2011-05-25, 20:24
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Man deporterade upprorsmakande folk från närliggande länder till riket för assimilering.

Som t.ex. judarna eller hur? Hur går det ihop med Elias envisa påståenden att assyrier är genetiskt "renrasiga"?
2011-05-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Som t.ex. judarna eller hur? Hur går det ihop med Elias envisa påståenden att assyrier är genetiskt "renrasiga"?

Det går ihop mycket väl ändock då dessa folkgrupper (vilket var främst arameérna och som du nämnde judarna) inte hade någon negroid eller mongoloid-admixture vid den tiden, då dessa influenser har kommit vid senare tider.

Även om jag inte håller med EliasAlucard på en del grejer så går det inte att förneka att du har blivit överbevisad och anledningen du fortsätter debattera med han är för att inte förlora den heder du nu har kvar. Känns som om du gick in i debatten inte för att du hatar assyrier eller verkligen tycker en del av de grejer du har skrivit, utan istället bara för att irritera EliasAlucard.
2011-05-25, 22:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
och du är förvirrad. Jag nämnde inget om genetik, jag nämnde kultur.
Du påstod att assyrier och syrianer är två olika etniska grupper, alltså snöade du in på genetik eftersom det är gener som definierar etniska grupper, och sedan ljög du om att vi assyrier vill ha syrianernas gener (som om de har något vi inte har ). Försök inte slingra dig nu.

Citat:
Min IQ är min ensak. Sen tror många assyrier och syrianer att det finns skillnader emellan grupperna. Knappast något nytt under solen.
Tror, är verkligen rätta ordet i sammanhanget. Det finns dock inga seriösa skillnader; det kan jag säga dig med vetskapen i motsats till tron, att det faktiskt är så.

Citat:
Varför kallar du dem för åsnor när de inte vill ha er?
Det handlar inte om vad de vill eller inte vill, det handlar om vad de egentligen är men har blivit itutade lögner att de inte skulle vara assyrier. På ungefär samma sätt har de icke-arabiska muslimerna i mellanöstern blivit hjärntvättade med desinformation att de skulle vara araber.

Som vän av nuvarande muslimska ordning är du Renewable bekväm med dessa lögner. Jag personligen föredrar ärlighet, sanning och att ge en så korrekt historisk bild som möjligt. Därför kan jag inte acceptera de anti-assyriska lögnerna som har splittrat det assyriska folket, lika lite som jag kan acceptera de muslimska lögnerna att hela "MENA" är etniska araber.

Citat:
De kanske tycker om att behålla en egen särart, kulturellt.
Det verkar inte så, eftersom de ljuger så hårt för sig själva att de börjar tro på deras egna lögner numera.

Citat:
Ni assyrier är inte bara aggressiva utan även också notoriska homofober.
Att du överhuvudtaget använder tramstermen "homofob" säger en hel del om vilken tönt du är. Det är dock inte vi assyrier som hänger bögar som ni iranier gör. Vi skrattar mer åt bögar medan ni iranier dödar bögar.

Citat:
Riktigt moderna människor.
Om "modern människa" innebär att man skall tro och tycka att en brun iransk bög är ens jämlike så nej tack till modernismen.

Citat:
Påstår du att assyrier är européer?
Nej, eftersom sydeuropéer inte är tillräckligt renrasiga i jämförelse med assyrier. Vi är till att börja mer europeiska än iranier, detta står bortom alla tvivel i alla genetiska tester. Vi är dock inte mindre europeiska än anatoliska pseudo-turkar eller armenier, och vissa anser att dessa grupper är européer, vissa inte. Det är en definitionsfråga och egentligen ett helt annat ämne (se Turkiets och Armeniens eventuella medlemskap i EU). Personligen är jag starkt emot att Turkiet går med i EU och föredrar att Armenien inte går med i EU och och fortsätter vara allierad med Ryssland.

Genetiskt sett är vi assyrier mer eller mindre en kaukasus-anatolisk befolkning (i kontrast till en nordeuropeisk eller sydeuropeisk befolkning s.a.s.), och till skillnad från andra Kaukasusgrupper är vi ursprungsbefolkningen varifrån resten av "MENA" härstammar ifrån.

