Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Jag jobbade som ekonomiassistent på kommunen förra sommaren, då anställd genom ett bemanningsföretag. Fick 115 kr i timmen. Denna sommar vill de anställa mig direkt. Hur mycket mer kan jag begära? Antar att de förra året borde ha fått betala det dubbla till bemanningsföretaget, så de tjänar på att anställa mig direkt så klart.
Vilket bemanningsföretag har du arbetat för?
Min erfarenhet är att det kan variera riktigt mycket, framförallt beroende på vilket bemanningsföretag det handlar om.
Min nuvarande tjänst är inom ekonomi och för
Academic Work. Jag har en lön som snuddar den som är fastanställd, då är jag bra mycket yngre än dessa. Däremot är jag ganska kvaliciferad.
Jag hade en tidigare tjänst inom ekonomi för
Uniflex. Där tjänade jag nära inpå hälften av vad de fastanställda tjänade - och jag var mer kvaliciverad än dessa. Där var jag ju inte långvarig.
Min uppfattning: Unixflex & Studentconsulting har låg prissätnning mot kund = kassa löner för "konsulter".
Adecco och Academic Work något högre prissättning = högre löner.
Förslagsvis kan du lägga på några mer kronor vid förhandling om du arbetat för uni eller Student, och kanske något mindre om du arbetat för AW eller Adecco.
Dessutom är statligt generellt dåligt betalt, och är du ung är det nog inte mycket mer du kommer få som fast.