• 1
  • 2
2011-04-12, 13:07
Medlem
ceetee2001s avatar
Tjena!

Har lite funderingar angående programmet Apple Remote Desktop och tänkte om det är någon här på FB som har koll.

Fungerar det om man sitter på en Windowsmaskin och försöker göra en uppkoppling eller måste båda datorerna vara OSX?

Vidare undrar jag om det på något sätt går att göra en connection mot en dator utan att man styr den desktopen som skärmen på den mac:en visar. DVS som Remote desktop connection till Windows gör, dvs, öppnar en ny session mot datorn. Så att man både kan jobba på datorn och inte bli avbruten för att någon loggar på den remote.

Eller finns det något 3:e parts program som gör att man kan hantera sin Mac från en Windows/PC utan att den nuvarande inloggningen på Mac:en påverkas.

Vad jag vill uppnå är att köpa en MacMini som jag sen kör Plex på samt vill kunna ha åtkomst till för nerladdning /konfigurering etc remote. Detta utan att inloggningen som kör Plex påverkas.

Hoppas jag gjorde mig förstådd.
Citera
2011-04-12, 13:13
Medlem
DonHakkapellittas avatar
Jag kör Logmein, det funkar bra.
Citera
2011-04-12, 13:22
Medlem
1or11s avatar
Kanske missförstår dig något nu och är ingen mac fanatast så.. Men på jobbet så kör vi remote desktop med TeamViewer... Och det kör vi över alla burkarna så.. Och teamviewer funkar jätte bra på både mac och windows och vice versa... Det är dessutom helt gratis om det är för icke kommersiellt bruk.
Citera
2011-04-12, 13:46
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonHakkapellitta
Jag kör Logmein, det funkar bra.

Fungerar det även om någon är påloggad på Macen som man försöker remota utan att dom märker av något?

Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
TeamViewer...

Teamviewer fungerar väl endast mot den inloggade sessionen och om någon sitter vid datorn och godkänner uppkopplingen?

Jag behöver ha en lösning som fungerar exakt som Remote Desktop på Windowsmaskiner.
DVS: man loggar in mot en användare på datorn som inte är densamma som den som visas på skärmen.
Det som skärmen på den remotade datorn visar skall vara oförändrat.

Exempel: Min flickvän sitter hemma och kollar på film via Plex på Mac:en. Jag vill från jobbet logga in på Mac:en och flytta lite filer eller hantera torrents etc. Jag vill då kunna logga in mot den remote utan att min flickväns film avbryts och jag börjar fladdra runt med muspekaren och gör en massa saker på tv:n.
Datorn behöver därför kunna öppna en helt ny user-session som visar en ny skrivbordsinloggning.
Citera
2011-04-12, 21:31
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
Fungerar det även om någon är påloggad på Macen som man försöker remota utan att dom märker av något?

Teamviewer fungerar väl endast mot den inloggade sessionen och om någon sitter vid datorn och godkänner uppkopplingen?

Jag behöver ha en lösning som fungerar exakt som Remote Desktop på Windowsmaskiner.
DVS: man loggar in mot en användare på datorn som inte är densamma som den som visas på skärmen.
Det som skärmen på den remotade datorn visar skall vara oförändrat.

Exempel: Min flickvän sitter hemma och kollar på film via Plex på Mac:en. Jag vill från jobbet logga in på Mac:en och flytta lite filer eller hantera torrents etc. Jag vill då kunna logga in mot den remote utan att min flickväns film avbryts och jag börjar fladdra runt med muspekaren och gör en massa saker på tv:n.
Datorn behöver därför kunna öppna en helt ny user-session som visar en ny skrivbordsinloggning.

Hmm.. Det vet jag faktiskt inte gällande ny user-session.. Dock vet jag att datorn du kopplar upp dig mot behöver inte godkänna ett skit om man skapat ett konto först på den datorn i teamviewer...

Ex: Jag installerar teamviewer på din dator och lägger in ett fullbehörighetskonto och sen går jag hem.. skriver ditt id nr och lösenordet till mitt konto och wips så är jag inne och styr.. Finns tre typer av inloggningar jag känner till .. Det ena är endast att du ser den skärmen.. det andra är att du enbart får upp en fil-explorer på din skärm och kan skicka filer mellan datorerna.. och det tredje är full-åtkomst till måldatorn... Sen om det finns möjlighet med ny-user session etc.. vet jag inte..

