• 1
  • 2
2011-04-13, 16:42
Medlem
Ska bygga ihop en dator när jag får in lite mer pengar.
Datorn är tänkt att vara en ren speldator med lite film och musik här och där. Hade först tänkt att köpa windows 7, dock känns 1662 kr väldigt mycket men är väl mer kompatibelt för spel i nuläget än mac?

Undrar dock, efter att ha läst lite smått här och var, om Linux kan vara något för mig? Antar att man inte behöver vara proffs lr liknande för att använda det? Hur är det med kompatibilitet för hårdvara och spel osv?

Har tittat lite på Ubuntu och Xubuntu hittills men behöver lite rådgivning och guidning först innan jag bestämmer/ändrar mig!
Citera
2011-04-13, 16:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Just spel är väl något det inte direkt finns vansinnigt gott om till Linux.
Men en del går väl att köra i Wine.
Citera
2011-04-13, 16:45
Medlem
Hur skulle man behöva gå till väga för att kunna lira ett ny-utkommet spel?
Citera
2011-04-13, 16:46
Medlem
Ladda ner win 7 på piratebay?
Citera
2011-04-13, 16:47
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groose
Hur skulle man behöva gå till väga för att kunna lira ett ny-utkommet spel?

Det kan du nästan glömma att göra om du kör linux. Om du inte kör en virtuell windowsmaskin, men jag vet inte hur det blir med spelprestandan då. Kanske funkar om datorn är riktigt bra?

Vill du inte lägga 1600 spänn på en windows-licens föreslår jag en tripp till piratbukten.
Citera
2011-04-13, 16:49
Medlem
mefedronkungens avatar
I Ubuntu - om du installerat WINE så högerklickar du på programmet och väljer Kör i WINE Windows compability layer. Därefter är det samma som windows.
Citera
2011-04-13, 16:51
Medlem
ZaraxZs avatar
Ska du spela så är Linux i grund och botten ett dåligt alternativ. Visst, du kan köra Wine osv men enligt mina erfarenheter så funkar det inte så bra.
Köp Win7 och dualboota med Ubuntu om du känner för att köra Linux.

Sen finns det ju alternativ som gör Win7 rätt billigt (ladda ner)
Citera
2011-04-13, 17:00
Medlem
Såg att det fanns ett uppdateringspaket till Wine som gör att du kan installera windows-spel och applikationer!

http://www.linux.com/news/software/a...th-playonlinux

Ska kolla runt lite mer på dessa, Wine lät väl mer intressant. Allt "fint" som man ser i windows kommer väl bli saknat på sitt sätt (pga vana). Får läsa på lite mer om det och försöka testa på denna data.

Några nackdelar med att använda linux/wine? Hur mycket skillnad i prestanda använder sig linux av från windows?
Citera
2011-04-13, 17:18
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Allt beror på vilket spel du vill spela, de flesta spel kan du köra i Wine efter ett par månader. Vet inte hur det är med prestanda men kör du Linux blir det mycket kraft över, tror dock att mycket äts upp av Wine så i slutändan tror jag att Windows 7 är bättre om du tänkt använda datorn främst för nya spel. Det finns folk som påstår att vissa spel (tex WoW) är stabilare under bra konfigurerat Linux som kör Wine än Windows, vet inte hur mycket sanning det finns i detta.
Citera
2011-04-13, 17:25
Medlem
Förstår inte varför w7 ska vara så dyrt, på komplett kostar det bara 800kr
Citera
2011-04-13, 17:29
Medlem
Hmm, har börjar komma till samma slutledning. Kanske blir bättre med Win7 och sedan leta runt på nätet efter sätt att fixa allt onödigt. Synd bara att ingen speltillverkare tar steget att göra sina spel kompatibla med Linux (hoppas Dice läste detta! )
Får väl ta och läsa lite på lite mer om Linux! Tack för svaren hittills!
Citera
2011-04-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F4yo
Förstår inte varför w7 ska vara så dyrt, på komplett kostar det bara 800kr

Hur hittade du denna? Jag tittade runt. Är det OEM versionerna du menar? Vad är det för skillnad på de och de andra? Är ju en rätt stor prisskillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in