Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
Tjo! När jag studerat filosofi&kollat på debattprogram och liknande som berör filosofi och argumentationsanalys/teknik stöter jag då och då på påståendet som gör gällande att ett argument som försöker bevisa allt, egentligen inte bevisar någonting alls.
Rent spontant tycker jag det låter som något positivt om ett argument kan påstås bevisa allt, eller vara vattentätt så att säga. Om vi tar att förklara sociala fenomen med biologi som exempel. Jag skriver den här texten för att få bekräftelse inom en viss grupp för att det i sin tur ska gynna mina chanser till fortplantning. Om jag skulle hävda motsatsen, att jag skriver allt ovanstående av rent intresse, kan samma argument anföras igen och påstå att anledningen till att jag förnekar att jag skulle skriva allt det här för att få till det, är att jag tror det är åtråvärt att förneka det och att jag på så vis vill vinna respekt för att para mig.
Kan något förklara logiken, eller bristen på den, bakom tesen ''Ett argument som försöker bevisa allting bevisar ingenting''?
Om man har lagt upp ett argument på bordet; oavsett om det är sant eller falskt, då har man åtminstånde motbevisat ens egna argument. Om man vänder på steken och säger: att alla argument egentligen är egenartade nonsens, vilket bevisar att i slutändan har tesen ingen mening alls. men om argumentet har en mening, dvs. att den går att använda sig utav; istället för att kasta bort det dåvarande argumentet, så förvandlas argumentet till något meningsfullt slut. där ingenting inte existerar utan istället finns tillgänlig till allting.