Citat:
Jag pratar om personliga erfarenheter. Syrianer är generellt ljusare än assyrier.
Dina erfarenheter ger jag inte mycket för. Det finns ingen fenotypisk skillnad mellan syrianer och assyrier eftersom det är exakt samma folk, bokstavligt talat. Syrianer och assyrier är inte två olika etniska grupper, det är samma grupp. Att påstå att syrianer är ljusare än assyrier eller assyrier ljusare än syrianer är bara nonsensprat. Det finns en del rejält mörka syrianer också som tror att de är "araméer", den assyriska/syrianska etniciteten har aldrig varit en fråga om pigment.

Citat:
Jag struntar verkligen i vilket men du har fel helt enkelt:
https://www.flashback.org/sp30808996
Jag ser att det står #1000, men nej, jag har rätt. Du förstår inte hur vBulletin fungerar, det inlägget är egentligen inlägg 999 i tråden eftersom inläg #1 inte räknas då mjukvaran räknar från inlägg #2 och framåt.

Citat:
Säg detta till Elias som verkar tro att det inte finns några skillnader.
Lägg inte ord i min mun, din clown. Jag är mycket väl medveten om de skillnader som finns assyrier sinsemellan. Att det finns lite regionala dialektsskillnader innebär dock inte att vi är två olika etniska grupper.

Citat:
Det går alldeles utmärkt ihop med det jag hävdar eftersom jag är konsekvent i vad jag påstår. Du verkar inte förstå vad renrasighet är för något, jag klandrar inte dig då du tror att det inte finns raser och att vi alla är "lika"; så för dig är det samma sak om assyrier blandas med judar som när assyrier blandas med negrer eller japaner och så vidare.

Till att börja med så är judarna inte negroider eller mongoloider. De härstammar från början till och med från vår nordmesopotamiska/östanatoliska genpool, vilket bekräftas av kohanimrabbinernas höga frekvens av Y-DNA J1c3 (P58).

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Aaron

Sedan har inte vi assyrier något judiskt påbrå, eftersom både ashkenazim och sefardim verkar ha upp till 4% negroid admix; ett genetiskt drag de verkar ha gemensamt med sydeuropéer enligt en ny studie.

The History of African Gene Flow into Southern Europeans, Levantines, and Jews: http://www.plosgenetics.org/article/...l.pgen.1001373

Saken är den att assyrier verkligen saknar negroida gener; inte ett enda genetiskt test hittills—både akademiska sådana och vad du kallar "amatörbloggar"—har hittat negroida gener bland assyrier. Så det innebär att vi assyrier inte har blandats med varken sydeuropéer eller judar eftersom man inte kan hitta negroida gener bland assyrier.

Ta som sagt inte mig på orden:
“I already have. Assyrians aren't showing any real segments as far as I can see, just some random hot spots less than 1 or 2 megabases, which are also seen in Central and Northern Europe.”Polako
Vi assyrier har dock ett något närmare genetiskt avstånd till negrer, än vad nordeuropéer eller sydeuropéer har till negrer, men det beror inte på att vi skulle ha negroid admixture, för att det har vi verkligen inte; det beror på att vi har högre genetisk variation än européer eftersom den första OOA-befolkningen som alla vi icke-negroider härstammar ifrån hamnade i mellanöstern av naturliga geografiska skäl och att vi assyrier har bevarat rätt mycket av den ursprungliga OOA-genpoolen.

Irakiska judar eller "kurdiska judar" som de numera kallar sig eftersom de hatar assyrier sedan Assyrien ödelade Israel, har en del assyriskt påbrå, men de är inte assyrier eftersom en jude inte kan vara assyrier då vi assyrier är en gojimnation.

Vidare så vågar jag påstå att de assyriska kungarnas assimileringstaktik inte har haft någon större effekt på den assyriska genpoolen då vi uppvisar en genomprofil som är mer eller mindre identisk med armenier och anatoliska pseudo-turkar (bortsett från deras mongoloida admixture d.v.s.) och att vi inte verkar ha något märkvärdigt arameiskt påbrå eftersom vi inte klustrar bland palestinier så att säga.

