2004-09-24, 11:17
Medlem
bodycounts avatar
Edit by bodycount
Citera
2004-09-24, 12:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodycount
Nn som har kunskaper om det? Kul att hra lite..
Hrt att man tappar blod och fryser ner det s kroppen tillverkar nytt och sedan sprutar man in det? Har skert fel hra, men bara vad jag hrt..
Ngon?

Bloddoping r ute, EPO r inne.

"EPO r ett hormon, som normalt fristtes av njurarna. Dessa kontrollerar mngden rda blodkroppar respektive syrehalten i blodet. EPO fristtes frn njurarna vid syrebrist eller blodbrist. Njursjuka mnniskor saknar eller har smre sdan funktion och fr drfr ltt blodbrist. Man kan nu syntetiskt framstlla EPO, s.k. rekombinant EPO (rhEPO). Inom idrotten har injektioner av EPO lett till kning av blodkroppsmngden och som fljd av detta bttre syretransport. En kning av maximala syreupptagningsfrmgan upp till 20% har rapporterats efter en EPO-kur p 6 veckor.

Idag kan rhEPO pvisas i urin med en elektroforetisk metod p.g.a. att de skiljer sig vad gller kolhydratdelen i molekylen frn vrt eget EPO. Tidigare var man hnvisad till att kontrollera hmoglobinkoncentrationen. Var denna ver vissa grnsvrden, olika fr mn och kvinnor, misstnktes EPO-doping men utgjorde inget bevis. Idrottsmannen kunde inte fllas fr dopingbrott men tillts inte starta av medicinska skl vid fr hgt blodvrde. EPO-doping har ersatt bloddoping. I dag finns EPO dels som alfa-EPO (Eprex) och beta-EPO (NeoRecormon) men ocks som darbopoetin (Aranesp). Ett nytt EPO r p vg in p marknaden, epoetin (Dynepo), som vi idag inte kan pvisa."

Klla: www.fass.se
Citera
2004-09-24, 12:39
Medlem
pit_bull_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Bloddoping r ute, EPO r inne.

"EPO r ett hormon, som normalt fristtes av njurarna. Dessa kontrollerar mngden rda blodkroppar respektive syrehalten i blodet. EPO fristtes frn njurarna vid syrebrist eller blodbrist. Njursjuka mnniskor saknar eller har smre sdan funktion och fr drfr ltt blodbrist. Man kan nu syntetiskt framstlla EPO, s.k. rekombinant EPO (rhEPO). Inom idrotten har injektioner av EPO lett till kning av blodkroppsmngden och som fljd av detta bttre syretransport. En kning av maximala syreupptagningsfrmgan upp till 20% har rapporterats efter en EPO-kur p 6 veckor.

Idag kan rhEPO pvisas i urin med en elektroforetisk metod p.g.a. att de skiljer sig vad gller kolhydratdelen i molekylen frn vrt eget EPO. Tidigare var man hnvisad till att kontrollera hmoglobinkoncentrationen. Var denna ver vissa grnsvrden, olika fr mn och kvinnor, misstnktes EPO-doping men utgjorde inget bevis. Idrottsmannen kunde inte fllas fr dopingbrott men tillts inte starta av medicinska skl vid fr hgt blodvrde. EPO-doping har ersatt bloddoping. I dag finns EPO dels som alfa-EPO (Eprex) och beta-EPO (NeoRecormon) men ocks som darbopoetin (Aranesp). Ett nytt EPO r p vg in p marknaden, epoetin (Dynepo), som vi idag inte kan pvisa."

Klla: www.fass.se
fett ska kra lite epo till deffen s jag orkar cardion bttre...........LOL
Citera
2004-09-24, 13:41
Medlem
Ni vet vl om att steroider har samma effekt, kanske inte lika ptaglig som om man endast skulle kra EPO. Men dock samma effekt.
Dr vissa prepp r snppet bttre, t.ex. Anadrol och EQ.
Citera
2004-09-24, 14:16
Medlem
pit_bull_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G83
Ni vet vl om att steroider har samma effekt, kanske inte lika ptaglig som om man endast skulle kra EPO. Men dock samma effekt.
Dr vissa prepp r snppet bttre, t.ex. Anadrol och EQ.
epo r vl svin farligt, r det inte det?
Citera
2004-09-24, 18:42
Medlem
%s avatar
Har man otur kan det koagulera i drorna har jag hrt? Nr jag lmnar blod ber jag alltid om att f tillbaka dom rda blodkropparna.
Citera
2004-09-24, 19:03
Medlem
Jag r fr seg i huvudet fr att kunna ge svar p EPO:s biverkningar, har det i huvudet men inget funkar idag
Stressat fr mkt. Fr ta det senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in