "smarta" de är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in