2011-04-13, 16:13
Medlem
Jag jobbade som ekonomiassistent på kommunen förra sommaren, då anställd genom ett bemanningsföretag. Fick 115 kr i timmen. Denna sommar vill de anställa mig direkt. Hur mycket mer kan jag begära? Antar att de förra året borde ha fått betala det dubbla till bemanningsföretaget, så de tjänar på att anställa mig direkt så klart.
Citera
2011-04-13, 17:25
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Jag jobbade som ekonomiassistent på kommunen förra sommaren, då anställd genom ett bemanningsföretag. Fick 115 kr i timmen. Denna sommar vill de anställa mig direkt. Hur mycket mer kan jag begära? Antar att de förra året borde ha fått betala det dubbla till bemanningsföretaget, så de tjänar på att anställa mig direkt så klart.

Vilket bemanningsföretag har du arbetat för?

Min erfarenhet är att det kan variera riktigt mycket, framförallt beroende på vilket bemanningsföretag det handlar om.

Min nuvarande tjänst är inom ekonomi och för Academic Work. Jag har en lön som snuddar den som är fastanställd, då är jag bra mycket yngre än dessa. Däremot är jag ganska kvaliciferad.

Jag hade en tidigare tjänst inom ekonomi för Uniflex. Där tjänade jag nära inpå hälften av vad de fastanställda tjänade - och jag var mer kvaliciverad än dessa. Där var jag ju inte långvarig.

Min uppfattning: Unixflex & Studentconsulting har låg prissätnning mot kund = kassa löner för "konsulter".

Adecco och Academic Work något högre prissättning = högre löner.

Förslagsvis kan du lägga på några mer kronor vid förhandling om du arbetat för uni eller Student, och kanske något mindre om du arbetat för AW eller Adecco.

Dessutom är statligt generellt dåligt betalt, och är du ung är det nog inte mycket mer du kommer få som fast.
Citera
2011-04-13, 17:46
Medlem
Det var för Bemannia, ett mindre företag som bara finns i Stockholm tror jag.

Hmm svårt. Jag tycker personligen att 115 kr är ganska dålig lön, men vad jag kan förstå är det bättre än vad många får via bemanningsföretag. 100 kr i timmen verkar vara standard (vilket är sämre än vad jag tjänade som receptionist för tio år sedan )

Är 32 år och har tidigare administrativ erfarenhet, dock inte inom ekonomi. Pluggar inom ett annat område, så detta jobb är endast aktuellt under sommar- och jullov.
Citera
2011-04-13, 19:30
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Det var för Bemannia, ett mindre företag som bara finns i Stockholm tror jag.

Hmm svårt. Jag tycker personligen att 115 kr är ganska dålig lön, men vad jag kan förstå är det bättre än vad många får via bemanningsföretag. 100 kr i timmen verkar vara standard (vilket är sämre än vad jag tjänade som receptionist för tio år sedan )

Är 32 år och har tidigare administrativ erfarenhet, dock inte inom ekonomi. Pluggar inom ett annat område, så detta jobb är endast aktuellt under sommar- och jullov.

Utan att veta arbetsuppgifter, tidigare bakgrund och/eller meriter skulle jag begära 130 kronor eftersom det, som jag förstår, innebär ett vikariat?

Du kan ju också alltid höra dig för vad lönespannet är för fastanställda inom din enhet.
Citera
2011-04-13, 20:08
Medlem
Olympiuss avatar
Sist jag jobbade för ett bemanningsföretag fick jag ca 40 kr mer i timmen än de fast anställda.

Du kanske får mindre betalt.
Citera
2011-04-13, 23:07
Medlem
citizeninsanes avatar
Det var inte mkt du fick i betalt. Jag skulle inte bli förvånad om bemaningsföretaget fick upp mot 500 kr i timmen för dig om du jobbade en kortare period.
Citera
2011-04-14, 14:57
Medlem
Tack för era svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här