Frågor?
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-05-25 kl. 23:17.
2011-05-25, 23:38
Medlem
EliasAlucards avatar
Angående den assyriska aggressiviteten så var det en snubbe på Jihadwatch jag diskuterade en gång med, som beskrev den kort och koncist:
“The Assyrians have been in Iraq for a very long time, they were there before Arabs existed, and about 2000 years prior to Mohamed's founding of Islam. The second Assyrian Empire of Tiglat-Pileser and his successors, with equally exotic names such as Ashurnazirpal II, Shalmeneser III and Sargon II, created a state based on war, invasion, and conquest. The civilized world of Mesopotamia had never seen anything quite like them. They were entirely focused and ruthlessly aggressive in subjugating their enemies. In the words of Professor Ian Morris of Stanford University, "The Romans would have loved them." Sometimes, when I listen to the pronouncements of the current candidates, I wish an Assyrian were running for president; how about President Ashurbanipal.” — Alek
^^ Det är verkligen hög tid att alla assyrier börjar organisera sig, samarbetar och förbereder sig för att återerövra mellanöstern för att en gång för alla sätta alla muslimer och judar på plats och visa dem vem som är den egentliga herren på täppan.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-05-25 kl. 23:41.
2011-05-25, 23:42
Bannlyst
Har aldrig träffat någon assyrier, då de inte finns i Malmö/Öresund/Skåne precis, förutom en gång träffade jag en mycket vacker, lång och riktigt het assyrisk tjej i Stockholm i sina sena 20 eller tidiga 30. Hon var het! En sådan tjej som raggar upp en och flirtar. En sådan upplevelse får man inte ofta här i Sverige. Dessutom var hon högutbildad.

Angående aggressivitet; det gillar vi! Varför skall man vara hämmad och inte våga släppa ut sina känslor? Det är därför vi svenskar alltid är deprimerade. Visst, bland muslimerna så är det ett problem, då de är fanatiska på premisser som är helt absurda.
Senast redigerad av busters 2011-05-25 kl. 23:45.
2011-05-26, 00:40
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du påstod att assyrier och syrianer är två olika etniska grupper, alltså snöade du in på genetik eftersom det är gener som definierar etniska grupper, och sedan ljög du om att vi assyrier vill ha syrianernas gener (som om de har något vi inte har ). Försök inte slingra dig nu.

Så fan heller att jag sa att ni är två olika etniska grupper. Men det finns nog en möjlighet att ni är det efter att ha pratat med "Förvirradunge" om assyriernas uppenbart högre svartmusk.

Citat:
Tror, är verkligen rätta ordet i sammanhanget. Det finns dock inga seriösa skillnader; det kan jag säga dig med vetskapen i motsats till tron, att det faktiskt är så.

Du är lika smidig som ett traktordäck. Allt som krävs är att folk tror. Ge den tron lite tid och det blir det som gäller. När det gäller syrianer och assyrier är detta redan en återkallelig trend.
Citat:
Det handlar inte om vad de vill eller inte vill, det handlar om vad de egentligen är men har blivit itutade lögner att de inte skulle vara assyrier. På ungefär samma sätt har de icke-arabiska muslimerna i mellanöstern blivit hjärntvättade med desinformation att de skulle vara araber.

Som vän av nuvarande muslimska ordning är du Renewable bekväm med dessa lögner. Jag personligen föredrar ärlighet, sanning och att ge en så korrekt historisk bild som möjligt. Därför kan jag inte acceptera de anti-assyriska lögnerna som har splittrat det assyriska folket, lika lite som jag kan acceptera de muslimska lögnerna att hela "MENA" är etniska araber.

De har de facto tagit avstånd från er, var är lögnen i det? De vill inte associera sig själva med er, jag säger inte alla men väldigt många.
Det verkar inte så, eftersom de ljuger så hårt för sig själva att de börjar tro på deras egna lögner numera.
Citat:
Att du överhuvudtaget använder tramstermen "homofob" säger en hel del om vilken tönt du är. Det är dock inte vi assyrier som hänger bögar som ni iranier gör. Vi skrattar mer åt bögar medan ni iranier dödar bögar.

Jag tror att din stora näsa känner lukten av motstånd mot homofobi.

