2023-10-06, 15:33
Medlem
Sardinbruss avatar
Bläddrade häromdagen i en svensk Elle hos frissan. Har sedan 90-talet läst blaskan när tillfälle funnits men detta var en helt annan tidning än tidigare. Istället för rätt dyra plagg med hyfsat avancerad modegrad som relativt vanliga människor ändå kan köpa var det precis som att läsa en utländsk Vogue, det var huvudsakligen de allra mest exklusiva internationella märkena, plagg för 50 lax och mycket "pris på förfrågan" och fotoreportage med närbilder så att man inte såg hela plaggen utan typ en halv bål eller ett modellansikte och en hand med en klocka för några hundra tusen. Absolut inte längre en tidning för vanliga modeintresserade utan bara dyrt, dyrt, dyrt.

Tror ni att Elle i och med denna profilomställningar uppmuntrat sina bloggare att också hellre kräma Chanel än Stadsmissionen och Ett hem hellre än Skansen, och det är en anledning till Elsa (och Sofias) allt dyrare livsstilar?
Citera
2023-10-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Bläddrade häromdagen i en svensk Elle hos frissan. Har sedan 90-talet läst blaskan när tillfälle funnits men detta var en helt annan tidning än tidigare. Istället för rätt dyra plagg med hyfsat avancerad modegrad som relativt vanliga människor ändå kan köpa var det precis som att läsa en utländsk Vogue, det var huvudsakligen de allra mest exklusiva internationella märkena, plagg för 50 lax och mycket "pris på förfrågan" och fotoreportage med närbilder så att man inte såg hela plaggen utan typ en halv bål eller ett modellansikte och en hand med en klocka för några hundra tusen. Absolut inte längre en tidning för vanliga modeintresserade utan bara dyrt, dyrt, dyrt.

Tror ni att Elle i och med denna profilomställningar uppmuntrat sina bloggare att också hellre kräma Chanel än Stadsmissionen och Ett hem hellre än Skansen, och det är en anledning till Elsa (och Sofias) allt dyrare livsstilar?

Intressant spaning! Jag har också tänkt på hur dyra Elsas kläder är numera. Har även märkt att mina tjejkompisar som är vanliga fattiga tjänstemän handlar svindyra klänningar vilket alltid rättfärdigas med "det är en klänning för resten livet". Sedan säljs det vidare på Sellpy året därpå. Undrar även hur många gånger Elsa kommer få användning för sin rosa klänning.
Senast redigerad av Mikaelviraa 2023-10-06 kl. 18:51.
Citera
2023-10-07, 18:04
Medlem
Citat:

Intressant observation och helt klart en parallell! Visst kan det vara så. Också en allmän trend nu att allt ska vara så unikt och extra speciellt, vare sig det gäller köp av kläder eller olivolja så ska det vara smala obskyra märken som kreti o pleti inte hört talas om.
Citera
2023-10-07, 18:29
Medlem
Vad tycks om Elsas nya jacka hon visar upp på insta? Den kostar alltså 7000 svenska kronor och personligen tycker jag den var något av det fulaste jag sett.
Citera
2023-10-07, 20:06
Medlem
7000:- för en tvångsjacka tycker jag ändå är ett ganska bra pris 😅
Citera
2023-10-07, 21:05
Medlem
Sardinbruss avatar
Förra jackan kostade väl 20+ tusen? Det går bra nu.
Citera
2023-10-07, 22:06
Medlem
Citat:
Förra jackan kostade väl 20+ tusen? Det går bra nu.
Vilken var det? Jag tycker det är tydligt hur oinspirerande och ute den här typen av influencer blivit. Bradford skrev nyligen i ett blogginlägg att hon inte vill blogga längre för det känns så pinsamt.
Citera
2023-10-08, 11:33
Medlem
Citronfjerils avatar
Fick mig ett gott skratt av Elsa och gängets 10000 åmande storys från Köpenhamn. De kan ju inte göra mycket annat än att ta kort på varandra men framförallt sig själva. Frida Lund står kobent i löshår och skriver ”lås in era 22 åringar”, Elsa skriver ”this barbie likes to party”. Värdigt.
Citera
2023-10-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril
Fick mig ett gott skratt av Elsa och gängets 10000 åmande storys från Köpenhamn. De kan ju inte göra mycket annat än att ta kort på varandra men framförallt sig själva. Frida Lund står kobent i löshår och skriver ”lås in era 22 åringar”, Elsa skriver ”this barbie likes to party”. Värdigt.
Visst åk till Köpenhamn på tjejresa o festa, det unnar jag dem. Men lite pubertalt att lägga ut festbilder. Dessutom är det ju bara fejk vad gäller Elsa o Sofia iaf, Elsa har ju berättat att hon bara dricker något glas vin och gick och la sig tidigt efter t ex ELLE-galan. Alla dessa glas o vinflaskor som skymtar i inläggen är bara rekvisita.
Citera
2023-10-08, 16:08
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmusan
Vilken var det? Jag tycker det är tydligt hur oinspirerande och ute den här typen av influencer blivit. Bradford skrev nyligen i ett blogginlägg att hon inte vill blogga längre för det känns så pinsamt.
Pälsjacka från Marlene Birger för 25 tusen.

https://www.bymalenebirger.com/se/en/coats-and-jackets/cloelle-calf-hair-leather-jacket-5713117194849.html?gclid=Cj0KCQjwpompBhDZARIsAFD_F p9wfUT_GeUCdF28B2 nr4InRTBWLAInyf6xcwxuXrlqf8YvvYQAepwQaAvjREALw_wcB

https://elsa.elle.se/elsa-billgren/sa-vill-jag-se-ut-i-host/
Citera
2023-10-09, 13:24
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril

Ramlade över bilder på Kakans blogg. Hon och Brita är de de enda i detta gäng jag följer i sociala medier. Fulla 40-ish åringar som ligger på hög i säng och pekar finger åt kameran, SUCK - känns bara så omoget och gjort.
Fattar ärligt talat inte vurmen över Köpenhamn alls, och vad de ska där och göra stup i kvarten?

Antar att Sandra Beijer inte blivit medbjuden denna gången heller? Frida Lund verkar verkligen vara en riktigt oskön människa...
Citera
2023-10-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Ramlade över bilder på Kakans blogg. Hon och Brita är de de enda i detta gäng jag följer i sociala medier. Fulla 40-ish åringar som ligger på hög i säng och pekar finger åt kameran, SUCK - känns bara så omoget och gjort.
Fattar ärligt talat inte vurmen över Köpenhamn alls, och vad de ska där och göra stup i kvarten?

Antar att Sandra Beijer inte blivit medbjuden denna gången heller? Frida Lund verkar verkligen vara en riktigt oskön människa...
Förstår absolut vurmen över Köpenhamn, skulle kunna åka dit flera ggr per år. Men de blir lite tjatiga när de gör content av samma resa år efter år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in