2011-04-13, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Fast droger slår ju på och av olika delar av våra sinnen och oftast utan att vi kan göra något åt det. Folk som har missbrukat har ju kunnat hamna i psykos många år efter missbruk. Själv har jag aldrig velat pröva på droger för att jag inte vill kunna skylla på det om någonting skulle slå snett. Sedan påverkas ju folk väldigt olika av droger och vissa är mer farliga än andra och visst många aspekter av det moderna livet är som en stor drog/illusion...
Men grundproblemet är väl varför du anser dig behöva droger, vilken känsla är det som du försöker undvika? Kan du inte få en positiv känsla av naturliga kickar som träning, mat, kärlek, gemenskap??
Men grundproblemet är väl varför du anser dig behöva droger, vilken känsla är det som du försöker undvika? Kan du inte få en positiv känsla av naturliga kickar som träning, mat, kärlek, gemenskap??
Det är ingenting jag försöker undvika. Snarare tvärt om, vill uppleva mer. Jag tar droger av samma anledning som jag träffar vänner, läser en bok, tittar på film, spelar tv-spel etc. För att ha roligt medans jag upplever allt. Jag är inte det minsta deppig i nyktert tillstånd. Är ju faktiskt nykter minst 90% av tiden då jag är vaken. Men jag tycker det är ett väldigt vagt och luddigt argument till att inte ta droger. Visst om man inte vill själv för att, ja, det skadar hälsan på alla möjliga vis? Och det måste man ju vara medveten om också. Men att ta ett rus av någonting då och då blir knappast en flykt för mig då jag oftast är mer kreativ under ett drogrus.
Jag sitter hemma och röker lite cannabis får mig gärna att vilja fokusera på någonting. T ex skriva en bok eller kanske plugga lite? Drar jag en lina tjack så sitter jag gärna och pratar tills halsen gör ont med nära och kära om allt mellan himmel och jord. Käkar jag lite svamp sitter jag gärna och filosoferar över hur man skulle kunna lösa alla världsproblem ala hippiestyle.
Jag tror att drogerna har förändrat min verklighet markant, men har knappast lyckats fly från den. Inte ens försökt fly från den till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing2say
Om verkligheten är subjektivt upplevd, så kan man väl inte fly från sin egen verklighet? Man kan väl bara modifiera den tillfälligt med substanser eller?
Med risk för att förstöra resten av sitt liv eftersom man förstör nervcellerna på köpet.
Tycker inte att det är en flykt. Det är en tillfällig förändring och ett uppskjutande av saker och ting. Och det finns många vägar dit.
Med risk för att förstöra resten av sitt liv eftersom man förstör nervcellerna på köpet.
Tycker inte att det är en flykt. Det är en tillfällig förändring och ett uppskjutande av saker och ting. Och det finns många vägar dit.
Mycket bra sagt. Även om det där med att förstöra hela sitt liv bara gäller riktigt tunga missbrukare. Det är något jag skulle vilja påstå iallafall. Håller inte heller med riktigt om det du sa om uppskjutande av saker och ting då denna tankspriddhet som gärna uppstår under ett rus kan få en att komma fram till något snabbare än man annars hade gjort. Kanske rent utav att man inte vill tänka på den i nyktert tillstånd men tvingas under ett rus för att det inte går att hindra?
Senast redigerad av DiviC 2011-04-13 kl. 22:36.
Senast redigerad av DiviC 2011-04-13 kl. 22:36.