Citat:
Om "modern människa" innebär att man skall tro och tycka att en brun iransk bög är ens jämlike så nej tack till modernismen.

Denna fixering för brun hy, du får mig att skratta. Det är som om en inföding försöker att lindra smärtan från såren med sin fiendes blod.

Citat:
Nej, eftersom sydeuropéer inte är tillräckligt renrasiga i jämförelse med assyrier. Vi är till att börja mer europeiska än iranier, detta står bortom alla tvivel i alla genetiska tester. Vi är dock inte mindre europeiska än anatoliska pseudo-turkar eller armenier, och vissa anser att dessa grupper är européer, vissa inte. Det är en definitionsfråga och egentligen ett helt annat ämne (se Turkiets och Armeniens eventuella medlemskap i EU). Personligen är jag starkt emot att Turkiet går med i EU och föredrar att Armenien inte går med i EU och och fortsätter vara allierad med Ryssland.

Genetiskt sett är vi assyrier mer eller mindre en kaukasus-anatolisk befolkning (i kontrast till en nordeuropeisk eller sydeuropeisk befolkning s.a.s.), och till skillnad från andra Kaukasusgrupper är vi ursprungsbefolkningen varifrån resten av "MENA" härstammar ifrån.

Med tanke på hur den moderna människans vandring ut från Afrika såg ut, är assyrier förfäderna till indo-européerna?

Citat:
Dina erfarenheter ger jag inte mycket för. Det finns ingen fenotypisk skillnad mellan syrianer och assyrier eftersom det är exakt samma folk, bokstavligt talat. Syrianer och assyrier är inte två olika etniska grupper, det är samma grupp. Att påstå att syrianer är ljusare än assyrier eller assyrier ljusare än syrianer är bara nonsensprat. Det finns en del rejält mörka syrianer också som tror att de är "araméer", den assyriska/syrianska etniciteten har aldrig varit en fråga om pigment.

Jag är uppenbarligen inte ensam om dessa erfarenheter.

Citat:
Jag ser att det står #1000, men nej, jag har rätt. Du förstår inte hur vBulletin fungerar, det inlägget är egentligen inlägg 999 i tråden eftersom inläg #1 inte räknas då mjukvaran räknar från inlägg #2 och framåt.

Innan även denna del spårar in på din renrasighet tänker jag släppa det. Det står 1000.

Citat:
Lägg inte ord i min mun, din clown. Jag är mycket väl medveten om de skillnader som finns assyrier sinsemellan. Att det finns lite regionala dialektsskillnader innebär dock inte att vi är två olika etniska grupper.

Jag nämnde kulturella skillnader och till viss del skillnader i hudfärg. Det är du som prata vansinne om etniska grupper.

Citat:
Det går alldeles utmärkt ihop med det jag hävdar eftersom jag är konsekvent i vad jag påstår. Du verkar inte förstå vad renrasighet är för något, jag klandrar inte dig då du tror att det inte finns raser och att vi alla är "lika"; så för dig är det samma sak om assyrier blandas med judar som när assyrier blandas med negrer eller japaner och så vidare.

Till att börja med så är judarna inte negroider eller mongoloider. De härstammar från början till och med från vår nordmesopotamiska/östanatoliska genpool, vilket bekräftas av kohanimrabbinernas höga frekvens av Y-DNA J1c3 (P58).

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Aaron

Sedan har inte vi assyrier något judiskt påbrå, eftersom både ashkenazim och sefardim verkar ha upp till 4% negroid admix; ett genetiskt drag de verkar ha gemensamt med sydeuropéer enligt en ny studie.

The History of African Gene Flow into Southern Europeans, Levantines, and Jews: http://www.plosgenetics.org/article/...l.pgen.1001373

Saken är den att assyrier verkligen saknar negroida gener; inte ett enda genetiskt test hittills—både akademiska sådana och vad du kallar "amatörbloggar"—har hittat negroida gener bland assyrier. Så det innebär att vi assyrier inte har blandats med varken sydeuropéer eller judar eftersom man inte kan hitta negroida gener bland assyrier.

Ta som sagt inte mig på orden:
“I already have. Assyrians aren't showing any real segments as far as I can see, just some random hot spots less than 1 or 2 megabases, which are also seen in Central and Northern Europe.”Polako
Vi assyrier har dock ett något närmare genetiskt avstånd till negrer, än vad nordeuropéer eller sydeuropéer har till negrer, men det beror inte på att vi skulle ha negroid admixture, för att det har vi verkligen inte; det beror på att vi har högre genetisk variation än européer eftersom den första OOA-befolkningen som alla vi icke-negroider härstammar ifrån hamnade i mellanöstern av naturliga geografiska skäl och att vi assyrier har bevarat rätt mycket av den ursprungliga OOA-genpoolen.

Irakiska judar eller "kurdiska judar" som de numera kallar sig eftersom de hatar assyrier sedan Assyrien ödelade Israel, har en del assyriskt påbrå, men de är inte assyrier eftersom en jude inte kan vara assyrier då vi assyrier är en gojimnation.

Vidare så vågar jag påstå att de assyriska kungarnas assimileringstaktik inte har haft någon större effekt på den assyriska genpoolen då vi uppvisar en genomprofil som är mer eller mindre identisk med armenier och anatoliska pseudo-turkar (bortsett från deras mongoloida admixture d.v.s.) och att vi inte verkar ha något märkvärdigt arameiskt påbrå eftersom vi inte klustrar bland palestinier så att säga.

Frågor?

Seriöst? Trodde att du hade nått din bottennivå på källkritik när du länkade till två bloggar men nu länkar du till ett inlägg på ett forum skrivet av en polack? Du kan väl lika gärna använda en av dina egna inlägg som en källa din pajas.
2011-05-26, 00:42
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Det går ihop mycket väl ändock då dessa folkgrupper (vilket var främst arameérna och som du nämnde judarna) inte hade någon negroid eller mongoloid-admixture vid den tiden, då dessa influenser har kommit vid senare tider.

Även om jag inte håller med EliasAlucard på en del grejer så går det inte att förneka att du har blivit överbevisad och anledningen du fortsätter debattera med han är för att inte förlora den heder du nu har kvar. Känns som om du gick in i debatten inte för att du hatar assyrier eller verkligen tycker en del av de grejer du har skrivit, utan istället bara för att irritera EliasAlucard.

Du tar hans källor för givet. Han har inte lyckats länka till en enda seriös instans när det kommer till assyriernas "renrasighet". Varför? För att "renrasighet" är något ingen vill ta i ens med en blåslampa.
2011-05-26, 00:47
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Angående den assyriska aggressiviteten så var det en snubbe på Jihadwatch jag diskuterade en gång med, som beskrev den kort och koncist:
“The Assyrians have been in Iraq for a very long time, they were there before Arabs existed, and about 2000 years prior to Mohamed's founding of Islam. The second Assyrian Empire of Tiglat-Pileser and his successors, with equally exotic names such as Ashurnazirpal II, Shalmeneser III and Sargon II, created a state based on war, invasion, and conquest. The civilized world of Mesopotamia had never seen anything quite like them. They were entirely focused and ruthlessly aggressive in subjugating their enemies. In the words of Professor Ian Morris of Stanford University, "The Romans would have loved them." Sometimes, when I listen to the pronouncements of the current candidates, I wish an Assyrian were running for president; how about President Ashurbanipal.” — Alek
^^ Det är verkligen hög tid att alla assyrier börjar organisera sig, samarbetar och förbereder sig för att återerövra mellanöstern för att en gång för alla sätta alla muslimer och judar på plats och visa dem vem som är den egentliga herren på täppan.

Organisera er? Det är precis det jag har försökt att poängtera sedan vi började detta dravel utan slut att ni saknar. Hade ni haft en organiseringsförmåga av samma nivå som araberna hade ni varit självständiga för länge sedan. Er organisationskapacitet nådde sin kulmen runt år 700 f.kr. Under bronsåldern!
2011-05-26, 01:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Vårt folk har delats upp mellan länder och olika kyrkor och varje grupp har i princip levt för sig.
De som bott i Irak (mesta dels assyrier och kaldeer) har inte haft så bra kontakt med dom i Turkiet/Syrien/Libanon (mesta dels syrianer) och maroniterna i Libanon har också levt försig i flera hundra år.

Det är syrianer/assyrierna från Turkiet, Syrien och Libanon som levt i Sverige dom senaste 30-45åren medan assyrierna/kaldeerna kommit nu under Irak-kriget. Assyrierna och kaldeerna från Irak är ganska så arabiserade (en del även mörkare) och talar även en annan dialekt av arameiskan än vad vi syrianer från Turkiet/Syrien/Libanon gör. De flesta av de tillhör också olika kristna samfund (syrisk-katolska, östern assyriska kyrkan/nestorianska kyrkan, kaldeiska kyrkan) istället för syrisk-ortodoxa kyrkan som är "moder till alla de övriga syriska kyrkorna". Jag har dock inget emot detta folk utan de tillhör mitt folk men det finns skillnader som jag nämnt tidigare. Idag lever många av dessa flyktingar som smuts och stökar ner trappuppgångar mm men det har nog mer med att de är nya i Sverige och kommer förmodligen ändra sitt beteende efter att de anpassat sig. De få assyrier/ashurier från Irak som levt i Sverige i ca 10år beteer sig och fungerar på samma sätt som oss övriga syrianer förutom att de har en annan dialekt och kyrka.

Maroniterna talar mestadels arabiska men använder dock syriska (arameiska) som gudstjänst språk precis som syrianerna/assyrierna gör.

Enligt mig är vi alla ursprungligen arameer och vår kyrka är precis som Mor Afrem (300-talet) sa dotter till arameerna.

Jag accepterar tillskillnad från Elias de människor i vår folkgrupp som inte delar min syn på vårt ursprung. T.ex de syrianer (arameer) börjat kalla sig maroniter efter den Maronitiska kyrkans grundare, St Maron eller assyrier och kaldeer efter att man grävt fram delar av Assyrien under marken i Irak för ngt hundra år sedan.
Men jag har märkt att alla dessa grupper börjar acceptera benämningen "Suryoyo" som sitt folknamn eller vid sidan om t.ex maronit/suryoyo.

Man kan jämföra oss med de nordiska folkgrupperna? I princip samma folk men har olika kyrkor,dialekter och lever i olika områden.
Vill bara tillägga ett par punkter för att rätta till en del missförstånd:

1) Syrianer talar inte egentlig arameiska. "Turoyo" är ett språk som har ett arameiskt superstratum med ett akkadiskt substratum. Det akkadiska substratumet är en fingervisning till att vårt ursprung är assyriskt. Vidare så är det en östarameisk dialekt; specifikt, nordöstarameisk dialekt, i motsats till riktig arameiska som var en västarameisk dialekt. Endast en liten gren av riktig arameiska (västarameiska) finns kvar, och det talas idag i Syrien, i Ma'loula, och dessa är högst sannolikt ättlingar till araméerna; genetiskt sett är jag övertygad om att de skiljer sig från assyrier/syrianer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma%27loula
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Neo-Aramaic

2) "Sūryōyō" heter egentligen Sūrāyā (suryoyo-dialekten är korrumperad av grekiskans influenser; konservativa semitiska språk har alltid haft ana-uttal istället för "ono"), och det är i vårt fall endast en förkortning av Aššūrāyu:
As a result, the answer to our initial question should be given by the
Assyrians themselves and we should abandon all artificially elaborated schemes.
On the one hand we find the so-called Nestorians and Chaldeans who call
themselves Suraye (Suraya in the singular), whose language is called Suret. On
the other the so-called Syriacs who call themselves Suryoye (singular Suryoyo),
whose language is called Suryoyo. For many these terms are all more or less
synonyms of one thing: “Christians.” Leaving to one side all these terms,
however, both Churches are conscious of belonging to the Oriental Church. For
instance, if we take a closer and more careful look at the Aramaic transcription of
the terms “Suraya” and “Suryoyo” we find they are preceded by the letter “A”
with a symbol above indicating that this “A” is not to be pronounced. If we
therefore eliminate this sign, the more exact pronunciation of these two words
would be “Asuraya” and “Asuryoyo,” a clear indication of their connection with
the word “Assyrian.”

