Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-14, 12:56
  #1
Medlem
precixs avatar
Vlket index tycker ni är bäst att följa? Jag menar;

OMXSPI är ju en sammanvägning av alla aktier som är noterade på Stockholmsbörsen.

Medan OMXS30 endast räknar med de 30 mest omsatta aktierna.

Varför är S30 större än SPI?
Citera
2011-04-14, 13:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Vlket index tycker ni är bäst att följa? Jag menar;

OMXSPI är ju en sammanvägning av alla aktier som är noterade på Stockholmsbörsen.

Medan OMXS30 endast räknar med de 30 mest omsatta aktierna.

Varför är S30 större än SPI?

Hur menar du "större än"?

Nu när det är utdelningsperioder tycker jag inte du ska följa nån av dem, båda är PI, dvs Price Index. Bättre är att följa exempelvis OMXS30GI alternativt OMXSGI, båda är GI dvs Gross Index, där utdelningarna återläggs utan avdrag för skatt.
Citera
2011-04-14, 14:28
  #3
Medlem
precixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Hur menar du "större än"?

Nu när det är utdelningsperioder tycker jag inte du ska följa nån av dem, båda är PI, dvs Price Index. Bättre är att följa exempelvis OMXS30GI alternativt OMXSGI, båda är GI dvs Gross Index, där utdelningarna återläggs utan avdrag för skatt.

Man hänvisar oftast till S30 när man berättar hur börsen gick för dagen.
Citera
2011-04-18, 22:45
  #4
Medlem
LiKaShings avatar
För bankfolk är S30 mer intressant då t ex terminer och optioner har S30 som underliggande. Det beror på att S30 går att hedga och blanka, ett brett index är svårare och dyrare att handskas med.
Citera
2011-04-19, 00:00
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Jag läste också om GI-varianterna nyligen. Men vad skiljer S30-GI-varianten med SIXPRX då?

Är inte första med utdelningar (antagligen skattefria) men som _INTE_ återinvesteras. Men det kompenserar ju för kursfallet iaf.

Medan SIXPRX är med återinvesterade utdelningar?
Citera
2011-04-19, 09:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag läste också om GI-varianterna nyligen. Men vad skiljer S30-GI-varianten med SIXPRX då?

Är inte första med utdelningar (antagligen skattefria) men som _INTE_ återinvesteras. Men det kompenserar ju för kursfallet iaf.

Medan SIXPRX är med återinvesterade utdelningar?

SIXPRX är ett annat bredare index än OMXS30GI. Dessutom är PRX (Portfolio Return Index)cappat, vilket innebär att ett innehav får max väga 10 %. Men precis som GI så är det återinvesterade utdelningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback