Citat:
Ursprungligen postat av
Saga.Lind
Idag skriver Elsa att det inre går att vara annat än lycklig i huset på Gotland. Men varje år så talar hon ju om detta med ”sommarbrytet” i juni, där hon mår så dåligt. Eller om det är ”junibrytet” hon kallar det, minns inte riktigt. Både i blogg, podd och i sin bok har hon gjort en stor sak av detta ”bryt”, och hon återkommer till ”brytet” år efter år. Hur går det ihop med dagens påstående att det inte går att vara annat än lycklig i Gotlandshuset? Det hela framstår som paradoxalt. Kanske detta med ”brytet” är något hon lagt sig till med för att framstå som ”djup” och ”känslosam” och därför också mer ”relaterbar” vilket ligger i tiden för sociala medier-personligheter. Och i det finns ju även ekonomisk vinst. Jag funderar på om ”brytet” är en del av en dramaturgi hon byggt. Att skriva svamligt om känslor är ju generellt lite av hennes sätt att framstå som ”djup”.
Eller kan dagens påstående att man inte kan vara annat än lycklig i huset på Gotland vara en sådan där typisk Elsa-överdrift som är så vanlig?
Jag tänkte också på det, hur ska hon ha det egentligen?
En annan grej jag störde mig på är att hennes filosoferande kring varför hon mår sååå bra på Gotland bara är en uppräkning av generiska grejer folk tenderar att må bra av, som bra balans mellan jobb och fritid, att röra på sig, vara utomhus, låg stressnivå, miljöombyte, trädgårdsarbete, att varva ned med bra serie. Det är inte rocket science eller något som kräver någon djupare analys. Att hon dessutom skriver detta precis när Sofia Wood skrivit om att hon mår sååå bra av att få röja
i trädgården på sitt lantställe är nästan skrattretande. De skriver samma saker, ser likadana ut, och verkar båda två tro att de har gjort en revolutionerande upptäckt i att livet utanför stan är värt något, och att de måste koppla det starkt till sina egna personer.