The Assyrians: A Historical and Current Reality: http://www.jaas.org/edocs/v13n1/yildiz.pdf
3) Vi har inte börjat kalla oss assyrier efter att britterna grävde fram Nineve; de arkeologiska upptäckterna stärkte och vitaliserade vår assyriska identitet, och något annat vore ju konstigt. Men det har under hela vår kristna period funnits ett medvetande om vårt assyriska ursprung, även om kristendomen försvagade vår hedniska identitet. Dessutom stämmer det väl överens geografiskt och genetiskt att våra gener är assyriska.

4) Det finns inte en chans i helvetet att vi är av arameiskt ursprung. Genetiskt sett har vi för mycket dragning åt armenier och georgier för att vara av arameiskt ursprung. Vår genetiska position och var vi klustrar stämmer konsekvent överens med vårt assyriska ursprung.

5) Skandinaver är egentligen en etnisk grupp bestående av olika skandinaviska stammar, som har svårt för att enas som den etniska grupp de egentligen är.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-05-26 kl. 01:20.
2011-05-26, 01:36
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:

Nu tycker jag faktiskt att du går händelserna i förväg. Visst kan ens gener avgöra vilken etnisk grupp man tillhör, men detta är bara den vetenskapliga delen, finns som bekant även en social och kulturell aspekt - exempelvis, så kan ett mikroskop visa att jag är Grek, men ifall jag är uppvuxen i en Bengalisk familj, så kommer jag att vara Bengal, både juridiskt och socialt. Andra bengaler kommer att erkänna mig som en del av deras grupp, samtidigt som jag erkänner andra bengaler, främst utifrån kulturella och sociala kriterier. Glöm inte att man är selektiv i sättet man skapar sin identitet på, vilket medför att det finns kulturella skillnader på "etniska grupper" beroende på geografiskt läge. Helt naturligt också.

Så rent visuellt, dvs det som uppfattas av våra ögon, så finns det skillnader mellan Syrianer och Assyrier. Sedan, att det finns mindre skillnader när man kollar under ett mikroskop är faktiskt inte så viktigt för den gemena mannen. Du bygger ju aldrig en nation efter resultaten du hittar under ett mikroskop.

Citat:
Nej, eftersom sydeuropéer inte är tillräckligt renrasiga i jämförelse med assyrier. Vi är till att börja mer europeiska än iranier, detta står bortom alla tvivel i alla genetiska tester.

Är inte så säker på det här, rimligtvis så har ni mer sydeuropeiskt påbrå, dock så har jag sett en hel del kurder, perser, etc., som har höga halter av nordeuropeiskt påbrå (klart mer än vad Assyrer har). Det finns även skillnader Assyrer sinsemellan när det kommer till det här, en del har högre halter av sydeuropeiskt påbrå, emedan andra har lägre. Så att tala i termer av; "Vi är till att börja mer europeiska än iranier" är inte bara att förenkla saker och ting, det är också att svänga med sanningen.

Citat:

Så Assyerna är de enda som är ursprungsbefolkningen i Mellanöstern?

Citat:
"For J1e, the Zagros/Taurus mountain region displays the highest haplotype diversity, although the J1e frequency increases toward the peripheral Arabian Peninsula"
.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19826455

Enligt denna studie så kan man hitta den största mångfalden bland J1e haplogruppen i Zagros/Taurus området. Vilket får mig att riktar mina blickar på en annan folkgrupp i området än just Assyrerna, för Zagros ligger som alla vet inte i Assyrernas urhem - ie., Mesopotamien.

Citat:

Väst iransk kan vi också lägga till. Som sagt, största mångfalden kan fortfarande hittas bland andra iranska folkgrupper, t.e.x., kurderna.

Citat:

Det har man inte hos andra folkgrupper heller, so what?

Citat:

Finns "kurdiska judar" i andra delar av regionen. Tvivlar starkt på att kurd-judarna från Iran eller Turkiet skulle ha Assyriskt påbrå.

Citat:

Frågor?