Men mig veterligt så finns ingen remote desktop där du kan gå in på en dator och styra och ställa utan att det syns på måldatorns egna skärm.. Om jag sitter och spelar nu exempelvis har jag svårt att tro att du ska kunna pilla på filer och torrents samtidigt utan att jag "störs" utav det.. Aldrig hört talas om faktiskt..
Citera
2011-04-12, 21:46
Moderator
Rassas avatar
Att skapa en session som inte syns på måldatorn går inte på Macen, vad jag vet. Det finns givetvis gratisprogram som låter dig styra Macen från en PC. Om man på Macen går in i Systeminställningar-->Delning-->Fjärrhanterare, och klickar på "Datorinställningar" så kan man välja att låta datorn styras via en VNC-anslutning. Då kan man via en VNC-klient på PC:n styra Macen.
Citera
2011-04-12, 22:13
Medlem
ceetee2001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
Men mig veterligt så finns ingen remote desktop där du kan gå in på en dator och styra och ställa utan att det syns på måldatorns egna skärm.. Om jag sitter och spelar nu exempelvis har jag svårt att tro att du ska kunna pilla på filer och torrents samtidigt utan att jag "störs" utav det.. Aldrig hört talas om faktiskt..

I Windows Server så går det galant. Med vanliga Remote Desktop.

Man kanske kan köra FTP och hantera filer iofs... hm... får tänka ut nåt.
Citera
2013-03-09, 20:11
Medlem
526s avatar
Någon som vet hur man får Apple Remote Desktop att funka med OSX Leopard 10.6.2?

Fattar inte varför den hela tiden säger att "Denna version av ARD matchar inte admin versionen"
HAr uppdaterat via systemuppdateringen. Så det bör vara den senaste admin versionen
Citera
2013-03-09, 20:17
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Någon som vet hur man får Apple Remote Desktop att funka med OSX Leopard 10.6.2?

Fattar inte varför den hela tiden säger att "Denna version av ARD matchar inte admin versionen"
HAr uppdaterat via systemuppdateringen. Så det bör vara den senaste admin versionen
Först och främst, se till att alla datorer har uppdaterade operativsystem.

Starta Remot Desktop (på den dator som ska kolla läget) och skapa en installerare till klienten:
Menyrad -> File -> Create Client Installer
Kör på defaultinställningar om du inte har andra åsikter.

Nu har du fått filen "RemoteDesktopClient.pkg" som ska installeras hos klienten.

Därefter bör allt funka.
Citera
2013-03-09, 22:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Först och främst, se till att alla datorer har uppdaterade operativsystem.

Starta Remot Desktop (på den dator som ska kolla läget) och skapa en installerare till klienten:
Menyrad -> File -> Create Client Installer
Kör på defaultinställningar om du inte har andra åsikter.

Nu har du fått filen "RemoteDesktopClient.pkg" som ska installeras hos klienten.

Därefter bör allt funka.
Tack

Det funkar. På "styrdatorn" är ARD installerat och funkar. Har installerat paketet på klientdatorn.
Problemet är att man måste klicka på "acceptera" på klientdatrn varje gång man ska in och styra. Otroligt jobbigt.

Inbillar mig att det kommer att försvinna om klientdatorn också har själva programmet installerat. Men det kanske är fel?
Citera
2013-03-09, 22:59
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tack

Det funkar. På "styrdatorn" är ARD installerat och funkar. Har installerat paketet på klientdatorn.
Problemet är att man måste klicka på "acceptera" på klientdatrn varje gång man ska in och styra. Otroligt jobbigt.

Inbillar mig att det kommer att försvinna om klientdatorn också har själva programmet installerat. Men det kanske är fel?
Om klienten också har Remote Desktop installerat och igång är den datorn per default inställd att förbjuda styrning utifrån.

Detta kan förbigås genom att, på klientdatorn, starta Remote Desktop och i dess inställningar – under Security – bocka i valet ”Allow control of this computer when this application is running”
Citera
2013-03-09, 23:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om klienten också har Remote Desktop installerat och igång är den datorn per default inställd att förbjuda styrning utifrån.

Detta kan förbigås genom att, på klientdatorn, starta Remote Desktop och i dess inställningar – under Security – bocka i valet ”Allow control of this computer when this application is running”
Ah . .perfekt. Men problemet kvarstår. Det går inte att installera ARD på kliendatorn.
Har OS X 10.6.2 med senaste systemuppdateringen (inklusive senaste ARD drivrutiner). Har provat installera ARD version 3.5, men då säger den att den inte matchar admin drivrutinen (eller vad det kallas). När jag installerar senare versioner än 3.5 så sägen den att den krävs Lion dvs 10.7 för att knunna köra 3.5 eller senare.
Fattar inte? Vilken installation ska man ha? Vad har alla andra som kör Snowleopard?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in