Citat:
Ursprungligen postat av matte782
jag snart jobbat med notes i en vecka och har konstaterat att man måste sitta med taskmanagern uppe och vara redo att stänga av det då det crashar vilket det gör allt för ofta och det är ganska störande då man inte får nåt arbete gjort innan det crashar.
Vad kör du för version? Jag känner inte igen det, varken med tidigare versioner eller med nuvarande version (8.5.3). Version 8.0 var dock ganska slö och drog mycket minne, men 8.0.1 och 8.0.2 släpptes snabbt där det fungerade bättre.
Jag tror att det i många fall är annat än Notes som orsakar att det upplevs som slött. Dåligt installerade/administrerade servrar och nätverk är ofta en stor anledinng to frustrerade användare. Inkompetens på IT-avdelningen är inte producktens fel.
Om man har problem finns det massor av info på nätet. Men jag skulle föreslå följande, om du som slutanvändare har problem med Notes, pratar med IT-avdelningen och gör följande (i samarbete med dem):
* Se till att du kör den senaste versionen, för närvarande 8.5.3 Fixpack 1.
* Se till att din maildatabas också är senaste versionen, det finns många som har version 8.5 av klienten med kör version 5 av maildatabasen... Då får man inte full funktionalitet.
* Se till att alla databaser (speciellt maildatabasen) använder den senaste versionen av ODS (On Disk Structure), vilket är "filformatet" i Notes. Ger rejäl prestandaförbättring. Du kan kolla vilken ODS din databas/mailfil har genom att högerklicka och välja Application Properties. Om du kör Notes 8.5 vill du ha ODS 51.
* Slå på komprimering av nätverksdata (måste ske både på klient och server), det snabbar upp rejält och hjälper till vid nätverksproblem.
* Slå på komprimering av databaser (design och innehåll) samt LZW-komprimering av attachments. Hjälper till att hålla nere storleken på mailfilen, ger inte någon direkt prestandaskillnad.
* Slå på DAOS på servrarna, vilket gör att attachmenents bara sparas en gång, även mellan användare. Kan sparar massor av disk.
Som slutanvändare vill du köra "managed replica" av din mailfil. Det fungerar som ett mellanting mellan en replica och en server-baserade mailfil. Allt sker lokalt (=snabbt), men du behöver inte replikera hela tiden eller vänta på att ny mail ska replikeras ner. Inkommande och utgående mail går direkt. Jag slog på det för några månader sedan, och mailen upplevs mycket snabbare.
Så att sitta och vänta på att Notes ska vittja mailservern tyder på slö mailserver, slött nätverk samt felaktigt konfigurerad Notes-klient...
Se dessutom till att du har mailfilen fulltext-indexerad. Gäller alla databaser där du vill kunna söka. Annars blir sökningarna slöa.
Om klienten krashar mycket så borde du se över datorn i övrigt, de enda gångerna jag fått Notes att krasha är när jag skrivit något buggigt program som på nåt sätt kört slut på minnet.