Att ni inte klustrar med Palestinier säger inte så mycket. Men faktum kvarstår att ni faktiskt klustrar med Palestinier, mer än vad t.e.x, kurder, perser, azeri gör.
2011-05-26, 15:53
Medlem
Citat:
Vill bara tillägga ett par punkter för att rätta till en del missförstånd:

1) Syrianer talar inte egentlig arameiska. "Turoyo" är ett språk som har ett arameiskt superstratum med ett akkadiskt substratum. Det akkadiska substratumet är en fingervisning till att vårt ursprung är assyriskt. Vidare så är det en östarameisk dialekt; specifikt, nordöstarameisk dialekt, i motsats till riktig arameiska som var en västarameisk dialekt. Endast en liten gren av riktig arameiska (västarameiska) finns kvar, och det talas idag i Syrien, i Ma'loula, och dessa är högst sannolikt ättlingar till araméerna; genetiskt sett är jag övertygad om att de skiljer sig från assyrier/syrianer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma%27loula
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Neo-Aramaic

2) "Sūryōyō" heter egentligen Sūrāyā (suryoyo-dialekten är korrumperad av grekiskans influenser; konservativa semitiska språk har alltid haft ana-uttal istället för "ono"), och det är i vårt fall endast en förkortning av Aššūrāyu:
As a result, the answer to our initial question should be given by the
Assyrians themselves and we should abandon all artificially elaborated schemes.
On the one hand we find the so-called Nestorians and Chaldeans who call
themselves Suraye (Suraya in the singular), whose language is called Suret. On
the other the so-called Syriacs who call themselves Suryoye (singular Suryoyo),
whose language is called Suryoyo. For many these terms are all more or less
synonyms of one thing: “Christians.” Leaving to one side all these terms,
however, both Churches are conscious of belonging to the Oriental Church. For
instance, if we take a closer and more careful look at the Aramaic transcription of
the terms “Suraya” and “Suryoyo” we find they are preceded by the letter “A”
with a symbol above indicating that this “A” is not to be pronounced. If we
therefore eliminate this sign, the more exact pronunciation of these two words
would be “Asuraya” and “Asuryoyo,” a clear indication of their connection with
the word “Assyrian.”

The Assyrians: A Historical and Current Reality: http://www.jaas.org/edocs/v13n1/yildiz.pdf
3) Vi har inte börjat kalla oss assyrier efter att britterna grävde fram Nineve; de arkeologiska upptäckterna stärkte och vitaliserade vår assyriska identitet, och något annat vore ju konstigt. Men det har under hela vår kristna period funnits ett medvetande om vårt assyriska ursprung, även om kristendomen försvagade vår hedniska identitet. Dessutom stämmer det väl överens geografiskt och genetiskt att våra gener är assyriska.

4) Det finns inte en chans i helvetet att vi är av arameiskt ursprung. Genetiskt sett har vi för mycket dragning åt armenier och georgier för att vara av arameiskt ursprung. Vår genetiska position och var vi klustrar stämmer konsekvent överens med vårt assyriska ursprung.

5) Skandinaver är egentligen en etnisk grupp bestående av olika skandinaviska stammar, som har svårt för att enas som den etniska grupp de egentligen är.
Detta är som sagt din syn och det accepterar jag men du behöver inte "rätta mig" när det inte finns något 100% rätt ännu.
Utan alla har sina källor, forskning/bevis och teorier.

DNA kan inte bevisa att vi är assyrier då du inte kan bevisa att DNAt är assyrisk eller arameiskt. Som jag tidigare nämn så har jag och många fler syrianer ngn förfäder som var armenier, giftemål bland armenier och syrianer var inte sälsynt i Sydöstra Turkiet. Därför håller inte din teori.

Nu vet jag inte om det stämmer att Suryoyo kommer ifrån Asur men en sak som jag vet är att Suryoyo använts anonymt med Arame och inte bara av grekerna utan av flera olika folkgrupper samt av oss själva. Jag kan visa dig minst 100 olika personer som levt allt ifrån innan kristus till idag som använder syrian och arame synonymt.

Jag är välmedveten om att vi talar turoyo men turoyo är bara en av tiotals arameiska dialekter på samma sätt som dialekten som syrianerna i Ma'loula talar. Det har funnits olika arameiska dialekter i flera tusen år och det är normalt och logiskt då språket talats i tjugotals länder.
2011-05-26, 23:10
Medlem
Aggressivt folk i allmänhet är ju araber, afghaner, syrianer, assyrier och albaner. Inga nyheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in