2011-04-12, 17:05
Medlem
Jake88s avatar
Köpte ett storpack lövbiff i lördags och stekte upp det så det kunde stå i kylen. Stekte det med salt och svartpeppar. Men tänkte nu om man kanske kunde göra om det till någon slags Kinagryta. Har lök och div vanliga kryddor (inge vit peppar) Och en god soja. Men jag vet inte riktigt hut man får till den kinesiska touchen, brukar oftast smaka ganska svenskt om minna tidigare grytor. Typ sjömansbiff liknande smak. Jag fundera på curry och soja och en buljong med lite lök i men jag är osäker om inte det kommer bli en curry sjömansbiff utan lagerblad och öl.

Tips på kinesiska grytor som man kan enkelt göra utan några ovanliga ingredienser.
Citera
2011-04-12, 17:10
Medlem
pWneys avatar
Denna vet jag ska vara god, om du nu orkar laga den såklart http://www.recepten.se/recept/kinesisk_gryta.html
Citera
2011-04-12, 17:14
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pWney
Denna vet jag ska vara god, om du nu orkar laga den såklart http://www.recepten.se/recept/kinesisk_gryta.html

Ja men jag saknar dock kardemumma och ingefära. Annars var jag inne på den förut jag med.
Citera
2011-04-12, 17:14
Medlem
Formsvackas avatar
Marinera köttet i soja, risvinäger, sesamolja, ingefära och vitlök så ska du se att det blir gott!
Citera
2011-04-12, 17:18
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Marinera köttet i soja, risvinäger, sesamolja, ingefära och vitlök så ska du se att det blir gott!

risvinäger, sesamolja, ingefära Går inte under min klassificering av vanliga ingridiencer som man har hemma . Är det dessa kryddor i allt som smakar kinesiskt ?
Citera
2011-04-12, 17:27
Medlem
En favorit som jag brukar göra är att göra sås med lövbiff,curry,grädde,sambal olek,soya. och sen ris till det.Sen varierar man den beroende på vad man har hemma.Ska vara mycket curry och sambal bara=)

Glömde skriva vitlök med..går ju inte att laga mat utan det

Ber om ursäkt....läste för snabbt och såg att du ville ha kinesisk touch..Den är väl lite "svennig" den rätten jag skrev.
Senast redigerad av BleedingBrain 2011-04-12 kl. 17:30.
Citera
2011-04-12, 17:53
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleedingBrain
En favorit som jag brukar göra är att göra sås med lövbiff,curry,grädde,sambal olek,soya. och sen ris till det.Sen varierar man den beroende på vad man har hemma.Ska vara mycket curry och sambal bara=)

Glömde skriva vitlök med..går ju inte att laga mat utan det

Ber om ursäkt....läste för snabbt och såg att du ville ha kinesisk touch..Den är väl lite "svennig" den rätten jag skrev.

Ja det där är typ vad jag brukar få till. Det är gott med smakar som sagt ganska svenskt.
Citera
2011-04-12, 17:59
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
risvinäger, sesamolja, ingefära Går inte under min klassificering av vanliga ingridiencer som man har hemma . Är det dessa kryddor i allt som smakar kinesiskt ?

Svårt att få något att smaka kinesiskt utan kinesiska tillbehör! Allt det jag nämnde hittar du på vilken icabutik som helst
Citera
2011-04-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ingefära och sesamolja är väl i stort sett dom två enklaste kryddorna att smaska på för att få det smaka "kinamat". Sesamolja ska du köpa om du inte har det. Du behöver ungefär två droppar för att få en portion mat smaka REJÄLT så en liten flaska räcker länge. Men har du ingen av sakerna som listades ovan kan jag inte riktigt säga hur du ska få till kinasmak. Det vore lättare att veta vad du har hemma isf.

Men om du har kål och morot så kan du strimla den och woka tillsammans med köttet och lite nudlar, släng ner ett ägg i mot slutet för att få lite mer substans. Fast utan sesamolja och ingefära kommer det kanske bli lite blekt
Citera
2011-04-12, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Köpte ett storpack lövbiff i lördags och stekte upp det så det kunde stå i kylen. Stekte det med salt och svartpeppar. Men tänkte nu om man kanske kunde göra om det till någon slags Kinagryta. Har lök och div vanliga kryddor (inge vit peppar) Och en god soja. Men jag vet inte riktigt hut man får till den kinesiska touchen, brukar oftast smaka ganska svenskt om minna tidigare grytor. Typ sjömansbiff liknande smak. Jag fundera på curry och soja och en buljong med lite lök i men jag är osäker om inte det kommer bli en curry sjömansbiff utan lagerblad och öl.

Tips på kinesiska grytor som man kan enkelt göra utan några ovanliga ingredienser.
Det blir enklast att tala om för oss vad exakt du har hemma förutom köttet.

Till exempel, har du (?):
  • Vitlök
  • Purjolök/annan lök
  • Soja (helst ljus)
  • Någon typ av rotfrukt
  • Potatismjöl eller Maizena
  • Vitpeppar (hel)
  • Buljongtärningar (helst höns/kyckling)
  • Annan typ av grönsaker
  • Ägg
~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in